معرفی رودخانه سزار لرستان متشکل از دو رودخانه ماربُره و رودخانه تیره

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

رودخانه سزار که گاهی به آن «آب دز» نیز می‌گویند، از شاخه‌های رودخانه دز است که خود رودخانه دز نیز شاخه ای از رودخانه کارون به‌شمار می‌رود و یکی از بزرگترین رودخانه‌های زیر حوضه کارون بزرگ در استان لرستان است. دو سر شاخه رود دز یکی از شمال و یکی از شرق در دورودبه هم می‌پیوندند و با نام رودخانه سزار سرچشمه اصلی رود دز می‌شوند. دورود به خاطر داشتن راه آهن، کارخانجات صنایع دفاع و کارخانه سیمان در دوران جنگ ایران و عراق رشد پیدا کرد و اهمیت یافت.

این شهر همچنین از منابع سنگ زیادی برخوردار است که کارخانه‌های سنگبری زیادی نیز در دورود وجود دارد که به اصفهان و دیگر نقاط صادر می‌شوند.از گذشته تاریخی آن آگاهی زیادی در دست نیست اما در شمال این شهرستان و در دشت سیلاخور تپه‌های باستانی فراوانی دیده می‌شود. نام دورود در گذشته بحرین بوده‌است.

معرفی رودخانه سزار متشکل از دو رودخانه ماربُره و رودخانه تیره

رود سزار

رود سزار یکی از رودهای اصلی استان لرستان است که از مناطق کوهستانی دورود، الیگودرز، ازنا و اشترینان می‌گذرد و در مسیر راه‌آهن جنوب حرکت خود را به سمت جنوب ایران ادامه می‌دهد. وجود این رودخانه باشکوه، خروشان و پر و پیج در دل کوه‌های زاگرس زیبایی استان لرستان و مناطق بکر دو رود را دو چندان کرده است.

رودخانه سزار از به هم پیوستن دو رودخانه ماربُره (که از به هم پیوستن آب‌های الیگودرز، دورود و ازنا تشکیل می‌شود) و رودخانه تیره (که آب‌های گله رود، سراب سفید، کرتول و چند رود دیگر را دریافت می‌کند) در شهر دورود تشکیل می‌شود که از این محل تا ایستگاه تنگ پنج که با رودخانه بختیاری تلاقی می‌کند سزار نامیده می‌شود. این رودخانه در پایین دست (در استان خوزستان) رودخانه دز نامیده می‌شود و سد بزرگ دز روی این رودخانه ساخته شده‌است.

معرفی رودخانه سزار متشکل از دو رودخانه ماربُره و رودخانه تیره

رودخانه سزار در طول مسیر خود از کنار راه آهن سراسری ایران عبور می‌کند و و به سمت جنوب ایران سرازیر می‌شود. این رودخانه از روزگار باستان حد فاصل لر کوچک و لر بزرگ بوده‌است، هم اینکه نیز همین نظم از نظر اجتماعی و فرهنگی وجود دارد.

طول مسیر رودخانه سزار به انضمام رودخانه دز از بروجرد تا بند قیر ۵۱۵ کیلومتر و شیب متوسط آن ۰٫۴ درصد و وسعت حوضه آبگیر آن ۲۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع است. میانگین آبدهی سالانه ۷٫۳۹۶ میلیون مترمکعب و میانگین بارندگی سالانه از این حوضه ۶۸۰ میلی‌متر است.

رودخانه سزار و شاخه‌های آن با ایجاد ۴۵ مقطع عمده در تاقدیس‌های از نوع آهک سخت در واقع بزرگترین ناهنجاری رودخانه ای را در زاگرس تشکیل می‌دهد.

معرفی رودخانه سزار متشکل از دو رودخانه ماربُره و رودخانه تیره

رودخانه سزار دارای ماهیان فراوانی است که از نظر تنوع گونه ای نیز چشمگیر هستند. ماهیان این رودخانه از ارزش اقتصادی و اکولوژیکی بالایی برخوردار هستند. از ماهیان این رودخانه می‌توان به گونه‌هایی از خانواده کفال ماهیان، ماهیان کف زی، کپور ماهیان و گربه ماهیان اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید