زیبا ترین و رویایی ترین قلعه های آلمان در قاره سرسبز اروپا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

وقتی به اروپا سفر می‌کنید بیشتر زمان خود را مشغول تفریح و خرید و تماشای اماکن دیدنی تاریخی و موزه‌ها خواهید بود.  قلعه‌ها از دیدنی‌ترین اماکن این قاره سرسبز هستند و بهتر است برنامه‌ریزی داشته باشید و از تماشای آن‌ها غافل نشوید.

اوج هنر معماری در اروپای بعد از قرون وسطی و مهندسی توام با هنر در کشورهایی چون آلمان ، انگلیس ، فرانسه و اسکاتلند به خلق کاخ ها و قلعه های باشکوهی انجامید که بسیاری از آنان هم اکنون جزو میراث فرهنگی یونسکو محسوب می شوند و سالانه حدود دو میلیون بازدید کننده دارند.

اما شاید آلمان را بتوانیم سرآمد کشورهای اروپای در داشتن کاخها و قصرهای رویایی بدانیم چرا که بسیاری از افسانه ها و داستانهای فانتزی از همین قلعه ها و کاخها الهام گرفته اند.

1- قلعه نوی ‌شوان ‌شتاین آلمان (Neuschwanstein Castle)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

این قصر گرانبهای قرن نوزدهمی مخفیگاه «کینگ لودویگ دوم» (King Ludwig II) بود تا اینکه بعد از مرگ او در سال ۱۸۸۶ به روی عموم بازگشایی شد.

حالا هر سال بیش از ۱.۴ میلیون نفر از این نقطه‌ی توریستی پرطرفدار بازدید و نمای آن را تحسین می‌کنند و عکس یادگاری می‌گیرند. قبل از طی کردن مسیر پیاده‌ی کوهستان به سمت قصر، بلیت ورودی خود را تهیه کرده یا بازدید از این قصر سیندرلایی را با سوار شدن بر کالسکه تا در ورودی تکمیل کنید.

ساعات بازدید قلعه نوی شوان شتاین: 9:00 تا 18:00

آدرس قلعه نوی شوان شتاین: آلمان، شوانگاو، جاده Schloss Neuschwanstein، قلعه نوی شوان شتاین

2- قلعه هایدلبرگ آلمان (Heidelberg Palace)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

بقایای قلعه یکی از مهم‌ترین سازه‌های به جای مانده از دوران رنسانس در شمال آلپ است. این قلعه در قرن سیزدهم میلادی ساخته شد اما در جریان جنگ اروپا آسیب‌های جدی دید و جنگ فرانسوی‌ها در قرن هفدهم هم خسارات جدی بر بنا وارد کرد تا اینکه در سال 1764 بر اثر صاعقه قلعه آتش گرفت.

 به‌طورکلی قلعه در سبک‌های مختلف معماری بازسازی شده است که این ترکیب معماری‌های مختلف بر جذابیت قلعه افزوده است. قلعه هایدلبرگ سالانه حدود یک میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند و تورهای گروهی مختلفی برای کسانی که مایل به کاوش در اتاق‌های داخلی قلعه تاریخی هستند، برپا می‌شود.

ساعات بازدید از قلعه هایدلبرگ: این قلعه زیبا که در بالای رودخانه نکر (Neckar) واقع شده از ساعت 8 صبح تا 6 عصر بعد از ظهر از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند.

آدرس قلعه هایدلبرگ: آلمان، هایدلبرگ، آزادراه 37، جنب تونل

3- قلعه التز آلمان (Eltz Castle)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

چند سالی این قلعه محل سکونت خانواده‌های مشهور بوده است و هنوز برخی از مبلمان آن زمان را در خود جای داده است. این قلعه روی یک سنگ بزرگ در میان جنگل قرار گرفته و معماری قرون وسطایی آن منحصر به فرد است. البته اینکه تاکنون در هیچ جنگی مورد تهاجم واقع نشده در حفظ اصالت آن بی‌تأثیر نبود.
اسلحه خانه این قلعه که پر است از سلاح‌هایی از جنس طلا و نقره، مجموعه ظرف‌های چینی و جواهرات خانواده‌های سلطنتی هم سبب شده است که قلعه التز یکی از بهترین قلعه‌های اروپا محسوب شود.

بهترین راه برای کشف تمام نقاط قلعه پیوستن به تورهای گروهی است که شما را با داخل این مکان تاریخی به خوبی آشنا می‌کنند.

ساعات بازدید قلعه التز آلمان: برای بازدید می‌توانید از ساعت 9:30 صبح تا 17:30 عصر به این قلعه‌ی رویایی بیایید.

آدرس قلعه التز: آلمان، شهر ویرشم، قلعه التز

4- قلعه هوهن شوانگاو آلمان (Hohenschwangau)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

قلعه هومن شوانگاو (Hohenschwangau) را زمانی که ویرانه‌ای بیش نبود یکی از ولیعهدهای آلمان خرید و شروع به بازسازی آن کرد.

این ولیعهد که بعدها به پادشاهی رسید ماکسیمیلیان دوم نام دارد. وی بعدها از این قلعه به‌عنوان کاخ تابستانی و منطقه شکار خود استفاده می‌کرد.

بعد از ایشان این قلعه به دیگر پادشاهان رسیده و در پایان هم به مادر یکی از شاهزاده‌ها تعلق گرفت. تمامی اتاق‌ها و وسایل قسمت‌های مختلف قلعه همان‌گونه حفظ شده است و امروزه گردشگران زیادی به اینجا می‌آیند و این دیار به یکی از دیدنی ترین قصرهای آلمان تبدیل شد.

ساعات بازدید قلعه هوهن شوانگاو: در نیمه‌ی اول سال از ساعت 8 صبح تا 5 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 3 عصر امکان بازدید از قلعه هوهن شوانگاو را خواهید داشت.

آدرس قلعه هوهن شوانگاو: آلمان، بزرگراه پارک استرابه، قلعه هوهن شوانگاو

5-  قلعه واردبورگ آلمان (Wartburg Castle)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

«قلعه‌ی واردبورگ» (Wartburg Castle) اولین قلعه‌ی آلمانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در طی ۹۰۰ سال عمر این بنا، مالکان مختلفش به آن بخش‌هایی را افزودند که سبک‌ های معماری آن دوران را انعکاس می‌دهند و بازدیدکنندگان بر اساس اینکه از کدام سمت وارد شوند، نماهای متفاوتی را خواهند دید.

همچنین واردبورگ گفته می‌شود مخفیگاه مارتین لوتر در زمانی که کتاب مقدس را به زبان آلمانی ترجمه می‌کرد، بوده است و همین دلیل معروفیت دیگرش به حساب می‌آید. برای رسیدن به این قلعه‌ در ارتفاع ۴۰۰ متری، می‌توانید به ایستگاه سواری چهارپایان بروید و در این راه الاغ‌سواری را هم تجربه کنید.

6- قلعه هونزولان (Hohenzollern Castle)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

«قصر هونزولان» (Hohenzollern Castle) که آدم را به یاد هاگوارتز می‌اندازد، اقامتگاه سابق خاندان سلطنتی پروس است. این دژ عظیم ۲۳۴ متر بالاتر از دره‌ای بر کوه هونزولان واقع شده و تنها ۵۰ کیلومتر از جنوب اشتوتگارت با آن فاصله دارد.

در طی ده قرن این قصر میزبان افراد مشهور متعددی بوده که آثاری از خود در آن به جای گذاشته‌اند. مثلاً برخی از متعلقات فردریش بزرگ و همچنین نامه‌ی جرج واشنگتن برای تشکر از یکی از مالکین سابق قصر بابت خدماتشان در طی جنگ انقلاب آمریکا، در موزه‌ی آن وجود دارد.

هر سال بیش از ۳۰۰,۰۰۰ گردشگر از هونزولان دیدن می‌کنند و از سرگرمی‌های دیگر آن مانند سینمای فضای باز و آثار شکسپیر بهره‌مند می‌شوند.

7- قلعه رایکسبورگ کوخم (Reichsburg Cochem)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

«رایکسبورگ کوخم» (Reichsburg Cochem) در فاصله‌ی چند ساعت از غرب فرانکفورت به سمت لوکزامبورگ و در حاشیه‌ی خمیده‌ی رود واقع شده است.

با وجود اینکه نیروهای لوئی چهاردهم در سال ۱۶۸۹ میلادی برای نابودی این قصر بسیار تلاش کردند، نمای خارجی، به ویژه دیوار موزائیک‌کاری شده‌ی آن سالم باقی مانده است.

عصرهای جمعه و شنبه، رایکسبورگ ضیافتی به نام «شام شوالیه» (Knight’s Meal) را برگزار می‌کند که حال و هوای همچون یک داستان جن و پری با تم قرون وسطایی را دارد؛ مهمانان از غذاهای سنتی میل می‌کنند، نوازندگان رنگ و بوی دیگری به فضا می‌بخشند و حتی زوج‌های جوان هم می‌توانند مراسم ازدواجشان را به سبک سلطنتی جشن بگیرند.

8- قلعه مارکزبورگ (Marksburg)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

«مارکزبورگ» (Marksburg) با دیوارهای سفیدش، نسبتاً کوچک به نظر می‌رسد؛ اما قدمتش آن را بسیار جالب توجه ساخته است. این قلعه در قرن سیزدهم بنا شد و تنها نمونه‌ی قرون وسطایی بوده که هنوز در دره‌ی میانی راین پابرجاست.

مارکزبورگ در گذشته به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه «انجمن قلعه‌های آلمان» (German Castles Association) در آن فعالیت می‌کند و تقریباً هر روز باز است.

بازدیدکنندگان لازم است از طریق تورهای موجود که به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و اسپانیایی صحبت می‌کنند، به بازدید بپردازند. بعد از گردش در برج‌ها، به رستوران این قلعه رفته و همزمان با صرف غذا، چشم‌انداز پانورامایی شگفت‌انگیز از دره را تماشا کنید.

9- قلعه لیختن اشتاین (Lichtenstein‌ Castle)

رویایی ترین قصرهای آلمان در قاره سرسبز اروپا

مینی‌قلعه‌ی لیختن اشتاین (Lichtenstein‌ Castle) در «ویرتمبورگ» (Württemberg)، درست بر لبه‌ی صخره‌‌ای شیب‌دار که ۸۱۷ متر بالاتر از سطح دریا است، قرار دارد. در طول سا‌ل‌های پیشین، قلعه‌های متعدد دیگری در اینجا بوده‌اند، اما این قلعه در سال ۱۸۴۰ بر اساس رمان «لیختن‌اشتاین» اثر «ویلهلم هاوف» ساخته شد.

با اینکه لیختن ‌اشتاین تنها یک ساعت با اشتوتگارت فاصله دارد، گردشگران کمتری به آن مراجعه می‌کنند. در نتیجه اگر به دنبال جایی برای فرار از شلوغی و جمعیت هستید، وقتتان را به بازدید از این قلعه اختصاص دهید. فقط به یاد داشته باشید به دلیل محل قرارگیری خاص آن، در فصل زمستان بسته است و قبل از سفر از باز بودن آن اطلاع حاصل کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید