کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مسکو از زیباترین شهرهای توریستی کشور روسیه می باشد که دیدنی‌های فراوانی دارد. شاید بتوان کلیسای جامع سنت باسیل را یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه دانست که در میدان سرخ مسکو واقع شده است.

کلیسای جامع سنت باسیل (روسی: Собор Василия Блаженного‎)، یک کلیسای جامع در میدان سرخ، مسکو روسیه است که به دستور ایوان مخوف ساخته شد. این کلیسا در مرکز شهر مسکو قرار داشت و بلندترین بنای اروپا تا سال ۱۶۰۰ میلادی به‌شمار می‌رفت.

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

ساخت چنین کلیسای رنگارنگ و جذابی که ممکن است شما را به یاد شیرینی های رنگارنگ بیندازد، از سال ۱۵۵۵ شروع شد و تا سال ۱۵۶۱ ادامه یافت. دستور ساخت این کلیسا به جهت پیروزی خانات کازان داده شد.

این کلیسا با هفت گنبد رنگارنگ و زیبا در ابتدا از جنس چوب ساخته شد و تا سال 1600 میلادی بلندترین ساختمان مسکو بود. در سالهای بعد و درست زمانی که قرار شد به عنوان کلیسا استفاده شود، با سنگ بازسازی شد. شاید آنچه بیشتر از خود بنای کلیسا برای مردم و گردشگران جذاب باشد داستان ها و حوادث عجیب پس از ساخت کلیسا است.

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

بر اساس داستانی که از مردم شهر مسکو نقل شده است اینطور بر می آید که پس از پایان ساخت بنای کلیسای سنت باسیل و زیبایی خیره کننده آن، ایوان مخوف دستور داد تا چشم تمام معماران و افرادی که در ساخت سنت باسیل نقش داشتند را کور کنند تا آنها ترغیب نشوند بنای دیگری شبیه به سنت باسیل درست کنند؛ البته این داستان هرگز اثبات نشده است.

به دلیل شرایط سخت آب و هوایی روسیه کار ساخت کلیسا 6 سال طول کشید. سرانجام کلیسای سنت باسیل در سال ۱۹۲۹ میلادی به‌طور کامل تبدیل به موزه شد. کلیسای سنت باسیل، کاخ کرملین و میدان سرخ مسکو  از سال ۱۹۹۰ در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

سنت باسیل کیست ؟

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

سنت باسیل یا سنت واسیل نام کسی است که در سال 1547 میلادی بر اساس یک پیشگویی به موفقیت ایوان چهارم کمک کرد تا بتواند سرزمین کازان را به تصرف خود درآورد. پس از مرگ او این بنا برای گرامی‌داشت وی سنت باسیل نامیده شد.

بازیل قیصریه یا باسیل قدیس نام اسقف اعظم شهر قیصریه پاکادوکیه در منطقه آسیای صغیر یا ترکیه کنونی می‌باشد. از اقدامات او مبارزه با آیین های آریانیسم و پیروان اسقف اپولیناریس لودیه بود.

او از قوی‌ترین شخصیت های حقوقی، سیاسی و مذهبی زمان خود محسوب می‌شد که برد تعالیم آن به منطقه کازان و مسکو نیز رسید. شخصیت او به قدری معروف و مشهور شد که به دلیل خدمات بسیارش به آن لقب “پدر ربانیت جمعی” نیز داده شد و از آن زمان تاکنون باسیل به عنوان قدیس در کلیساهای غربی و شرقی شناخته می‌شود.

ویژگی های ظاهری و تاریخ کلیسا

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

کلیسای سنت باسیل مسکو در سال ۲۰۱۶ ۴۵۵ ساله شد. در طول سال هایی که بر پا بود و استوار در کنار دیگر جاذبه های مسکو در میدان سرخ قرار داشت، آسیب های بسیاری به آن وارد شده است.

این کلیسا بارها دچار آتش سوزی، آسیب هایی بر اثر حمله سپاه ناپلئون به مسکو شده است. حتی در یکی از طرح های وسعت بخشی به شهر که استالین داده بود نیز، بخش هایی از آن تخریب شد تا لشکر استالین بتوانند بدون وقفه ای در رژه خود وارد میدان سرخ مسکو شوند.

با این وجود، چنین بنایی ابهت و زیبایی خود را همچنان حفظ نموده است و هنوز که هنوز است تنها بنایی در میدان سرخ مسکو است که به دلیل وجود رنگ های پاستیلی که دارد، اول از همه جلب توجه می کند.

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

در بیرون از کلیسا می توانید گنبدهای رنگارنگ آن را بر برج های کلیسا ببینید. هر یک از این گنبدها نه تنها رنگ های متفاوتی دارند، بلکه از اشکال و طرح های مختلفی هم برخوردار هستند.

معمار این بنای جذاب و شهر فرنگی از هیچ گونه الگوی یکسانی در ساخت گنبدها استفاده نکرده است. بزرگ ترین گنبد کلیسا، شکل گنبد پیازی را ندارد؛ بلکه گنبدی هرمی شکل است که بر بالایش، یک گنبد کوچک طلایی رنگ دو پیازی شکل دارد.

۴ گنبد بزرگ بعدی، پیازی شکل و به رنگ های آبی، سفید، زرد، سبز روشن و سبز تیره، و قرمز هستند. تزئینات این گنبدها اصلا شبیه یکدیگر نیست. پس از آن چهار گنبد دیگر و کوچکتر وجود دارد.

دو گنبد کوچکتر پیازی شکل و دو گنبد دیگر کوچک مخروطی شکل هستند. رنگ های این گنبدها، قرمز، سبز تیره، آبی، صورتی و سورمه ای هستند.

مجسمه و باغ کلیسا

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

در جلوی کلیسای سنت باسیل مسکو و قسمت پله های ورودی در باغ کلیسا، یک مجسمه نمادین قرار داده شده است. در مقابل کلیسا، در باغ یک مجسمه برنزی به افتخار دیمیتری پوچرسکی (Dmitry Pozharsky) و کوزما مینین (Kuzma Minin) است.

این دو نفر برای برای ارتشی که به جنگ لهستانی های شورشی می رفت داوطلب پیدا می کردند. در طول شورش ها (بین سال های ۱۵۹۸ و ۱۶۱۳) علیه مهاجمان لهستانی گرد هم آمده بودند و با یکدیگر می جنگیدند.

و اما درون کلیسای سنت باسیل مسکو چه خبر است؟

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

نماهای داخلی این کلیسا، پر از تزئینات و نقاشی های بسیار ظریفی است که به زیبایی و استادانه کشیده شده اند. درون کلیسا از دیگر کلیساهای دیگر کوچکتر است.

به قدری که تمام گنبدهای کلیسا را در قسمتی که گروه کر کلیسا می ایستند می توانید از درون بنا، ببینید. سرتان را رو به بالا بگیرید و از تزئینات جذاب آن دیدن کنید. تنوع رنگی که در بیرون از کلیسا دیده اید، درون کلیسا هم خواهید دید.

معماری کلیسای سنت باسیل روسیه

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

سنت باسیل شامل 10 کلیسای کوچک و 9 عدد گنبد می‌باشد که بر روی یک پایه و به صورت متحد ساخته شده‌اند تا در مجموع کلیسای فعلی را شکل بدهند.

اصلی ترین قسمت بنا کلیسای تثلیث نام دارد که در مرکز آن ساخته شده است. 4 گنبد اصلی این کلیسا به نام قدیسه های دین مسیحیت نام‌گذاری شده‌اند و 3 محراب اصلی آن نیز به نام امپراتورهای روسیه شناخته می‌شوند.

برای ساخت دیوارها نیز از رنگ قرمز یک دست استفاده شد تا در برابر تغییرات جوی آسیب نبیند. برای دست یابی به هر یک از نمازخانه‌ها یا کلیساها، دهلیز یا دالان وجود دارد که سقف آن طاقی شکل می‌باشد. در برخی از قسمت ها نیز برای دسترسی به طبقات بالا پلکان مارپیچ وجود دارد تا به گنبد برسید.

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخاگرچه در نگاه اول این طور تصور می‌شود که در معماری بنای کلیسای سنت باسیل نظم خاصی وجود ندارد اما از نظر سبک معماری چند ویژگی مهم در سنت باسیل مسکو دیده می شود که شامل موارد زیر هستند:
• هشت نمازخانه یا محل عبادت در کلیساها که نمادی از 8 حمله به منطقه کازان می باشند.
• چهار بنای هشت ضلعی
• چهار مربع کوچک
• منار هرمی با یک گنبد طلایی کوچک در مرکز کلیسا

مقبره سنت باسیل

مقبره سنت باسیل در نمازخانه نهم قرار دارد که در سال 1588 میلادی در ضلع شرقی کلیسا ساخته شد. شما گردشگران عزیز می توانید به راحتی مقبره را از بیرون کلیسا تشخیص دهید. این نمازخانه گنبدی سبز و طلایی دارد و هرم‌های کوچک طلایی آن از بیرون کاملا مشخص هستند.

بهترین زمان بازدید از کلیسای سنت باسیل روسیه

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو جاذبه ی دیدنی میدان سرخ

بهترین زمان برای رفتن روسیه فصل های بهار و تابستان است که دمای هوا مطبوع می شود. به طور کلی از آنجایی که کلیسای سنت باسیل در شهر مسکو قرار دارد بهترین زمان بازدید از سنت باسیل ماه های مارس تا آوریل (11 اسفند تا 11 اردیبهشت) و ماه های سپتامبر تا اکتبر (11 شهریور تا 10 آبان) می‌باشد.

البته اگر زمان سفر شما مقارن با سال نوی میلادی می باشد بهتر است شبِ کریسمس برای بازدید از سنت باسیل روسیه اقدام کنید تا عکس های زیبایی از کریسمس سنت باسیل بگیرید.

ساعت بازدید از کلیسای سنت باسیل

ساعات بازدید این کلیسای سنت باسیل مسکو هر روز به جز سه‌شنبه‌ها و اولین دوشنبه هر ماه، از ساعت 11:00 صبح تا 18:00 بعد از ظهر می‌باشد.

آدرس کلیسای سنت باسیل روسیه

روسیه، مسکو، میدان سرخ، ضلع شرقی میدان سرخ

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید