بنر هدر

جاذبه طبیعی و بکر آبشار کورشونلو در آنتالیا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آنتالیا پنجمین شهر محبوب ترکیه است که در سواحل جنوب غربی آناتولی در مرز کوه‌های توروس قرار دارد. این شهر همچنین بزرگ‌ترین شهر در ترکیه به شمار می‌رود.

آنتالیا علاوه بر دارا بودن سواحل زیبا و چشم نواز که گردشگران زیادی از این سواحل دیدن می کنند و از ورزش های آبی لذت می برند دارای جاذبه های طبیعی دیگری مانند آلبشار های زیبا نیز می باشد.

در ادامه این مقاله همراه جاذبه ها باشید تا با آبشار  کورشونلو مجموعه‌ای از آبشارهای کوچک در میان جنگلی خنک و پر از کاج بیشتر آشنا شوید.

معرفی آبشار کورشونلو در آنتالیا

جاذبه طبیعی و بکر آبشار کورشونلو در آنتالیا

آبشار کورشونلو (Kursunlu) مکانی طبیعی و زیبا به دور از خورشید و گرما و شلوغی برای گذراندن یک روز گرم تابستانی در آنتالیا است.

عرض آبشار کورشونلو که از یکی از سرشاخه‌های رودخانه آکسو سرچشمه می‌گیرد در تابستان به کمترین مقدار خود می‌رسد. این منطقه در ۱۹ کیلومتری آنتالیا وسط جنگل‌های کاج استثنایی قرار گرفته و ۲۰ دقیقه با ماشین تا مرکز شهر آنتالیا فاصله دارد.

این آبشار و محیط اطرافش با مساحتی حدود ۳۳ هکتار در ۲۱ می سال ۱۹۹۱ از سوی وزارت محیط زیست و جنگلداری ترکیه به عنوان یک پارک طبیعی معرفی شد.
کاج خوشه‌ای گون غالب درختی در این منطقه است؛ اما گروه‌های کوچکی از گیاهان شرقی مانند برگ بو، خرنوب، زیتون وحشی، کند رومی، بید، انجیر، خرزهره، توت سیاه، گل رز وحشی، صنوبر، بلوط، آویشن، نعناع وحشی، راش، بامبو و نیلوفر آبی نیز در این منطقه وجود دارند.

جاذبه طبیعی و بکر آبشار کورشونلو در آنتالیا

حیواناتی مانند گراز وحشی، روباه، خرگوش، سنجاب، خفاش، هدهد، دارکوب، کبوتر، کپور، لاک پشت آبی، مار و مارمولک در پارک طبیعی زندگی می‌کنند.
دره‌ای باریک به عرض ۲ کیلومتر ۱۸ متر جلوتر از آبشار درست روبروی آن قرار دارد و آبشار از پیوستن ۷ دریاچه کوچک به هم تشکیل شده است.

ارتفاع آبشار حدود ۱۸ متر بوده و استخر کوچکی را تشکیل می‌دهد که در آن لاک‌پشت‌های آب شیرین، خرچنگ‌ها و ماهی‌های زیبایی زندگی می‌کنند.

آب آبشار بسیار تمیز و خنک بوده و آسیاب کوچکی هم که طی تنظیمات محیط زیستی احیا شده در ضلع غربی منطقه قرار دارد. منطقه اطراف آبشار هم با چشمه‌ها، صندلی‌ها، محل‌هایی برای درست کردن کباب و زمین‌هایی مخصوص بازی، محیط مناسبی را برای پیک‌نیک و استراحت گردشگران فراهم می‌کند. گردشگران در مدت زمان حداقل نیم ساعت می‌توانند کل منطقه آبشار را ببینند.

جاذبه طبیعی و بکر آبشار کورشونلو در آنتالیا

از آنتالیا با اتوبوس به راحتی می‌توان به این منطقه رسید. کافه کوچکی هم در انتهای مسیر پیاده‌روی وجود دارد که لذت سفر به این منطقه را دو برابر می‌کند.

اگر زمان به اندازه کافی دارید، یک لیموناد خوش‌طعم و چند شکلات شیری خوشمزه سفارش دهید، در طبقه بالا بنشینید و از منظره‌های آب، لاک‌پشت‌ها و ماهی‌ها لذت ببرید.

از همه مهم‌تر اینکه سرویس‌های بهداشتی موجود در اطراف آبشار هم بسیار تمیز هستند و می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید. از آنجا که شنا در این منطقه ممکن است خطرناک باشد، اجازه شنا در آن وجود ندارد.

زوج‌های بسیاری که تازه ازدواج کرده‌اند برای گرفتن عکس‌های عروسی به این مکان می‌آیند، همچنین از آبشار کورشونلو در فیلمبرداری بسیاری از فیلم‌های ترکیه‌ای استفاده شده است.

مشخصات آبشار کورشونلو

جاذبه طبیعی و بکر آبشار کورشونلو در آنتالیا

تاریخ شناسایی آبشار: سال ۱۹۹۱
ارتفاع آبشار: ۱۸متر
ساعات بازدید از آبشار: این منطقه هر روز ۲۴ ساعته برای بازدید باز است.
هزینه ورود به منطقه آبشار: ۵ لیر ترکیه (۱۳ هزار تومان)
مدت زمان بازدید از منطقه آبشار: حداقل نیم ساعت
بهترین زمان سفر به این منطقه: آوریل و می (اوایل فروردین تا اوایل خرداد) بهترین ماه‌ها برای بازدید هستند.

آبشار کورشونلو در 20 کیلومتری شمال غرب آنتالیا در امتداد بزرگراه آنتالیا-آلانیا و در 8 کیلومتری پرگه قرار دارد و دسترسی از مرکز آنتالیا به این آبشارها به راحتی و از روش های مختلف انجام میگیرد.

جاذبه طبیعی و بکر آبشار کورشونلو در آنتالیا

از طریق حمل و نقل عمومی، مینی بوس شماره 230 و 231 اتوبوس خط 79 با هزینه حدود 8 تا 10 دلار شما را در 30 دقیقه به آبشار میرساند. درصورتی که بخواهید برای بازدید از آبشار کورشونلو از تاکسی استفاده کنید حدود 12 تا 14 دلار هزینه دارد و رسیدن با آن 20 دقیقه طول میکشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید