معرفی کویر کاراکال، زیباترین کویر یزد

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

کویر کاراکال یزد به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مناطق کویری ایران، تقریباً در مرکز جغرافیایی کشور قرار گرفته و با فاصله‌ای اندک از شهر بافق، به یکی از مقاصد گردشگری مهم استان یزد تبدیل شده است. این کویر که به دلیل نزدیکی به روستای صادق‌آباد با نام کویر صادق‌آباد نیز شناخته می‌شود، ازجمله زیستگاه‌های اصلی یک گربه‌سان نادر در ایران به نام «کاراکال» محسوب می‌گردد. کویر کاراکال بافق با داشتن کمپ کویری مجهز و امکان ارائه خدمات کویرنوردی گوناگون، همواره موردتوجه کویرنوردان و علاقه‌مندان به گشت‌وگذار در ماسه‌های گرم کویر یزد بوده است.

 کویر کاراکال کجاست؟

برای رسیدن به کویر شگفت‌انگیز کاراکال و بازدید از آن، باید راهی شهرستان بافق در استان یزد شد. گردشگران و مسافران تهرانی تنها 8 ساعت با این منطقه فاصله دارند و مسافران سایر استان‌ها هم می‌توانند با یک برنامه‌ریزی شخصی و منظم، خود را به کویر کاراکال برسانند. تپه‌های شنی کویر کاراکال به‌راحتی در نزدیکی شهر بافق، در حاشیه روستای صادق‌آباد، قابل‌دسترسی است و با وسعتی بیش از 1500 هکتار، از مهمانان خود استقبال می‌کند.

کویر-کاراکال-۱-172203

 وجه تسمیه کویر کاراکال در بافق

همان‌طور که اشاره شد، نام کویر کاراکال از یک گربه‌سان به همین اسم گرفته شده که در زمره یکی از 8 گربه‌سان موجود در ایران به شمار می‌رود. گربه کاراکال که به دلیل شباهت بسیار با گربه لینکس، اغلب با آن اشتباه گرفته می‌شود، همان سیاه‌گوش معروف بیابان است که اندامی بزرگ و سنگین با سرعتی شگفت‌انگیز دارد. کاراکال اغلب با تعیین قلمرو برای خود و به‌صورت تنها زندگی می‌کند؛ از همین رو، یافتن آن در میان ماسه‌های گسترده کویر مرکزی ایران یک خوش‌شانسی بزرگ است که نصیب هرکسی نمی‌شود! علاوه بر این، گفته شد که کویر کاراکال به دلیل هم‌جواری با روستای صادق‌آباد بافق، به کویر صادق‌آباد هم معروف است و میان محلی‌ها با نام «ریگ صادق‌آباد» نیز شناخته می‌شود.

  سفر به قلمرو سیاهگوش

با تمام اوصافی که از کویر زیبای کاراکال بیان شد، سفر به قلمرو دیدنی این سیاهگوش ایرانی در نوع خود یک تجربه هیجان‌انگیز به‌شمار می‌رود که همواره موردتوجه کویرنوردان آماتور و حرفه‌ای بوده است. نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که سفر به کویر، تفاوت‌های زیادی با دیگر مسافرت‌ها دارد و به دلیل ناهمواری جاده‌های کویری یزد و آنتن ندادن موبایل، اغلب به‌صورت گروهی انجام می‌گیرد؛ بنابراین به علاقه‌مندان توصیه می‌شود که سفرهای خود را همراه با تورهای کویرنوردی و در کنار راهنما آغاز کنند و برای اقامت شبانه نیز از خدمات کمپ‌های موجود استفاده نمایند.

 خدمات کویرنوردی در کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یزد با داشتن کمپ مجهزی به نام کمپ شهید برزگری، خدمات و تفریحات مختلفی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد که ازجمله آن‌ها باید به شترسواری، سافاری، موتورسواری، رصد ستارگان و… اشاره کرد. این کمپ با فراهم آوردن مخازن آب شرب، شبکه برق سراسری برای استفاده ضروری گردشگران ازجمله شارژ موبایل، بوفه مواد غذایی و لوازم ضروری، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، ارائه انواع قهوه و چای، در اختیار قرار دادن منقل برای تهیه کباب، آلاچیق یا استراحتگاه و…، امکان گذراندن یک تور کویرنوردی دلچسب را در کویر کاراکال ایجاد کرده و توانسته طی سال‌های اخیر مورد استقبال و رضایت بسیاری از توریست‌ها و گردشگران قرار بگیرد.

کویر-کاراکال-2-172130

 تور کویر کاراکال

شرکت در تور کویر کاراکال و همسفر شدن با علاقه‌مندان به تماشای کویر، فرصتی است که لذت کویرنوردی را دوچندان می‌کند. با حضور در تورهای یک‌روزه کویرنوردی شرکت گردشگری سفرهای رادینا می‌توان علاوه بر استفاده از خدمات کمپ کویری، به تفریحاتی همچون عکاسی در کویر و نخلستان‌های اطراف آن، نوشیدن چای آتشی همراه با موسیقی زنده، ریگ نوردی، پیاده‌روی در میان شنزارها، انجام ورزش‌های ساحلی مثل فوتبال و والیبال ساحلی و… پرداخت و در ادامه، بازدید از اماکن دیدنی اطراف _ازجمله قلعه باقرآباد، خانه وحشی بافقی شاعر معروف، حمام و آب‌انبار کاکامیر و…_ را در برنامه خود قرار داد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت gotoyazd.com درباره کویر کاراکال و شهر بافق اطلاعات مناسبی را کسب کرده و در صورت تمایل برای شرکت در تور کویر کاراکال از یزد و سایر تورهای کویر یزد از طریق این لینک اقدام کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید