بنر هدر

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مدتی است که ایرانی‌ها برای سفر به کشور زیبای ارمنستان دیگر نیازی به تهیه‌ی ویزا ندارند، همین موضوع باعث شده تا سفر به این کشور به نسبت قبل افزایش داشته باشد.

ما هم امروز بار سفر بستیم و راهی پایتخت زیبا و خوش آب‌وهوای ارمنستان، شهر ایروان می‌شویم. در میان دیدنی‌های جذاب این شهر، برخی از اماکن و بناها شهرت بیشتری دارند و همواره در برنامه‌های سفر گردشگران خارجی قرار می گیرد.

یکی از دیدنی های معروف شهر ایروان که حتما باید هنگام سفر به ارمنستان از آن بازدید کنید نگارخانه ملی ارمنستان است که بسیار پرشکوه و دیدنی می باشد.

نگارخانه ملی ارمنستان (ارمنی: Հայաստանի ազգային պատկերասրահ Hayastani azgayin patkerasrah‎) یک موزه هنری در شهر ایروان، ارمنستان است.

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروان

نگارخانه ملی ارمنستان آثاری از هنرمندانی همچون هاکوپ هوناتانیان، ایوان آیوازوفسکی، گوروگ باشینجاقیان، پانوس ترلمزیان، وارتگس سورنیانس، وارطان ماخوخیان، ماردیروس ساریان، هاکوب کوجویان، ادگار شاهین، گریگور خانجیان، میناس آوتیسیان را نگه‌داری میکند.

می توان از نگارخانه ملی ارمنستان به عنوان یکی از بزرگترین گالری ها در کشورهای مشترک المنافع نام برد، جاییکه میزبان بزرگترین کلکسیون نقاشی ارمنی در دنیا می باشد. این گالری به عنوان یکی از غنی ترین موزه های جهان آیتم هایی برتر از کلکسیون های ارمنی، اروپای غربی و هنرهای روسی را در دل خود جای داده.

حقایق جالب درباره نگارخانه ملی ارمنستان

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروان

 از پربازدیدترین اماکن دیدنی در سراسر مجارستان است.
آثاری از مشهورترین هنرمندان دنیا در این نگارخانه نگهداری می‌شوند.
نگارخانه ملی ارمنستان در میدان جمهوری واقع شده که از مهم‌ترین اماکن شهر به شمار می‌آید.
با بازدید از آن دیدی کلی درباره‌ی تاریخ و فرهنگ مردم ارمنستان به دست خواهید آورد.
هزینه‌ی بازدید از آن به نسبت سایر دیدنی‌های ایروان مناسب است.

معرفی کلی

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروان

نگارخانه‌ی ملی از سال 1921 میلادی تاسیس شد و از همان زمان طرفداران زیادی پیدا کرد. پیش از بازدید از گالری ملی ارمنستان باید بدانید که این مکان بسیار وسیع است و 8 طبقه و یک طبقه‌ی همکف دارد.

در هریک از سطوح این بنا گنجینه‌هایی به چشم می‌خورند که در نوع خود جذاب و بی‌نظیر هستند. از کارگاه‌های آموزشی گرفته تا بخش‌های نمایش آثار باستانی، همه و همه در نگارخانه‌ی ملی ارمنستان قابل استفاده هستند.

با این تفاسیر باید در نظر داشته باشید که تمامی اشیای داخل این نگارخانه در چند دسته‌ی اصلی آثار ارمنستان، روسیه، اروپا، خاورمیانه، خاور دور، آثار مذهبی و هنرهای دکوراتیو تقسیم می‌شوند و همچنین بازدیدکننده‌ها می‌توانند تمامی این بخش‌ها را بر اساس تاریخ و دوره‌های گوناگون نیز ببینند. ما در ادامه به داخل ساختمان نگارخانه‌ی ملی ارمنستان خواهیم رفت و بیشتر از بخش‌های مختلف آن و آثار نفیسش برایتان خواهیم گفت.

راهنمای طبقات نگارخانه ملی ارمنستان

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروان

در حقیقت گالری ملی ارمنستان دارای 9 طبقه است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از گشت و گذار در آن کمی با آنچه در طبقه‌های مختلف وجود دارد آشنا شوید تا بتوانید از آثار مورد علاقه‌ی خود بازدید کنید.
طبقه‌ی همکف یا صفر: به جز قسمت لابی یک سالن در این طبقه وجود دارد که با نام جورجیان Gyurjian شناخته می‌شود. جورجیان یکی از معروفترین مجسمه‌سازان ارمنی بود که حالا آثار به جا مانده از او در طبقه‌ی همکف نگارخانه‌ی ارمنستان در معرض دید عموم قرار دارد. این هنرمند بزرگ بین سال‌های 1881 تا 1948 میلادی می‌زیست.
طبقه‌ی اول: در این سطح 5 سالن برای بازدید وجود دارد که سه مورد از آنها مربوط به نمایشگاه‌های موقت است که در فواصل زمانی گوناگون برگزار می‌شوند. در دو سالن دیگر نیز آثار مربوط به خاورمیانه به نمایش گذاشته شده‌اند.
طبقه‌ی دوم: این سطح تماما به نمایشگاه‌های موقت اختصاص یافته است.

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروانطبقه‌ی سوم: این طبقه دارای سیزده سالن است که از میان آنها 8 مورد به نمایشگاه‌های موقت اختصاص دارد و پنج سالن دیگر مربوط به هنرهای سنتی ارمنستان هستند که آثار به‌جای مانده از قرون وسطی در آنها نگهداری می‌شود.
طبقه‌ی چهارم: اینجا 9 سالن وجود دارد که در یکی از آنها قرار است به زودی آثار ادگار شاهین –نقاش و تصویرگر فرانسوی- به نمایش گذاشته شود. او یکی از نقاشان نابغه‌ی اروپایی بود که در بین سال‌های 1874 تا 1947 میلادی زندگی می‌کرد. هشت سالن دیگر به هنرهای ارمنی اختصاص یافته‌اند که بسیار جذاب هستند و پیشنهاد می‌کنیم آنها را از دست ندهید.
طبقه‌ی پنجم: 9 سالن نیز در این طبقه قرار دارند که بازدیدکنندگان می‌توانند از آثار موجود در آنها دیدن نمایند. از این میان 3 سالن را به آثار هنرمندان سبک کلاسیک ارمنستان اختصاص داده‌اند. در این قسمت‌ها می‌توانید آثار برجای مانده از هنرمندانی چون وارتگس سورنیانس، ایوان کوستانتینی آیوازوفسکی و هوناتانیان را تماشا کنید. در بقیه‌ی قسمت‌های این طبقه آثار هنری کلاسیک ارمنی نگهداری می‌شوند که قدمتشان مربوط به قرن پنجم تا بیستم می‌باشد.

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروانطبقه‌ی ششم: این سطح هم همانند طبقه‌ی پنجم دارای 9 سالن مجزاست که در تمامی آنها آثار مربوط به هنرمندان روسی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. اگر علاقه‌مند به هنرهای روسی هستید، طبقه‌ی پنجم نگارخانه‌ی ملی ارمنستان را از یاد نبرید.
طبقه‌ی هفتم: این سطح دارای 7 سالن مجزا می‌باشد که آثار موجود در هریک از آنها به موضوع خاصی اختصاص یافته‌اند به همین خاطر به صورت موردی به موضوعات اشیای داخلشان اشاره می‌کنیم:
سالن شماره یک: آثار هنری مصر و یونان
سالن شماره دو: هنر ایتالیایی
سالن شماره سه: هنر فنلاندی
سالن شماره چهار: آثار هنری مربوط به اسپانیا، آلمان، سوئیس، بلژیک و اتریش
سالن شماره پنج: هند هلندی
سالن شماره شش: هنر فرانسوی
سالن شماره هفت: هنرهای ترکیبی و شرح سالن‌های دیگر
طبقه‌ی هشتم: این طبقه سراسر مخصوص تماشای فیلم است و شباهت زیادی به سینما دارد. برای تماشای فیلم‌های علمی و آشنایی با آثار موجود در موزه از طریق فیلم باید به این سطح از نگارخانه‌ی ملی ارمنستان مراجعه کنید.

تاریخچه نگارخانه‌ی ملی ارمنستان

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروان

نگارخانه‌ی ملی ارمنستان در سال 1921 میلادی توسط حکومت ارمنستان تاسیس شد. در آن زمان ساختمانی که به این گالری اختصاص یافت، دارای سالن نمایش بزرگی بود که برای برپایی کنسرت نیز از آن استفاده می‌کردند. همچنین نگارخانه در آن زمان یک کتابخانه‌ی وسیع نیز در اختیار داشت که همه اجازه‌ی استفاده از کتاب‌‎هایش را داشتند.
مخاطبان گوناگونی به این نگارخانه مراجعه می‌کردند که بسیاری از آنها نقاشان، نویسندگان، بازیگران، نوازندگان، مقامات، کارگران، سربازان، دانش آموزان و دانشجویان بودند به همین خاطر کم کم این گالری در میان جامعه پرطرفدار شد.

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروان

البته ناگفته نماند که در مراسم افتتاحیه این مرکز 130 نفر حضور پیدا کردند که در آن زمان، در نوع خود عدد قابل توجهی بود. در ابتدا حدود 400 هنرمند ارمنی آثارشان را در نگارخانه در معرض دید عموم قرار دادند و رفته رفته بر تعداد آنها افزوده شد.

در سال 1923 به بُعد آموزشی نگارخانه توجه بیشتری شد و همین موضوع توانست جوانان زیادتری را به سمت خود جذب کند. باید اعتراف کنیم که نگارخانه‌ی ملی ارمنستان سرگذشت پرفراز و نشیبی داشته و هر چند سال یکبار تغییراتی اساسی در آن به وجود آوردند.

مسیر و هزینه بازدید از گالری ملی ارمنستان

نگارخانه ملی ارمنستان موزه پر شکوه ملی واقع در ایروان

پیش از حرکت به سمت نگارخانه‌ی ملی ارمنستان خوب است که اطلاعاتی چون ساعت‌های کاری، هزینه‌ی بلیط ورودی و … را بدانید.
ساعت‌های کاری:
سه‌شنبه تا شنبه: 11:00- 17:30
یکشنبه: 11:00- 16:30
دوشنبه: تعطیل
*توجه داشته باشید که آخرین سانس برای تهیه‌ی بلیط نیم ساعت پیش از تعطیل شدن نگارخانه می‌باشد.

باید بدانید که برای رسیدن به نگارخانه‌ی ملی ارمنستان هم می‌توانید از مترو استفاده کنید و هم اتوبوس و هردوی این وسایل نقلیه در میدان جمهوری ایستگاه دارند. در نظر داشته باشید که اگر از این وسایل نقلیه استفاده نمایید باید چیزی در حدود 200 متر پیاده‌روی کنید.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان آرام، میدان جمهوری، نگارخانه‌ی ملی ارمنستان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید