بنر هدر

روستای سطلسر لاهیجان قطب گشت چای شمال ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای سطلسر یا سطله سر لاهیجان که قطب گشت چای شمال ایران نیز محسوب می شود آشنا خواهیم کرد.

لاهیجان (به گیلکی: لاجؤن) مرکز شهرستان لاهیجان ، بزرگترین شهر شرق استان گیلان و نود و پنجمین شهر پرجمعیت ایران می باشد. این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است. این شهر در شرق سفیدرود و در ارتفاع ۴ متری قرار دارد. این شهر در سال ۲۰۱۷ با ۲۲۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دومین شهر پرجمعیت گیلان (پس از رشت) بوده و اکنون تخمین زده می‌شود نزدیک به ۲۲۰۰۰۰ نفر همراه با احتساب حومه جمعیت داشته باشد،لاهیجان یا به حق “عروس گیلان” یکی از شهرهای زیبای شرق استان گیلان است و معنی نام آن بر اساس شواهد قدیمی “شهر ابریشم” بوده است.

روستای سطلسر لاهیجان قطب گشت چای شمال ایران

لاهیجان یکی از قدیمی ترین شهرهای گیلان است که در زمان حمله مغول ویران می شود ولی پس از آن مجدداً رونق یافته و مرکز تولید ابریشم، برنج و ذرت و همچنین مرکبات می شود. طلایی ترین دوران شکوفایی این شهر در قرن نهم هجری بوده است.

فاصله تهران تا لاهیجان در حدود 350 کیلومتر هست و بهترین مسیر، استفاده از آزادراه های تهران-کرج، کرج – قزوین و قزوین-رشت هست که قبل از رسیدن به رشت می بایست از آزادراه خارج شده و از جاده سنگر- سیاهکل به سوی شرق و به سمت لاهیجان ادامه مسیر داد.

روستای سطلسر لاهیجان

روستای سطلسر یکی از روستاهای بسیار زیبای اطراف لاهیجان است که قطب تولید چای در این منطقه است. این روستا در فاصله ۸ کیلومتری از مرکز شهر لاهیجان قرار گرفته است. سطلسر یکی از زیباترین روستاهای شهرستان لاهیجان می‌باشد که به علت موقعیت کوهستانی و آب و هوای خاصی که دارد مکان مناسبی برای گشت و گذار است.

روستای سطلسر لاهیجان قطب گشت چای شمال ایران

اکثریت مردم این روستا به کشت چای و البته برنج مشغول هستند. علاوه بر کاشت چای، محصولاتی مانند میوه، برنج، ابریشم و انواع سبزیهای محلی در این روستا کاشت می شود.

شکل خاص مزارع برنج در این روستا که به صورت پلکانی هستند، مزارع کشور سریلانکا و بالی را به توریست ها یادآوری میکند. پس به جای سر زدن به جاهای از پیش شناخته شده ی گیلان، به این روستاهای کوچک سر بزنید.

به هنگام ورود به این روستا با تابلویی تحت عنوان “به بزرگترین روستای چای خیز ایران سطلسر خوش آمدید” مواجه می شوید. مسیر رفت دهستان سطلسر به دلیل داشتن مراتع سرسبز و باغهای چای، به عنوان مرکزی برای گشت های یک روزه مسافران تبدیل شده است. نگران محل اقامت نباشید چرا که بسیاری از روستاییان، اتاقهایی برای اجاره به مسافران دارند.

روستای سطلسر لاهیجان قطب گشت چای شمال ایران

روستای سطلسر کجاست ؟

برای دسترسی به آن، باید از مسیر جاده ی کنار بام سبز در لاهیجان به سمت راست بروید و در امتداد مسیر با توجه به تابلوها به این روستای سرسبز برسید. سطلسر دارای جاده‌ی آسفالته می‌باشد و شما می‌توانید با خودرو در عرض کمتر از پنج دقیقه از شهر لاهیجان به دهستان سطلسر بیایید.

نظرات کاربران در سایت های مختلف :

  • این روستای زیبا از توابع شهر لاهیجان هستش و برای رسیدن بهش کافیه مسیر کنار بام سبز رو پیش بگیرین و به پیچ و خم کوه ها خودتون بسپارین تا یهو از این بهشت روی زمین سر در بیارین. این روستای زیبا در لابه لای کوه و جنگل و باغ های چای لاهیجان واقع شده. سرسبزیش و روخونه ای که یه طرف جاده ی روستا تو کل مسیر وجود داره چشمو خیره مبکنه و به آدم آرامش میده. سوپر مارکت و پست بانک و دستگاه کارت خوان و غیره تو روستا وجود داره و همچنین احتمالا میتونین اقامتگاه یا ویلایی برای موندن اینجا پیدا کنین. این روستا در نزدیکی روستای عطا کوه قرار گرفته که دارای چشمه هم هست.
  • روستای سطلسر یکی دیگر از روستاهای اطراف لاهیجان است که قطب تولید چای در این منطقه است. این روستا در فاصله ی ۸ کیلومتری از مرکز شهر لاهیجان قرار گرفته و برای دسترسی به آن، باید از مسیر جاده ی کنار بام سبز در لاهیجان به سمت راست بروید و در امتداد مسیر با توجه به تابلوها به این روستای سرسبز برسید. اکثریت مردم روستا به کشت چای و البته برنج مشغول هستند. شکل خاص مزارع برنج در این روستا که به صورت پلکانی هستند، مزارع کشور سریلانکا و بالی را به توریستها یادآوری میکند. پس به جای سر زدن به جاهای از پیش شناخته شده ی گیلان، به این روستاهای کوچک سر بزنید. نگران محل اقامت نباشید چرا که بسیاری از روستاییان، اتاقهایی برای اجاره به مسافران دارند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید