آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بلغارستان را می‌توان یکی از مقاصد خوب اروپایی برای سفر ایرانیها دانست زیرا می‌توانید در زمان‌های مختلف به خصوص فصل بهار و تابستان به یکی از شهرهای این کشور سفر کنید.

پلوودیو بلغارستان

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

پلوودیو یا پلودیو Plocvdiv دومین شهر بزرگ بلغارستان است که قدمت آن بین 6 تا 7 هزار سال تخمین زده شد. خوب است بدانید که پلوودیو تنها شهر باستانی دنیاست که می‌توان آن را در ردیف شهرهای آتن یونان و رم ایتالیا قرار داد.

در طول تاریخ اقوام مختلفی همچون امپراتوری پارس، یونانیان، اقوام اروپایی سلتی، رومیان، اقوام بلغار، اسلاو، مهاجران روسی برای تصرف منطقه پلوودیو به جنگ های مختلفی پرداختند.

پس می‌توان گفت که این شهر در بیشتر جنگ های تاریخی دنیا از جنگ های باستانی اقوام هندو اروپایی، رومیان، جنگ های صلیبی، جنگ جهانی اول و دوم، جنگ های امپراتوری عثمانی تا نبرد استقلال بلغارستان نقش مهمی داشته است. در حال حاضر شهر پلوودیو دو بخش مدرن و سنتی دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

اطلاعات کلی پلوودیو بلغارستان

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

مساحت پلوودیو: 5972.9 کیلومتر مربع
زبان رسمی پلوودیو: بلغاری
واحد پول پلوودیو: لف (BGN)
کد تلفن پلوودیو: 32
کد تلفن بلغارستان: +359
جمعیت پلوودیو: طبق سرشماری سال 2011 جمعیت استان 683027 نفر می‌باشد.
اختلاف ساعت تهران تا پلوودیو: یک ساعت و نیم از تهران عقب تر است.
فاصله پلوودیو تا وارنا: فاصله شهرهای وارنا و پلوودیو 284 کیلومتر می‌باشد.
فاصله پلوودیو تا صوفیه: فاصله دو شهر پلوودیو و صوفیه 131 کیلومتر می‌باشد.

بهترین زمان سفر به پلوودیو بلغارستان

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

بهترین زمان و سفر به پلوودیو را می‌توان ماه مارس (11 اسفند تا 12 فروردین) و ماه می تا سپتامبر (12 اردیبهشت تا 9 مهر) دانست. در این مدت بیشتر شهرهای بلغارستان آب و هوای مناسبی دارند و برای سفر گردشگران ایده آل هستند.

معماری شهر پلوودیو

یکی از جالب ترین ویژگی های کشور بلغارستان و شهرهای مختلف آن که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، معماری ساختمان و بناهای آن می‌باشد.

در ساختمان سازی بلغارستان می‌توانید ترکیب زیبایی از سبک های مدرن را در کنار سبک های معماری سنتی و کلاسیک اروپا مشاهده کنید.

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

ولی شهر باستانی پلوودیو را می‌توان از نظر معماری سرآمد دیگر شهرهای بلغارستان دانست. در این شهر ساختمان های به جا مانده از دوران رنسانس، اروپایی کوچک را برای گردشگران و بازدیدکنندگانش تداعی می‌کند.

شاید به همین دلیل باشد که بازدید از بناهای قدیمی و معماری آنها جزو برنامه های ثابت تور بلغارستان می‌باشد. دیدار از آمفی تئاترها و ساختمان های زیبای پلوودیو می‌تواند در عین مفرح بودن، آموزنده نیز باشد.
اگر دوست دارید زیبایی های شهر پلوودیو را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم به کوه های اطراف شهر صعود کنید. زمانی که در بالای کوه ایستاده اید، به خوبی قادر خواهید بود تا زیبایی‌های شهر پلوودیو، تپه های سرسبز و معماری آن را در یک قاب تماشا کنید. بعضی از گردشگران معتقدند که شهر پلوودیو را باید سرزمین پریان نامید چون ترکیب طبیعت و معماری به گونه ای شگفت انگیز در این دیار مشاهده می‌شود.

دیدنی های پلوودیو بلغارستان

در شهر باستانی پلوودیو بلغارستان مکان‌های دیدنی فراوانی وجود دارند که در ادامه با مهمترین آنها آشنا خواهیم شد.

مسجد پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

مسجد بزرگ پلوودیو Dzhumaya Mosque یادگاری زیبا از دوران امپراتوری عثمانی در بلغارستان می‌باشد. مسجد 9 گنبد و یک مناره دارد و ابعاد آن 33 در 27 متر می‌باشد.

نام مسجد به زبان ترکی به معنای مسجد جمعه است و به صورت Camii یا Cuma Camii خوانده می‌شود و بین سال‌های 1363 تا 1364 ساخته شد.

این مسجد بر روی کلیسای قدیمی شهر ساخته شد تا نمادی از قدرت عثمانیان و پیروزی آنها باشد. در قرن 15 میلادی و سلطنت سلطان مراد اول، بنای قدیمی مسجد بازسازی شد و در قرن 18 و 19 میلادی نیز نقاشی های فعلی مسجد در قسمت داخلی آن طراحی شدند که تا به امروز پابرجا مانده اند.

آدرس مسجد پلوودیو بغارستان: بلغارستان، استان پلوودیو، خیابان استاریا گراد، Zhelezarska

آمفی تئاتر رومی پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

تئاتر رومی شهر پلوودیو Plovdiv Roman Theatre یکی از قدیمی‌ترین آمفی تئاترهای رومی در منطقه بالکان می‌باشد که گنجایش 30 هزار نفر را دارد و ابعاد آن 240 در 50 متر می‌باشد.

این آمفی تئاتر در قرن دوم میلادی و زمان امپراتوری هادریان ساخته شد. در طراحی آمفی تئاتر به طور کامل از سبک معمار یونانی استفاده شد و 14 ردیف برای نشستن تماشاگران در ان وجود دارد تا به صورت مدور بتوانند به راحتی نمایش ها و اجراهای هنری را تماشا کنند.

شما عزیزان می‌توانید از ساعت 10:00 صبح تا 20:00 شب از آمفی تئاتر رومی دیدن کنید. اگر خوش شناس باشید زمان بازدید از آمفی تئاتر می‌توانید از گروه های تئاترهای روباز و اجرای موسیقی زنده لذت ببرید.

آدرس آمفی تاتر پلوودیو: بلغارستان، استان پلوودیو، استاریا گراد، خیابان تزار بوریس سوم

موزه قوم نگاری پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

یکی از بهترین مکان ها برای شناخت تاریخ هر سرزمین، بازدید از موزه ها به ویژه موزه های تاریخ و مردم شناسی می‌باشند. موزه قوم نگاری پلوودیو Regional Ethnographic Museum Plovdiv نیز یکی از مهمترین موزه های کشور بلغارستان می‌باشد که در سال 1917 میلادی تاسیس شد.

در طراحی بخش‌های مختلف ساختمانِ موزه از سبک باروک قرن نوزده میلادی استفاده شده است که رایج ترین و جالب ترین سبک معماری آن زمان بلغارستان بود.

در این موزه بیش از 40 هزار اثر باستانی و هنری در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار دارد که اطلاعات خوبی درباره اقتصاد، لوازم زندگی، اسحله های قدیمی، لوازم شکار، ابزارهای چوبی، هنر و لباس مردم پلوودیو ارائه می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید از ساعت 9:00 تا 17:00 از موزه بازدید دیدن کنید.

آدرس موزه قوم نگلری پلوودیو: بلغارستان، پلوودیو، استاریا گراد 4000، دکتر استویان چوماکوو

موزه باستان شناسی پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

موزه باستان شناسی پلوودیو Archeological Museum به اختصار (RAM – Plovdiv) خوانده می‌شود که به عنوان اولین مرکز فرهنگی و باستان شناسی بلغارستان در سال 1882 میلادی تاسیس شد.

خوب است بدانید که تا سال 1920 میلادی این ساختمان به نام موسسه پژوهش فرهنگی و باستان شناسی شناخته می‌شد که بعد از این سال به موزه باستان شناسی تغییر نام پیدا کرد.

در حال حاضر بیش از 100 هزار شی و اثر تاریخی در موزه نگهداری می‌شوند که 1500 مورد آن سکه های باستانی هستند. این موزه از ساعت 9:00 صبح تا 17:00 باز آماده بازدید علاقه مندان می‌باشد.

آدرس موزه باستان شناسی پلوودیو: بلغارستان، پلوودیو، Tsentar ، ساندینیه (Saedinenie)

شهر قدیمی پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، شهر پلوودیو به دو بخش مدرن و قدیمی تقسیم می‌شود. وسعت شهر قدیمی Plovdiv Old Town حدود 35 هکتار می باشد که در 4000 سال قبل از میلاد تاسیس شد.

در بخش قدیمی می‌توانید آثار باستانی از دوران هلنیسم (342 قبل از میلاد)، امپراتوری رومیان (سال 46 پس از میلاد) و دوران احیای پلوودیو (1800 تا 1900 میلادی) را مشاهده کنید

. قسمت قدیمی شهر بر روی سه تپه منطقه پلوودیو با نام‌های تپه نبت (Nebet Tepe)، تپه (Dzhambaz Tepe) و تپه تکسیم (Taksim Tepe) قرار دارد. شهر قدیمی پلوودیو بهترین نمونه باستانی از زندگی شهری قبل میلاد تا قرون وسطی می‌باشد به همین دلیل در سال 2004 میلادی در لیست میراث یونسکو ثبت شد.

آدرس شهر قدیمی پلوودیو: بلغارستان، پلوودیو، منطقه استاریا گراد، سابورنا

مجسمه یادبود آلیوشا

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

آلیوشا در حقیقت یک سرباز روسی- اوکراینی بود که در دوره شوروی در بلغارستان زندگی می‌کرد. نام روسی او کنستانتین وانشِنکین یا پسر ادوارد کلمانوفسکی بود که در سرود رسمی بلغارستان تا سال 1989 میلادی استفاده می‌شد.

خوب است بدانید که آلیوشا در سال 2013 در سن 91 سالگی درگذشت. آنچه باعث شهرت مجسمه آلیوشا Alyosha Monument شده است یکی ابعاد آن و دیگر مکان ساخت تندیس می‌باشد که کاملا به شهر پلوددیو مشرف است.

مسجمه الیوشا 11 متر ارتفاع دارد و از سال 1954 تا 1957 میلادی بر روی تپه بورنارجیک Bunarjik Hill ساخته شد. نمونه دیگری از این مجسمه با ابعاد بزرگتر در کشور روسیه ساخته شده است.

آدرس مجسمه یادبود آلیوشا: بلغارستان، پلوودیو، تپه بورناجیک

موزه علوم طبیعی پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

یکی دیگر از موزه های معروف شهر پلودیو بلغارستان، موزه علوم طبیعی Museum of Natural Sciences می‌باشد که در سال 1952 میلادی ساخته شد.

هدف موزه نگهداری و تحقیق درباره گونه های جانوری، گیاهی و پتانسیل های طبیعی استان پلوودیو است. سه بخش اصلی موزه شامل جانورشناسی، گیاه‌شناسی و موزه علوم می‌باشد.

این موزه همه روزهای از ساعت 8:30 صبح تا 17:00 فعالیت دارد. هزینه بازدید از موزه برای بزرگسالان 400 لف، برای کودکان زیر هفت سال 100 لف می‌باشد. البته اگر قصد داشته باشید از پلانتاریوم یا آسمان نمای موزه نیز بازدید کنید باید 1000 لف افراد بزرگسال و 300 لف کودکان تا هفت سال 300 لف بپردازید.

آدرس موزه علوم طبیعی پلوودیو: بلغارستان، پلوودیو، خیابان هریستو جی دانوو (Hristo G. Danov)

کلیسای مادر مقدس پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

کلیسای مادر مقدس پلوودیو Church of the Holy Mother of God در قرن 9 میلادی ساخته شد و در سال 1186 میلادی صومعه بزرگی در کنار آن ساختند.

پس از پیروزی امپراتوری عثمانی و تصرف بر منطقه پلوودیو، بنای ساختمان کلیسا و صومعه تخریب شدند. سرانجام ساختمان مخروبه در سال 1852 میلادی به عنوان مرکز استقلال کلیسای ارتدوکس بلغارستان فعالیت خود را آغاز کرد.

چند سال بعد در سال 1881 میلادی به مناسبت سومین سال استقلال بلغارستان از شوروی فردی به نام جوزف اسچینتر سه ساختمان با سقف گنبدی شکل را در قسمت غربی کلیسا ساخت که تا به امروز باقی مانده است.

آدرس کلیسای مادر مقدس پلوودیو: بلغارستان، پلوودیو، استاریا گراد، خیابان سابورنا

باغ تزار سیمون پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

باغ تزار سیمون شهر پلوودیو Tsar Simeon’s Garden در سال 1892 میلادی توسط معماری سوئیسی به نام لوسیین چوالاس ساخته شد. در سال 1872 میلادی الکساندر بوگوریدی از چوالاس دعوت کرد تا یک باغ زیبا در ملک شخصی وی بسازد.

او نیز برای طراحی باغ تصمیم گرفت تا از تکنیک باغ سازی اروپایی تبعیت کند. چند سال بعد در جریان بازسازی باغ یک ساختمان به عنوان کلاه فرنگی به سبک معماری ونیزی ایتالیا روبه روی پارک ساخته شد و همزمان فواره ای سنگی در وسط حوض پارک نصب شد.

آدرس باغ تزار سیمون پلوودیو: بلغارستان، پلوودیو، میدان تزار سیمون

مراکز تفریحی پلوودیو بلغارستان

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

بافت شهر پلوودیو تاریخی می‌باشد و بیشتر دیدنیهای آن در دسته های تاریخی و باستانی جای دارند. با این وجود مکان های تفریحی نیز در شهر پلوودیو ساخته شده‌اند که می‌توانید برای سرگرمی از آنها دیدن کنید.

اجرای موسیقی زنده در کنار فواره های موزیکال پلوودیو (Singing Fountains)، آکوا پارک یا آکوالند پلوودیو، موزه هوانوردی، پیست کارتل، باشگاه تیراندازی از جمله معروف ترین مراکز تفریحی شهر پلوودیو بلغارستان هستند.

جالب است بدانید که در شهر پلوودیو تعداد فراوانی اتاق فرار یا اسکیپ روم وجود دارد. اتاق فرار پلوودیو، تایم اسپیس، اتاق سوال، اکیپ زون، اتاق فرار داموس ربوس Domus Rebus، اُوسمی زونی Osem Zoni هشت مورد از معروف ترین اتاق فرارهای شهر پلوودیو بلغارستان هستند.

مراکز خرید پلوودیو بلغارستان

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

در اطراف ساختمان آمفی تئاتر پلوودیو فروشگاه‌های لوازم هنری، صنایع دستی و تزئینی وجود دارند که تا پاسی از شب فعالیت می‌کنند و می‌توانید سوغاتی‌های بلغارستان را با قیمت مناسب از این غرفه‌ها و فروشگاه ها بخرید.

به جز غرفه های فروش صنایع دستی می‌توانید انواع اجناس و لباس‌های مورد نظرتان را از پلوودیو مال، مارکوو تپه مال، مرکز خرید هالی نیز تهیه نمائید. در این مراکز خرید انواع برندهای داخلی در کنار نمایندگی برندهای خارجی فعالیت می‌کنند.

هتل های پلوودیو بلغارستان

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

پلوودیو جزو شهرهای توریستی و مهم بلغارستان محسوب می‌شود و امکانات اقامتی مناسبی دارد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت های رزرو آنلاینِ هتل و اقامتگاه، یکی از گزینه های مطلوب خودتان را انتخاب کنید.

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

هتل هالیدی این پلوودیو، هیل هاوس، هتل امپریال، هتل پارک پلوودیو، بوریس پالاس بوتیک، هتل اِی اند اِم، روتس هتل، مراکز اقامت اسکایلر، هتل آپارتمان پلوودیو از معروف ترین مراکز اقامتی پلوودیو هستند که خدمات خود را با قیمت مناسب و کیفیت عالی ارائه می‌دهند.

بهترین رستوران های پلوودیو بلغارستان

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

برای انتخاب غذای خوشمزه و رستوران مناسب در سفرتان به پلوودیو بلغارستان نگران نباشید. در این شهر انواع غذاهای بلغاری و بین الملل به گردشگران ارائه می‌شوند.

در شهر پلوودیو انواع رستوران‌های لوکس تا رستوران ارزان قیمت وجود دارند. رستوران آلمانی جاگروف (Jagerhof)، رستوران خانه تام (Tams House)، سالاد بار اسموکینی (Smokini)، رستوران ترکیه ای سوفرا، رستوران لوکس آلتاس و رستوران فرانسوی لِ پتیت از جمله معروف ترین رستوران های شهر هستند.

چند سوال متداول خریداران تور بلغارستان و سفر به پلوودیو

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

آیا پلوودیو برای مسافرت امن است؟

پلوودیو جزو استان های مهم و امن کشور بلغارستان محسوب می‌شود. بیشتر مکان‌های توریستی شهر، پارک ها و شهر قدیمی توسط نیروهای امنیتی حفاظت می‌شوند. البته بهتر است تا در برخی از مناطق دور افتاده و کم تردد شهر پلوودیو نیز (مانند سایر شهرهای توریستی دنیا) تردد نکنید.

آیا پلوودیو جزو مناطق توریستی معروف اروپاست؟

اگر علاقه‌مند به خرید تور اروپا هستید خوب است بدانید که پلوودیو به عنوان 77 امین شهر معروف اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و از نظر جمعیت نیز جزو 10 منطقه پر جمعیت اروپا قرار دارد.

آیا پلوودیو به زیبایی شهرهای وارنا و صوفیه است ؟

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

پلوودیو به عنوان پایتخت فرهنگی و تاریخی بلغارستان شناخته می‌شود. در واقع اگر بخواهیم دو مقصد توریستی فرهنگی و تاریخی کشور بلغارستان را معرفی کنیم باید به صوفیه و پلوودیو اشاره کنیم.

وضعیت آب آشامیدنی در شهر پلوودیو چگونه است؟

تمام شهرهای بلغارستان دسترسی خوبی به آب آشامیدنی دارند ولی از آنجایی که ممکن است طمع آب آشامیدنی بلغارستان برای گردشگران کمی عجیب باشد، می‌توانید به راحتی و با قیمت ارزان بطری آب معدنی تهیه کنید.

آیا پلوودیو قدیمی ترین شهر اروپا می باشد؟

قدمت شهر پلوودیو 6000 تا 7000 سال قبل از میلاد مسیح می باشد که از شهرهای آتن و چانیا یونان قدیمی تر است.

بزرگترین شهر بلغارستان چه نام دارد؟

 آشنایی با شهر پلوودیو بلغارستان و جاهای دیدنی پلوودیو

همان‌طور که گفته شد شهر پلوودیو دومین استان بزرگ بلغارستان است و رتبه اول به شهر صوفیه اختصاص دارد. این دو شهر شباهت های تاریخی و فرهنگی فراوانی دارند.

آیا می شود به صورت زمینی به شهر پلوودیو سفر کرد؟

اگر شما هم از ماجراجویان سفر و آن دسته از گردشگرانی هستید که دوست دارید سفرهای زمینی را تجربه کنید، می‌توانید از طریق مرزهای ترکیه خود را به شهرهای بلغارستان برسانید.

ابتدا لازم است تا از خرید تور استانبول زمینی یا هوایی وارد خاک ترکیه شوید. سپس از طریق حمل و نقل بین المللی یا ملی به شهرهای مرزی ترکیه و بلغارستان از جمله ادنره یا ادیرنه edrine ترکیه برسانید. در نهایت نیز با استفاده از پایانه ها اتوبوس رانی مرزی به شهرهای دیگر بلغارستان از جمله پلوودیو سفر کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید