طرز تهیه کلم پلو شیرازی غذای محبوب و خوشمزه شیراز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و کلانشهر زیبای این کشور و مرکز استان فارس است.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی غذای محبوب و خوشمزه شیرازشیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متر بالاتر از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی (از رشته کوه‌های زاگرس) محدود شده‌است.

نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی نظیر «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده‌است. شیراز در دوران بنی‌امیه به محل فعلی منتقل می‌شود و به بهای نابودی اصطخر – پایتخت قدیمی فارس – رونق می‌گیرد. این شهر در دوران صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده‌است.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی غذای محبوب و خوشمزه شیراز

شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبی‌اش در منطقهٔ زاگرس جنوبی و واقع‌شدن در یک منطقهٔ به نسبت حاصل‌خیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یکجانشینان و عشایر بوده‌است. همچنین این شهر در مسیر راه‌های تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانندبندر بوشهر قرار گرفته‌است.

شیراز به سبب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند.

غذاها و خوراکی‌های محلی شیراز هم بخش جدایی‌ناپذیر سفر به این شهر هستند و در سراسر ایران طرفداران زیادی دارند. کلم‌پلو و فالوده شیرازی از جمله خوراکی‌های هستند که کمتر کسی پیدا می‌شود که تاکنون طعم آن را نچشیده باشد.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی غذای محبوب و خوشمزه شیراز غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ی شیراز را می‌توان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب کرد! چون خوش‌خوراک‌ها نمی‌توانند از چشیدن طعم ناب خوراکی‌های این شهر بگذرند.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی

  • کلم قمری 500 گرم
  • گوشت چرخ کرده 150 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • تخم مرغ 1 عدد
  • برنج 3 لیوان
  • آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
  • سبزی (شوید. تره. ترخان. ریحان) 100 گرم

طرز تهیه کلم پلو شیرازی 

ابتدا یک عدد پیاز را رنده میکنیم و آبش را با دست میگیریم و با گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، مقداری نمک و فلفل خوب ورز میدهیم تا کاملا یکدست شوند.طرز تهیه کلم پلو شیرازی غذای محبوب و خوشمزه شیراز

وقتی مواد به خورد هم رفته و حالت چسبندگی پیدا کردن به اندازه یک فندق از مواد برمیداریم و به صورت کوفته قلقلی در می آوریم و داخل روغن سرخ میکنم.

کلم قمری ها را هم به صورت رشته ای به همراه یک تا دو لیوان آب و مقداری نمک و زردچوبه داخل قابلمه ای میپزیم تانرم شود و آب کلم تماما گرفته شود.

بعد از اینکه کلم نرم شد به همراه یک عدد پیاز و سبزیهای خرد شده در کمی روغن با حرارت ملایم تفت میدهیم.

برنج را که از قبل خیس کردیم با چند لیوان آب و مقداری نمک روی حرارت قرار می دهیم و بعد از اینکه کمی جوشید آن را آبکش می کنیم.

دقت کنید برنج را وقتی آبکش کنید که وقتی بین دو انگشت شصت و سبابه فشار میدهید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و ته دیگ مورد علاقه تان( سیب زمینی ، کاهو ، نان و …..) را به همراه کمی روغن در کف آن بریزید طرز تهیه کلم پلو شیرازی غذای محبوب و خوشمزه شیراز.سپس مایه کلم به همراه گوشت قلقلی سرخ شده و برنج آبکش را داخل قابلمه به ترتیب بریزید تا وقتی که همه مواد تمام شوند.

در این مرحله حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا برنج بخار کند یا به اصطلاح دم بکشد.

 وقتی برنج بخار داد به اندازه نصف لیوان آب و مقداری روغن مخلوط شده، روی برنج بریزید سپس حرارت را کم کنید تا برنج کاملا پخته شود و عطر و  مزه گوشت و کلم به خورد برنج شود.

کلم پلوی خوشمزه شیرازی را به دلخواه با کمی زعفران و خلال پسته و بادام تزیین کنید و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید