بنر هدر

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

لوزان (Lausanne) دومین شهر بزرگ کشور سوئیس بعد از شهر ژنو محسوب می شود. این شهر زیبا و آرام در غرب سوئیس قرار دارد و بین دریاچه ژنو و کوه‌های آلپ محصور شده است.

بهترین زمان سفر به لوزان را می‌توانیم به دو دسته اصلی تقسیم کنیم. از اواسط می تا اواسط سپتامبر (خرداد تا شهریور) آب و هوای شهر لوزان گرم‌تر می‌شود. پس می‌توانید از طبیعت سرسبز لوزان و هوای متبوع آن لذت ببرید.

کم‌کم با سرد شدن هوا فصل گردشگری زمستانی لوزان آغاز می‌شود. در این مدت بسیاری از ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش های زمستانی به لوزان سفر می‌کنند تا از خدمات پیست های اسکی، مجموعه های ورزشی، اسپا و مراکز آب درمانی لوزان استفاده کنند.

موزه المپیک لوزان | Olympic museum

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

جدای از دست سازه‌ها و تاریخ رقابت‌ها، موزه المپیک با اشراف بر دریاچه ژنو، بر روی روح و ارزش‌های این بازی‌ها و ویژگی‌هایی که سبب پایداری آن شده‌اند تاکید می‌کند.

نمایشگاهی که اخیراً بازسازی شده، کل تاریخ این بازی‌ها را نشان داده و از ریشه‌ آن در یونان باستان تا آخرین دوره را توضیح می‌دهد. این نمایش شامل مشعل‌های المپیک، پوسترهای تاریخی، وسایل و لباس‌های ورزشکاران می‌شود.

حتی می‌توانید صحنه‌هایی از بازی‌های تاریخی را نیز ببینید که خود منعکس کننده تحول تکنولوژی ورزش و حتی طراحی مد هستند.

آدرس موزه المپیک در لوزان: سوئیس، لوزان، کِ دوشی (Quai d’Ouchy)

ساعت بازدید از موزه المپیک: ساعت 09:00 صبح تا 18:00 بعد از ظهر

میدان پَلو | Palud

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

در زیر کلیسای جامع، خیابان‌های تو در توی محله قدیمی به میدانی به نام «پَلو» (Palud) می‌رسند. در این میدان می‌توانید قدیمی‌ترین آب‌نمای لوزان را تماشا کنید که در ستون مرکزی‌اش نمادی از عدالت را به تصویر کشیده است. بر روی پله‌های دور آب‌نما، اغلب مردمی را می‌بینید که منتظر نمایش ساعت بالای سرشان هستند.

 بیشتر اوقات مردم بر روی این سکو می‌نشینند و استراحت می‌کنند. در روزهای شنبه و چهارشنبه در اطراف میدان بازارچه‌ای محلی برگزار می‌شود که انواع محصولات کشاورزی، سبزی‌ها، غذاها و شیرینی‌های محلی و حتی برخی صنایع‌دستی توسط مردم لوزان به فروش می‌رسد. در میان حوض مجسمه‌ای زیبا از یک مرد قرار دارد که لباس مربوط به قرن 14 میلادی را بر تن کرده است.

آدرس میدان و آبنمای پَلو: سوئیس، لوزان، بخش قدیمی شهر پلو

کلیسای جامع نوتردام لوزان | Notre Dome

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

کلیسای نوتردام که همه ما می‌شناسیم در شهر پاریس فرانسه قرار دارد اما در شهر لوزان نیز یکی کلیسای بسیار زیبا با همین نام ساخته شده است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید کلمه نوتردام در مذهب کاتولیک به معنای “بانوی ما” استفاده می‌شود، بنابراین کلیساهای دیگری هم به این نام در دنیا وجود دارد.

البته طبق بررسی کارشناسان معروف ترین کلیسای نوتردام در دنیا در شهر پاریس و سپس لوزان قرار دارد. طبق اسناد تاریخی، مراحل ساخت کلیسا در دو بازه زمانی مختلف انجام شد.

دوره اول در سال 1170 میلادی شروع‌ شد اما بنا به دلایلی ساخت کلیسا متوقف شد. سرانجام بعد از مدتی وقفه در سال 1215 میلادی کار ساخت کلیسا مجدد از سر گرفته شد. پیشنهاد می‌کنیم بعد از بازدید از میدان و آبنمای پلو به سمت کلیسای نوتردام لوزان حرکت کنید. این دو جاذبه در فاصله بسیار کم از هم قرار دارند.

آدرس کلیسای نوتردام لوزان: سوئیس، لوزان، حدفاصل میدان پلو و میدان کلیسا

ساعت بازدید از کلیسای لوزان از 09:00 صبح تا 19:00 شب

کلیسای سن فرانسوا | Saint Francois Church

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

اینجا کلیسای سابق فرانسیسکن بوده و متعلق به قرن ۱۳ و ۱۴ است. برج کلیسای سن فرانسوا را در سال ۱۵۲۳ ساختند. سعی کنید حتماً پنجره‌های رز با شیشه‌های رنگی را تماشا کنید.

اینجا در گذشته بخشی از یک صومعه بزرگ فرانسیسکن بود که در اصلاحات پروتستان از بین رفت. بازار کریسمس لوزان در خیابان همین کلیسا برپا شده و نباید آن را از دست بدهید.

آدرس کلیسای سن فرانسوا لوزان: سوئیس، لوزان، میدان سن فرانسوا

منطقه فلون | Le Flon

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

سرزنده‌ترین و مدرن‌ترین بخش شهر لوزان فلون نام دارد. بی‌شک در فلون برای تماشای هر ساختمان دقایقی مکث خواهید کرد و با دوربین همراه خود عکاس های زیادی خواهید گرفت.

در فلون نمای ساختمان خانه‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، اداره‌ها، رستوران‌ها هر کدام اثری هنری و منحصربه‌فرد است. برخی از ساختمان‌ها با رنگ‌های شاد، برخی با نورپردازی و ایجاد اثری هنری بر روی نما چشم‌نوازی می‌کنند.

اگر قصد دارید از منطقه فلون دیدن کنید، می‌توانید بعد از بازدید از گالری‌ها و ساختمان های زیبای آن به یکی از کافی‌شاپ ها و رستوران‌ها سر بزنید و یک وعده غذای سوئیسی میل کنید.

اِسکَلیه دو مارشه | Escaliers du Marche

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

همان‌طور که در ابتدا گفتیم شهر لوزان بر روی سه تپه قرار دارد بنابراین سطح شهر شیب زیادی دارد و پله‌های زیادی در تمام شهر دیده می‌شوند.

اِسکَلیه دو مارشه لقب زیباترین پله های شهر لوزان را به خود اختصاص داده است که از مقابل کلیسای جامع لوزان شروع می‌شود و به میدان پلو می‌رسد. قدمت پله های اسکلیه دو مارشه به قرن 13 میلادی برمی‌گردد.

یک کافی‌شاپ قدیمی به نام لو باربر (Le Barbare) در حد وسط این پله های قدیمی ساخته شده است که جزو معروف ترین کافه های لوزان محسوب می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم با نوشیدن یک قهوه خوشمزه سوئیسی، انرژی روزانه خود را چند برابر کنید. هنگامی ‌که از این پلکان زیبا عبور می‌کنید از تماشای ساختمان‌های قدیمی اطرافش غافل نشوید.

آدرس اسکله دومارشه لوزان: سوئیس، لوزان، منطقه قدیمی، خیابان rue Mercerie

شاتو دوشی یا قلعه اوشی | chateau d’ouchy

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

در پایین محله شلوغ مرکزی لوزان، محله‌ی «اوشی» (Ouchy) را پیدا می‌کنید که به خاطر هتل‌های شیکی که با مسیری گل کاری شده در بین بندر قدیم و جدید به هم متصل می‌شوند شهرت دارد.

در وسط این مسیر، قلعه قرن دوازدهمی اوشی را می‌بینید که عهدنامه صلح ترکیه، یونان و متحدین در سال ۱۹۲۳ در آن امضا شد. این قلعه امروزه یک هتل بسیار لوکس و رستورانی مجلل است. عهدنامه‌های تاریخی مهمی در این هتل‌های لوکس امروزی امضا شدند.

آدرس قلعه اوشی لوزان: سوئیس، لوزان، نزدیک اسکله قدیمی شهر

موزه هنرهای موزه ژان دو بوفه | Jean Dubuffet Art Brut

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

در شهر لوزان موزه های مختلفی ساخته شده است که یکی از آنها موزه هنر لوزان می باشد. ابتدا این موزه در سال 1976 با اهدای آثار هنری ژان دو بوفه (Jean Dubuffet) تاسیس شد. او یک هنرمند فرانسوی اصل بود که آثار آن در دو کشور فرانسه و سوئیس نگهداری می شوند.

سبک هنری او استفاده از هنر خام (At Brut) است. او معتقد بود که در عوارض جغرافیایی می‌توان نقشی از انسان را مشاهده کرد. بیشتر کارهای او در وهله اول شبیه پستی و بلندی های بدون مفهوم به نظر می رسند، اما در حقیقت او با طرح های خود نشان می‌دهد که در عوارض جغرافیایی چه نشانی از انسان وجود دارد

. او در سال 1945 کار تجارت خود را رها کرد و به سوئیس رفت. در مدت اقامت خود در این کشور با هنر بیماران روانی آشنا شد چون معتقد بود که آنها سبک آزادی از هنر تخیلی را به نمایش می‌گذارند

. این آثار بیش از پنج هزار عدد بودند ولی در حال حاضر بیش از 15000 اثر هنری از هنرمندانی که بدون تعلیم و با خلاقیت آثار هنری بزرگی خلق کرده‌اند در این مکان نگهداری می‌شود.

بخش‌های مختلف این موزه عبارت‌اند از مجسمه، نقاب، نقاشی و سایر آثار. ویژگی خاص موزه این است که به دلیل ورود آثار جدید با موضوعات جدید چیدمان آثار به‌ صورت موضوعی همیشه در حال تغییر است. به عقیده کارشناسان این موزه نقطه عطفی در تاریخ هنر دنیاست.

آدرس موزه هنر خام یا موزه ژان دوبوفه لوزان: سوئیس، لوزان، بارشیر (Bergières)

پیست‌های اسکی لوزان

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

محال است که به لوزان سفر کنید و به سراغ پیست های اسکی این شهر نروید. پیست های اسکی لوزان در فصل بهار و زمستان میزبان گردشگران هستند.

البته از آنجا که کشور سوئیس از نظر جغرافیایی کوهستانی می باشد، پیست های اسکی جزو مهمترین امکانات تفریحی شهرهای آن محسوب می شوند.

در شهر لوزان نیز بیش از 19 پیست اسکی مختلف فعالیت می کنند که پیست های اسکی روشرز، له گاکونز، لیسن، اووروناز، راتول شتل و مورگینس از مشهورترین آنها هستند. در کنار پیست های اسکی نیز امکاناتی مانند هتل، رستوران، زمین پاتیاژ، پیست اسکت سواری، سورتمه سواری نیز وجود دارد.

وزه رومی لوزان-ویدی

زیبا ترین جاهای دیدنی لوزان سوئیس به همراه آدرس

در دوران رومی‌ها، «ویدی» (Vidy) بندری در غرب اوشی و در امتداد ساحل دریاچه و متعلق به «لوسونا» یک کلونی تجاری مهم در تقاطع دو مسیر از مدیترانه و راین بود. این شهر با ۲۰۰۰ تاجر، ماهیگیر و صنعتگر توانست تا ۴ قرن پر رونق بماند و تاریخ آن را می‌توانید در موزه رومی دنبال کنید.

در اینجا بقایای یک سکونتگاه غنی با دیوارهای نقاشی شده، یک آتریوم و موارد لوکسی مانند زمین‌های گرم شده به نمایش گذاشته شده‌اند. در میان اشیای به دست آمده از حفاری‌ها، اشیای برنزی، سکه، سرامیک، شیشه و لوازم خانگی به چشم می‌خورند که می‌توانید از آن‌ها تصویری از زندگی روزمره رومی‌ در هزاران سال قبل را مجسم کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید