بنر هدر

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

همواره زندگی کردن در شهرهای تمیز، حس‌وحال خوبی را به انسان منتقل می‌کند. چه بسا آلودگی‌ شهرها، شیوه و روش زندگی را تغییر می‌دهد. مثلا زمانی که در شهرهایی مانند تهران آلودگی هوا رخ می‌دهد، نظم و نحوه‌ی زندگی مردم دچار اختلال و تغییر می‌شود. اما در سال 2020 چه شهرهایی بعنوان تمیزترین شهرهای جهان معرفی شده اند.

در فهرست تمیزترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۰ به ۹ معیار مهم برای انتخاب شهرهایی که به سمت آینده‌ای سبز گام برمی‌دارند، اشاره خواهیم کرد و میزان پاک بودن هوای این شهرها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این معیارها مواردی نظیر تعداد فضاهای سبز عمومی، میزان جمعیتی که از وسایل نقلیه‌ی عمومی برای رفتن به محل کار استفاده می‌کنند و میزان کلی استفاده‌ از انرژی‌های تجدید پذیر را شامل می‌شوند.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

همچنین فاکتورهایی چون میزان آلودگی هوا، سرانه‌ی مصرف آب، سرانه‌ی پیاده‌روی، وجود سیستم گسترده‌ی بازیافت شهری، میزان وسیع تولید کود کمپوست از زباله‌های شهری و شمار بازارهای فروش محصولات کشاورزی در رتبه‌بندی تمیزترین و سبزترین شهرهای دنیا از عوامل تاثیرگذار بوده‌اند.

شهرهای تمیز همیشه جزو پرطرفدارترین شهرهای جهان برای گذراندن یک تعطیلات آرام و به دور از دغدغه بوده‌اند، چراکه این مقاصد جزو پاک‌ترین شهرها از نظر آلودگی محسوب می‌شوند و مسافران می‌توانند سالم‌ترین هوا را در این مناطق استشمام کنند؛ هوایی به دور از آلودگی و مشکلات تنفسی.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

تمیزترین شهرهای دنیا

  • وین، اتریش
  • مونیخ، آلمان
  • برلین، آلمان
  • مادرید، اسپانیا
  • سائوپائولو، برزیل
  • منچستر، انگلیس
  • لیسبون، پرتغال
  • سنگاپور، سنگاپور
  • آمستردام، هلند
  • واشینگتن دی سی، ایالات‌متحده

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

وین – اتریش

در رتبه‌بندی پاک‌ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۰، وین در صدر این فهرست قرار می‌گیرد؛ اما چه عواملی وین را به یک شهر سبز و تمیز تبدیل کرده است؟ جالب است بدانید، تقریباً نیمی از مردم وین دارای کارت سالانه‌ی استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی هستند.

این شهر از راهکارهای تازه‌ای برای ساماندهی سیستم حمل‌ونقل و بازگشایی پارک‌های عمومی استفاده می‌کند اما پایبندی شهر به حفظ محیط‌زیست و ساخت فضاهای سبز عمومی به سال‌ها پیش‌ از این باز می‌گردد.

شهر وین با یک برنامه‌ریزی اصولی و علمی، توانسته است ایده‌های جدیدی را در زمینه‌ی ایجاد فضای سبز به دنیا معرفی کند، برای نمونه می‌توان از بازگشایی پارک‌های شهری در سال ۱۸۶۲ که با الهام از باغ‌های انگلیسی ساخته شد‌ه‌اند و همچنین ساخت پارک ملی دونائو اون (Donau Auen) در خارج از شهر نام برد.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

مونیخ – آلمان

پیاده‌روی در این شهر یکی از اولویت‌های مردم محسوب می‌شود. مونیخ یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های حمل و نقل عمومی را دارد.

سرمایه گذاری‌‌های اخیر در حوزه‌ی زیربنایی حمل‌ونقل مثل قطارهای سریع‌السیر یوبان (U-Bahn) به این دلیل صورت گرفته است که مالکیت خودرو را در سرزمین تولیدکننده‌ی بی ام دبلیو کاهش دهد. مونیخ یکی از شهرهایی است که در مرکز شهر آن می‌توانید از تنفس هوایی پاک لذت ببرید.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

برلین – آلمان

برلین یکی دیگر از شهرهای تمیز و سبز دنیا محسوب می‌شود؛ شهری که باوجود شمار فراوان فضای باز عمومی و پارک‌های متعدد برای پیاده‌روی ایده آل است.

برلینی‌ها همچنین به حفظ محیط‌زیست و پیامد فعالیت‌های خود بر کره زمین اهمیت زیادی می‌دهند برای مثال شهروندان این شهر کمترین میزان سرانه‌ی مصرف آب در اروپا را دارند و بیشتر آ‌ن‌ها ترجیح می‌دهند از وسایل نقلیه‌ی عمومی برای تردد استفاده کنند.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

مادرید – اسپانیا

مادرید، پایتخت اسپانیا، یکی از سبزترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود و بیشتر فضاهای سبز این شهر توسط معماران برجسته‌ای نظیر فرانچسکو ساباتینی، معمار ایتالیایی، طراحی شده‌اند. دروازه‌ آلکالا و باغ‌های گیاه‌شناسی ساباتینی از کارهای این معمار مطرح به شمار می‌روند.

معابر زیبا و بی‌نظیر مادرید لذت پیاده‌روی را دوچندان می‌کنند برای نمونه بلوار مرکزی گران ویا (Gran Vía) یکی از خیابان‌های امن و دلنشین برای پیاده‌روی است.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

سائوپائولو – برزیل

شهر سائوپائولو یکی از بیشترین جمعیت‌های ایتالیایی تبار در خارج از مرزهای ایتالیا، بزرگ‌ترین اجتماع ژاپنی‌تبار و همچنین ساکنین عرب که عمدتاً از مهاجران لبنانی و سوری تشکیل شده‌اند را در خود جای داده است.

یکی از نقاط قوت این شهر، وجود بازار‌های متعدد فروش محصولات کشاورزی است. علاوه بر این‌ها، سائوپائولو یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی تجدید پذیر در دنیا به شمار می‌رود و به همین دلیل در لیست پاکیزه‌ترین شهرهای دنیا قرار گرفته است.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

منچستر – انگلیس

نمای خیابان‌های زیبای منچستر تاریخ و هنر را درهم می‌آمیزند؛ خیابان‌هایی که این شهر را به یک جواهر کم‌نظیر برای پیاده‌روی تبدیل کرده‌اند.

منچستر یکی از پرکاربردترین سامانه‌های حمل‌ونقل را در میان شهرهای اروپایی دارا است و ساکنین این شهر به‌طور گسترده‌ای از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کنند.

این شهر یکی از سبزترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود و در گوشه و کنار آن بازارهای فراوانی برای فروش محصولات کشاورزی دیده می‌شود. در حقیقت عرصه‌ی پررونق آشپزی منچستر یکی از دلایل برپایی بازارهای متعدد فروش محصولات کشاورزی در این شهر است.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

لیسبون – پرتغال

لیسبون یکی دیگر از شهرهای منتخب این فهرست در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. این شهر به‌منظور حفظ پاکیزگی از برنامه‌های کارآمدی برای بازیافت و تبدیل زباله به کود کمپوست استفاده می‌کند. علاوه بر این‌ها، لیسبون دارای پرتعدادترین بازارهای فروش محصولات کشاورزی در اروپا است.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

سنگاپور

یکی از جذابیت‌های سنگاپور که به هوای تازه و سرسبزی شهر افزوده است وجود پارک گاردنز بای دی بی (Gardens by the Bay) یا «باغ‌های کنار خلیج» درسنگاپور است.

این پارک ۹ ساله، زمینی سرسبز و حاصلخیز به وسعت چند صد هکتار را در ناحیه‌‌ی مرکز شهر در بر می‌گیرد. درختان غول‌پیکر این پارک یکی از نمادهای شهر سنگاپور محسوب می‌شوند. این درختان مصنوعی برای تولید نیروی برق باانرژی خورشیدی کار می‌کنند و هرکدام ۲۵ تا ۵۰ متر ارتفاع دارند.

مقامات این شهر که به رفاه حال شهروندان خود اهمیت زیادی می‌دهند، تنها به زیبایی فضای سبز اکتفا نکرده و برای بهبود وضعیت جسمانی افراد سالمند، بسیاری از پارک‌ها را به «باغ‌های درمانی» تبدیل کرده‌اند.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

آمستردام – هلند

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهر آمستردام همیشه از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. در خیابان‌های تمیز و رویایی این شهر کانال‌های آبی فراوان و انواع قایق‌های گوناگون به چشم می‌خورد.

در حقیقت، سامانه‌ی حمل‌ونقل عمومی  آمستردام که شامل تردد با قایق نیز می‌شود، به جذابیت شهر و همچنین پاکیزگی آن افزوده است.

تمیزترین و زیباترین شهرهای جهان در سال 2020

واشینگتن دی سی – ایالات متحده

واشنگتن همیشه شهری پاک و واحه‌ای سرسبز به شمار می‌رفته؛ بااین‌حال توسعه‌ی ۲/۵ میلیون دلاری اسکله‌ی بزرگ این شهر باعث به وجود آمدن فضای مسکونی و اداری، تفرجگاه‌های ساحلی، فروشگاه‌ها و همچنین فضاها و پارک‌های عمومی تازه در کرانه‌ی ۸۰۰ متری رودخانه‌ی پتومک (Potomac) شده‌ است.

واشنگتن شهری زیبا و به‌دور از آلودگی است که شمار بازارهای فروش محصولات کشاورزی آن، موجب شگفتی شما خواهند شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید