بنر هدر

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

عجایب کشور چین منحصر به دیوار بزرگ و معروفش چین نمی شود. در هر گوشه‌ ی این کشور باستانی و پهناور بنایی تاریخی با افسانه های بسیار وجود دارد.

یکی از زیباترین آنها معبد بهشت در شهر پکن است که شهرت زیادی دارد. برخی این عبادتگاه را با نام معبد آسمان می‌شناسند.

معبد بهشت (Temple of Heaven) که در جنوبی‌ترین قسمت پکن ساخته شده، بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد. این معبد در دوران امپراطوری سلسله‌های مینگ و چینگ و به منظور پرستش آسمان ساخته شد. این معبد که مخصوص مراسم قربانی کردن بوده، امروزه یکی از بزرگ‌ترین و سالم‌ترین آثار تاریخی به‌جا مانده از آن دوران در چین به حساب می‌آید.

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

معبد بهشت در منطقه Chongwen، پکن واقع شده است. امپراتور یانگل (Yongle Emperor) که خود را پسر آسمان می‌دانست و در سال ۱۴۲۰ دستور ساخت شهر ممنوعه را داده بود، دستور ساخت معبد بهشت را نیز صادر کرد.

معبد بهشت، در طول سالیان دراز، از مهم‌ترین و پرطرفدارترین معابد امپراتوری پکن بوده است. این مکان در طول امپراتوری‌های مینگ و چینگ در بین سال‌های ۱۴۲۰ تا ۱۹۰۰ محلی برای عبادت خداوند بهشت بسیار مورد استفاده بود.

امپراتورها برای برداشت بهتر محصولات زراعی خود در این مکان به عبادت مشغول می‌شدند. همچنین این دو امپراتوری در گسترش و بازسازی معبد بهشت نقش به سزایی داشتند.

معبد بهشت (معبد آسمانی)

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

این معبد که مساحتی حدود دو میلیون و هفتصد و بیست هزار متر مربع را پوشش می‌دهد، از شهر ممنوعه نیز بزرگ‌تر است. در اطراف این معبد دو لایه دیوار وجود دارد که آن را به دو قسمت محوطه داخلی و خارجی تقسیم می‌نماید.

ساختمان اصلی معبد شامل تالار دعای برداشت محصول (Hall of Prayer for Good Harvests)، گنبد آسمان پادشاهی (Imperial Heavenly Vault) و محرابی مدور (Circular Mound Altar) است. تالار دعای برداشت محصول دارای سه دایره متحد المرکز از ستون‌های چوبی عظیم می‌باشد که نمادی از چهار فصل، ۱۲ ماه و ۱۲ ساعت در روز است.

معماری معبد بهشت در پکن چین

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

تمام ساختار معبد بهشت از چوب است بنابراین به جرات می‌توان گفت که این معبد، شاهکار معماری چوبی در کشور چین محسوب می‌شود.

یکی دیگر از نقاط شگفت‌انگیز و باشکوه معبد بهشت، دیوار اکو یا دیوار انعکاس است. هنگامی که در مرکز دایره محراب مدور بایستید صدایی می‌شنوید که به گفته افراد این منطقه، این صدا پژواکی از هسته زمین و یا نوایی از آسمان است.

ایدئولوژی طراحی معبد بهشت، اشاره‌ای به وسعت زمین و آسمان است. محوطه درونی ساختمان در شرق محور شمال-جنوب از محوطه بیرونی واقع شده است.

محراب مدور و تالار عبادت برداشت محصول نیز در شرق محور محوطه درونی قرار دارند. این طراحی باعث شده که قسمت غربی معبد وسیع‌تر به نظر برسد. معبد بهشت یا معبد آسمان، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین معبد پرستش آسمان‌ در جهان است و در سال ۱۹۹۸ این معبد به طور رسمی در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسید.

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

ساختمان معبد بهشت، به‌عنوان شاهکار معماری در دنیا شناخته شده است. سبک معماری آن از مفهوم فرهنگی عمیق، به شیوه‌های تمدن شرقی باستان الهام گرفته است.

قسمت شمالی داخل دیوار به شکل نیم‌دایره و نمادی از بهشت و بخش جنوبی آن مربع شکل و نمادی از زمین است. این طرح منعکس کننده اندیشه «بهشت دایره و زمین مربع است» در چین باستان است.

ساختمان‌های اصلی معبد در انتهای بخش داخلی قرار دارند. ساختمان‌های باشکوهی ازجمله: محراب مدور (Huanqiutan)، گنبد بهشتی امپراتور (Huangqiongyu) و سالن عبادت برای برداشت خوب (Qiniandian)

محراب مدور، عبادتگاه امپراتور

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

محراب مدور با چشم‌اندازی روبه‌دریا در جنوبی‌ترین قسمت معبد بهشت به دستور امپراتور جیاجینگ ( Jiajing) از سلسله مینگ به معبد بهشت اضافه شده است.

در طول امپراتوری‌های مینگ و چینگ، امپراتورها هر ساله به مناسبت فرا رسیدن فصل زمستان، قربانی را برای تشکر از خداوند بهشت و به امید آینده خوب به این مکان می‌آوردند.

محراب مدور شامل بخش‌هایی ازجمله: دروازه Lingxing، محل روشن کردن فانوس Lantern Viewing Pole، هسته مرکزی بهشت (the Heaven Heart Stone)، کوره هیزم (Firewood Stove) و آشپزخانه الهی عبادتگاه (the Divine Kitchen Courtyard) است.

محراب مدور دارای سه لایه تراس سنگی سفید است که توسط دو مجموعه دیوار مربعی در خارج و دیواری دایره‌ای شکل در داخل احاطه شده که نمادی از زمین مربع و آسمان اطراف آن است. امپراطوران سلسله‌های مینگ و چینگ مراسم عبادی خود را در محراب مدور برگزار می‌کردند به همین دلیل به محراب مدور، “محراب پرستش آسمان” نیز گفته می‌شد.

دروازه Lingxing، مسیر ورود به ساختمان اصلی معبد بهشت

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

هنگامی که از دروازه‌ی جنوبی معبد به نام دروازه‌ی Zhaoheng وارد می‌شوید، به جاده‌ای ساخته شده از سنگ مرمر زیبا می‌رسید که شما را به سمت محراب مدور می‌برد.

محراب توسط دو دیوار محصور شده است، همان‌طور که قبلاً گفته شد این دو دیوار نمادی از زمین و بهشت هستند و اشاره به تفکر چین باستان دارند.

دیوارهای با کاشی‌های سبز لعابی پوشیده شده است و ۲۴  Jiajing دروازه با ورودی Lingxing در اطراف آن به چشم می‌خورد؛ که هر گروه شامل سه ورودی است: ورودی میانی مکانی ویژه برای شخص اعظم بهشت، ورودی شرقی، ورودی شاهزادگان و ورودی غربی برای وارد شدن کارکنان برای مراسم عبادت بوده است.

محل روشن کردن فانوس‌ها

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

در جنوب غربی محوطه فانوسی به ارتفاع ۲۹ متر قرار دارد که نشان‌دهنده‌ی زمان شروع و پایان مراسم عبادت بوده است. درگذشته سه فانوس در این مکان قرار داشت که متأسفانه در طول زمان از بین رفتند.

هسته مرکزی بهشت

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

هسته مرکزی بهشت، به‌عنوان هسته‌ خورشید نیز شناخته شده است. این سنگ مکانی دایره‌ای شکل بر روی زمین، در نزدیکی محراب مدور است.

اگر بر روی آن بایستید و فریاد بزنید، انعکاس صدای خود را می‌شنوید. درگذشته شخص که آیین پرستش را اجرا می‌کرده است، برای خواندن متون دینی بر روی این سنگ می‌ایستاده تا متون و دعاها با صدایی واضح به بهشت برسد.

کوره هیزم و اجرای مراسم قربانی

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

کوره هیزم، کوره‌ای لعابی و سبزرنگ و ساخته شده از آجر است که در جنوب شرقی محراب مدور قرار دارد. بدین ترتیب با بالا رفتن از ۹ پله به ترتیب از شرق، غرب و جنوب به کوره هیزمی می‌رسید. دسترسی به کوره از سمت شمال برای اضافه کردن هیزم است.

قبل از اجرای مراسم عبادت در این مکان، گوساله‌ای را شسته و پوست کنده و بر روی کوره قرار می‌دادند و سپس با شاخه‌هایی از کاج و شمع هیزم‌ها را آتش می‌زدند.

در پایان مراسم نیز هدایایی ازجمله کتیبه‌های ابریشمی را با احترام بر روی کوره قرار می‌دادند. پیشگامان دینی معتقد بودند که دود ناشی از سوختن هدایا و قربانی به بهشت می‌رود.

در بالای این کوره، هشت کوره‌ کوچک (به معنای تسلیم شدن هشت امپراتور سلسله چینگ) نیز به چشم می‌خورد که قطری کمتر از یک متر و عمقی ۳۰ سانتی دارند و از آن برای آتش زدن خز، دم و خون قربانی در مراسم استفاده می‌کردند.

آشپزخانه الهی عبادتگاه

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

حیاط آشپزخانه الهی نام عمومی برای آشپزخانه الهی، محل ذخیره‌سازی و غرفه قصابی است. آشپزخانه الهی یک آشپزخانه‌ای شامل غلات، شراب، یشم، اشیای ابریشم و گاو قربانی است. محل ذخیره‌سازی که مکانی است برای ذخیره‌سازی مواد مورد نیاز در مراسم است و در آخر قصابی که محل کشتن حیوان قربانی است.

گنبد بهشتی امپراتور یا گنبد آسمان پادشاهی

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

این گنبد که در طول سلسله مینگ ساخته شده است، در امتداد محور مدور قرار دارد. این مکان، محل نگهداری لوح‌های عبادت و اهدای قربانی در مراسم پرستش بهشت بوده است.

این مکان دارای دیواری مدور با سه در شیشه‌ای رنگی است. گنبد بهشتی امپراتور از قسمت‌های، سالن‌های اتصال به غرب و شرق که لوح‌های مربوط به یادبود ماه، ستاره، ابر، باران، رعدوبرق و خدایان رعدوبرق در آنجا نگهداری می‌شوند و مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش یعنی، دیوار اکو (Echo Wall) که از سه سنگ اکو صدا و سنگ گفتگو (Dialogue Stone)، تشکیل شده است.

هنگامی‌که بر روی سنگ اول ایستاده‌اید و با سنگ گفتگو صحبت می‌کنید، تنها یک‌صدا برای شما اکو می‌شود و اگر بر روی سنگ‌های دوم و سوم بایستید به ترتیب دو و سه صدا برای شما اکو می‌شود.

ساعات بازدید از معبد بهشت پکن

معبد بهشت چین به دلیل آن که ورودی‌های گوناگونی دارد، ساعات مختلفی می‌توانید وارد آن شده و از آن دیدن کنید به همین خاطر در بخشی جداگانه ساعات بازدید از این بنا را توضیح می دهم.
فصول اوج سفر: (1 آوریل تا 31 اکتبر) مصادف با 12 فرودین تا 9 آبان.
فصول رکود سفر: (1 نوامبر تا 31 مارس) مصادف با 10 آبان تا 11 فروردین.

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

 ساعات ورود از دروازه‌های معبد بهشت

 در فصول رکود سفر: 6:30 تا 21:00
در فصول اوج سفر: 6:00 تا 21:00

ساعات بازدید از اماکن داخلی معبد بهشت پکن

8:00 تا 17:00 پنجشنبه و جمعه ‌ها: 9:00 تا 12:00 و 13:00 تا 16:00

آدرس و دسترسی معبد بهشت پکن

معرفی معبد بهشت (معبد آسمان) پکن عبادتگاه امپراطوری مینگ و چینگ

شما می‌توانید با استفاده از مترو به راحتی خود را به معبد بهشت پکن برسانید. نزدیکترین ایستگاه مترو به این مکان تیانتان نام دارد که درست روبه‌روی دروازه‌ی شرقی معبد است. اگر از این ایستگاه استفاده کنید در طی 12 دقیقه به مقصدتان خواهید رسید.

آدرس: چین، پکن، ناحیه دونگچنگ، منطقه تیان تان، خیابان دونگلی، معبد بهشت پکن

معبد بهشت پکن از زیبایی های بجا مانده از امپراطوری های عظیم کشور چین است که شما گردشگران علاقه مند به تاریخ و پیشینه قوی کشور های آسیایی می توانید در سفر یک روزه در پکن به بازدید از معبد زیبا بپردازید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید