بنر هدر

زیبایی های طبیعی غار کارائین آنتالیا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جایی را تصور کنید که 25000 سال به عنوان سکونتگاه از آن استفاده می‌شده است. این مکان همان غار کارائین Karain Cave در شمال آنتالیا و در سواحل دریای مدیترانه می باشد.

کشور ترکیه مملو از مناطق دیدنی و تاریخی است. شهر زیبا و ساحلی آنتالیا که غار کارائین نیز در نزدیکی آن واقع‌شده است، یکی از این مناطق زیبا و دیدنی این ناحیه به شمار می آید.

معرفی غار کارائین آنتالیا

زیبایی های طبیعی غار کارائین آنتالیا

یکی از مناطق پر توریست در سفر به آنتالیا، غار کارائین است. این غار در فاصله حدود 30 کیلومتری شمال غرب شهر آنتالیا و در ارتفاع چهارصد متری از سطح دریا قرارگرفته است.

غار کارائین که در سایتی باستان‌شناسی در نزدیکی روستای یاقجا واقع‌شده است، جزو معدود غارهای مسکونی ثبت‌شده در لیست جهانی یونسکو در جهان می‌باشد که قدمتی بیش از بیست‌وپنج ‌هزار سال دارد؛ همچنین این غار جزو معدود غارهایی با این قدمت بوده که محل سکونت انسان‌ها و همچنین مکانی برای انبار مواد غذایی در گذشته‌های دور بوده است.

تاریخچه غار کارائین آنتالیا

زیبایی های طبیعی غار کارائین آنتالیا

غار کارائین، از معدودترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی بجای مانده از عصر پارینه‌سنگی است. قدمت این غار به بیش از دویست هزار سال پیش‌ برمی‌گردد که باستان شناسان تخمین می‌زنند که این غار، ممکن است قدمتی بیشتر نیز داشته باشد.

دلیل تخمین این قدمت نیز پیدا شدن جمجمه‌هایی از انسان‌های اولیه‌ای است که بیش از دویست هزار سال پیش در این غار می‌زیسته‌اند.
یکی از آثار کشف‌شده در این غار، جمجمه‌ای مربوط به یک نئاندرتال است که دانشمندان تخمین می‌زنند مربوط به حدود دویست هزار سال پیش باشد، همچنین در این غار افسانه‌ای، تعدادی ابزار مربوط به شکار و زندگی نیز کشف‌شده که از عاج و سنگ ساخته‌شده‌اند و در موزه تاریخ تمدن آناتولی از آن‌ها نگهداری می‌شوند.
در دوران عصر آهن و مصادف با تصرف آسیای صغیر به‌وسیله یونانیان باستان، غار کارائین به‌عنوان محلی مذهبی و مقدس استفاده می‌شد که از سنگ‌های تزئینی بکار رفته در آن می‌توان به این موضوع پی برد.

ویژگی ‌های خاص غار کارائین آنتالیا

زیبایی های طبیعی غار کارائین آنتالیا

غار کارائین، دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی است که در کمتر اثر تاریخی می‌توان به آن برخورد کرد. غار که در طول سالیان متمادی، به‌صورت مسکونی استفاده می‌شد، دارای موقعیتی استراتژیک نیز بوده است، به‌طوری‌که از دید دشمنان در امان بود و به همین دلیل، سال‌های مدیدی به‌صورت مخفی باقی‌مانده بوده و کشف نشده است که در سفر به آنتالیا می‌توانید از این ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فرد غار کارائین، نیز دیدن فرمایید.
اگر در سفر به آنتالیا با تور ارزان آنتالیا، به این غار سفر و از آن بازدید کردید، متوجه این موضوع خواهید شد که موقعیت قرارگیری ورودی غار، به شکلی است که با نور خورشید روشن می‌شده و در طول روز، نیاز چندانی به استفاده از وسایل روشنایی نداشته است.

البته در حال حاضر تمام قسمت‌های غار، با نورافکن‌های عظیم نورپردازی شده است. ورودی غار به سه تالار به‌ هم‌ پیوسته متصل می‌شود که پس از گذر از آن، به چند اتاق بزرگ با سقف‌های بلند می‌رسیم.

کاربردهای غار کارائین آنتالیا در گذشته

زیبایی های طبیعی غار کارائین آنتالیا

غار کارائین در گذشته‌های دور، بیشتر برای انبار کردن مواد غذایی و خوراکی، کاربرد داشته است. به‌طوری‌که در دشت نزدیک غار که به دلیل آب‌وهوای خوب برای کشاورزی مناسب بوده است، انواع محصولات تولید می‌شده و سپس در این غار برای فصل سرما و در امان ماندن در زمان حملات دشمن ذخیره می‌شده است.
موقعیت سوق‌الجیشی و استراتژیک غار به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‌های شیب‌دار باعث بالا رفتن قدرت دفاعی آن نیز می‌شده است به‌طوری‌که مهاجمان، علاوه بر اینکه برای رسیدن به داخل غار، سختی‌های زیادی را باید از سر می‌گذراندند، باید با سنگ‌های بزرگ آهکی که ساکنان غار از بالای کوه برایشان می‌انداختند نیز در امان می‌ماندند و نابود نمی‌شدند.
تحقیقات صورت گرفته از منطقه، نشان از این دارد که غار کارائین و دریاچه‌ای که در نزدیکی آن بوده است از تراورتن های آهکی تشکیل‌شده‌اند. اگر با تور گردش در آنتالیا از غار دیدن می‌کنید، زمان رفتن به غار، می‌توانید این منطقه را که در نزدیکی غار قرار دارد نیز مشاهده نمایید.

زیبایی های طبیعی غار کارائین آنتالیا با توجه به اینکه شهر آنتالیا، دارای آب‌وهوای معتدل است دمای هوا در داخل غار نیز معتدل می‌باشد و در گرم‌ترین روزهای تابستان و سردترین روزهای زمستان نیز دارای هوایی خنک و معتدل است.

برای رسیدن به غار کارائین، باید از بزرگراه بوردور کرکوتلی که در شمال آنتالیا واقع‌شده وارد خروجی کارائین شوید و ادامه مسیر بدهید. جاده در بعضی قسمت‌ها، باریک می‌شود و تابلوهای راهنمایی نیز برای مسیریابی کم هستند؛ بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که از بزرگراه کرکوتلی تا روستای یاقجا و غار کارائین، حدود سیزده کیلومتر مسیر قرار دارد و انتهای جاده به کارائین منتهی می‌شود و جاده بن‌بست است.

نکات مهم درباره مسیر غار کارائین آنتالیا

زیبایی های طبیعی غار کارائین آنتالیا

اگر در سفر به آنتالیا، از تور ارزان آنتالیا استفاده می‌کنید ممکن است در برنامه تور، بازدید از غار کارائین نباشد. به همین خاطر می‌توانید خودتان نسبت به بازدید از غار اقدام نمایید.

البته مسیر رسیدن به غار از آنتالیا، فاقد سیستم حمل‌ونقل عمومی است و برای رفتن به آن باید یا از خودرو شخصی و یا از اتومبیل های کرایه ای استفاده کرد. البته می‌توان با تاکسی نیز به سمت کارائین حرکت کرد که در زمان نگارش این مقاله، هزینه سفر با تاکسی از آنتالیا به کارائین حدود 150 لیر بوده است.
کسانی که با خودروی شخصی سفر می‌کنند یا از تور زمینی آنتالیا استفاده می‌کنند، می‌توانند در طول مسیر سفر به آنتالیا، از این غار تاریخی نیز دیدن کنند.

اگر با خودروی شخصی قصد بازدید از غار را دارید باید از مرکز شهر آنتالیا وارد اتوبان بوردور شوید و بعد از گذشت حدود سی دقیقه وارد خروجی کارائین در سمت چپ ‌شده و تا پایان جاده، به رانندگی ادامه دهید تا به پارکینگ غار برسید؛ همچنین می‌توان از جاده‌ای که به سمت آنکارا می‌رود استفاده کرد و بعد از حدود 20 دقیقه رانندگی، وارد خروجی سمت راست که به سمت کارائین می‌رود شد و پس از طی حدود 15 کیلومتر به غار رسید.

زیبایی های طبیعی غار کارائین آنتالیا

ساعت بازدید از غار کارائین، در طول ماه‌های آوریل تا اکتبر، از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر است و در ماه‌های اکتبر تا مارس از 8:30 صبح تا 17:00 بعدازظهر جهت بازدید باز می‌باشد.

از آنجایی‌که مسیر رسیدن به غار، کوهستانی و سنگلاخ است و در فصل گرما و آفتابی امکان دارد برای پوست شما مشکلی پیش بیاید، استفاده از کفش و لباس مناسب و همچنین کرم ضد آفتاب و بطری آب، قاعدتاً از ملزومات سفر، به نظر می‌رسند.

در پایان توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به آنتالیا از ایران را دارید، به دلیل نزدیکی کشور ترکیه و شهر آنتالیا، از تور زمینی آنتالیا که تور ارزان آنتالیا نیز هست استفاده کنید تا علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آنتالیا، از جاذبه‌های دیدنی مسیر از مبدأ تا مقصد نیز لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید