بنر هدر

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کشور مالزی یکی از محبوب‌ترین مقاصد خارجی نزد گردشگران ایرانی‌ست. به دلیل این که مسلمانان زیادی در این سرزمین زندگی می‌کنند، هم‌وطنانمان علاقه‌ی زیادی به سفر به مالزی نشان می‌دهند.

این کشور دیدنی‌های گوناگونی دارد و هر شهرش می‌تواند ساعت‌ها توریست‌ها را سرگرم کند، در این میان همواره شهر کوالالامپور از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است زیرا بناهای مدرنی در آن ساخته شده و امکانات مناسبی برای گشت و گذار گردشگران در آن وجود دارد.

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

برج‌های دوقلوی پتروناس از بلندترین آسمان خراش‌های جهان هستند که در شهر کوالالامپور در کشور مالزی قرار گرفته‌اند. برج‌های دوقلو با احتساب آنتن بالای آن‌ها، ۴۵۲ متر بلندی دارند. تعداد طبقات هر برج ۸۸ طبقه است و جمعاً ۷۸ آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند.

تاریچه برج‌های دوقلوی پتروناس

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

کار ساخت این برجها از سال ۱۹۹۵ شروع شد و در زمانی کوتاه در سال ۱۹۹۸ به اتمام رسید. دولت مالزی ساخت این برجها را به عنوان نماد پیشرفت اقتصادی این کشور در دستور کار خود قرار داد. امروزه برج‌های دوقلو پتروناس به یکی از نمادهای اصلی کوالالامپور و مالزی تبدیل شده‌اند.

حقایقی جالب درباره برج های پتروناس مالزی

• ساخت این برج‌ها 1.6 میلیارد دلار آمریکا هزینه در بر داشت.
• این برج‌ها دارای 88 طبقه هستند.
• در سال 2011 به طور کامل بازسازی شد.
• زیربنای این برج‌ها 395000 مترمربع است.
• کار ساخت این آسمان خراش‌ها تنها 3 سال طول کشید.
• یک پل مستحکم دو برج پتروناس را به یکدیگر متصل می‌کند.
• در زمان ساخت این برج‌ها، برای مدتی بلندترین ساختمان‌های دنیا بودند.
• در سال 2009 یک نفر از نمای خارجی این برج‌ها بالا رفت.
• از مشهورترین برج‌های دوقلوی جهان هستند.
• برج‌های پتروناس در فیلم‌های متعددی نشان داده شده‌اند.

معمار این بنا

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

شایان ذکر است به دلیل نزدیکی این برجها به مرکز نمایشگاه‌های مالزی (KLCC) این برجها نیز به اشتباه به برجهای KLCC معرفند به شکلی که در سرتاسر جاده‌های مالزی، تابلویی که شما را به سمت این برجها هدایت می‌کند و عکسی از برجها را نیز داراست به این برجها با همان نام KLCC اشاره می‌نماید.

این برج‌ها توسط ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها – هر کدام یکی از برجها – طی مسابقه‌ای برای تکمیل پروژه ساخته شده‌اند و سپس دو برج با پلی به هم متصل شده‌اند. این برج‌ها جزو بلندترین برج‌های دوقلوی دنیا به‌شمار می‌روند.

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

در طبقه پایین برج‌ها مجتمع خرید بزرگ سوریا قرار دارد. البته به توریستها خرید از این مجتمع به دلیل گرانی برخی اجناس در آن توصیه نمی‌شود.

در طبقه پایین KLCC آکواریم زیبایی قرار دارد که در آن شما از دالان شیشه‌ای زیر آب کوسه‌ها و سفره ماهی‌های غول پیکر را از نزدیک خواهید دید.

نمایندگی شرکت سونی و اغلب مارکهای لباس شاید از مراکز دیدنی این برج باشند. در طبقه بالای فروشگاه‌های برج سینما و فروشگاه کتاب بزرگی قرار دارد. موزه آثار هنری این برجها نیز شایان توجه است.

تا سال ۲۰۰۴ این برج‌ها بلندترین سازه‌های جهانی بودند اما حال، بلندترین برج‌های دوقلوی جهان‌اند. طراحی این برج‌ها توسط معمار آرژانتینی Cesar Pelli و همکارانش انجام گرفت. نقشه اولیه طراحی برج‌ها در سال ۱۹۹۲ آغاز شد. این طرح شامل تست‌های دقیق و شبیه‌سازی‌های مقاومت سازه در برابر باد و بار روی طرح بود.

تاریخچه ساخت برج های دوقلو

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

عملیات گودبرداری برای این برج‌ها از اول مارس سال ۱۹۹۳ شروع شد و طی این عملیات روزانه ۵۰۰ کامیون کامیون خاکبرداری انجام گرفت تا به پیِ ۳۰ متری زیرِ زمین برسند.

ساخت و ساز این ابرسازه‌ها نیز از اول آوریل سال ۱۹۹۴ آغاز شد و در سال ۱۹۹۷ اولین دسته از کارکنان برج‌های دوقلو وارد آن‌ها شدند. در تاریخ ۱ اوت سال ۱۹۹۹ افتتاحیه رسمی این برج‌ها توسط دکتر ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی انجام گرفت.

طرح برج‌های ۸۸ طبقه‌ای پتروناس الهام گرفته از هنرهای اسلامی است و از فلز، شیشه و بتن ساخته شده‌است. سطح مقطع طبقهٔ چهل و سوم برج اول برگرفته از طرح اسلامی ربع الحزب است.

جالب است بدانید این برج‌ها درست یک روز پس از فاجعهٔ ۱۱ سپتامبر تهدیدی مبنی بر بمب‌گذاری در ساختمان‌ها دریافت کردند. هرچند بمبی پیدا نشد اما یگان ویژهٔ خنثی‌سازی بمب هر دو برج را کاملاً تخلیه کردند. تنها سه ساعت پس از تخلیهٔ کامل به کارکنان و فروشندگان اجازهٔ بازگشت داده شد.

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

این برج‌ها بیشتر اداری هستند، به‌طوری‌که در برج اول اکثراً کارکنان خود برج‌ها قرار دارند و در برج دوم دفاتر مربوط به شرکت‌های بزرگ جهانی واقع شده‌اند. شرکت‌هایی نظیر هوآوی، الجزیره، مایکروسافت، بوئینگ و رویترز در این برج‌ها دفتر اداری دارند.

دقیقاً چسبیده به برج‌های دوقلو، یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین مراکز خرید کوالالامپور قرار گرفته‌است. مرکز خرید Suria KLCC یک مرکز خرید ۱۴۰٬۰۰۰ متر مربعی است که در شش طبقه ساخته شده و محل تجمع لوکس‌ترین لوازم و برندها است.

در کنار برج‌های دوقلوی پتروناس، پارک مرکزی شهر کوالالامپور، پارک klcc قرار گرفته‌است. این پارک ۱۷ هکتار مساحت داشته و دارای مسیرهای مخصوص پیاده‌روی و قدم زنی، فواره‌های آبی همراه با رقص نور است. این به ویژه در شب سال نو و در مراسم آتش بازی مخصوص به آن شب بسیار شلوغ و البته دیدنی می‌شود.

پل هوایی پتروناس (skybridge petronas)

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

اسکای بریج نامی‌ست که به پلی که دو ساختمان پتروناس را به هم مرتبط می‌کند، اطلاق می‌شود. این پل دو طبقه دارد و طبقه‌های 41 و 42 هر دو ساختمان را به یکدیگر متصل می‌کند. جالب است بدانید که تمامی وزن این پل روی برج‌ها نیست زیرا سبب فروریختن برج‌ها می‌شد.
این پل هوایی مرتفع‌ترین پل دو طبقه‌ی هوایی در جهان است و اغلب گردشگران به پتروناس می‌روند تا از روی این پل عبور کرده و از دیوارهای شیشه‌ای آن تماشاگر مناظر زیبای اطراف باشند.

این پل در ارتفاع 170 متری از زمین واقع شده و 58.4 متر طول دارد و وزنش چیزی در حدود 750 تن است؛ بنابراین معماران برج‌های پتروناس بسیار ماهر و کاردان بودند که توانستند چنین سازه‌ی عظیمی را به بهترین شکل ممکن بسازند.

باید بدانید که گردشگران تنها حق ورود به طبقه‌ی 41 این پل را دارند زیرا طبقه‌ی 42 اجاره داده می‌شود و هرکسی نمی‌تواند از این طبقه دیدن کند. همه روزه امکان بازدید از طبقه‌ی 41 وجود دارد اما اگر در یک روز 1000 بلیط فروخته شود، فروش بلیط به پایان می‌رسد.
نکته‌ی جالبی که خوب است درباره‌ی پل هوایی برج‌های پتروناس بدانید این است که پل در مواقع آتش سوزی بسیار کارآمد خواهد بود زیرا بازدیدکنندگان می‌توانند تنها در چند دقیقه خود را به برج دیگر رسانده و از حادثه جان سالم به در ببرند.

آسانسور برج های پتروناس

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهان

آسانسورهای برج‌های پتروناس نیز از جمله پرطرفدارترین قسمت‌های این آسمان خراش‌ها هستند. هر یک از برج‌ها دارای یک آسانسور مجزا هستند.

اگر دوست داشته باشید که با پله به طبقه‌های مختلف برج‌های پتروناس بروید، باز هم مشکلی پیش نخواهد آمد زیرا هردوی برج‌ها پله نیز دارند اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به بالاترین طبقه‌ی برج باید 2170 پله را بالا بروید که کاری غیر ممکن خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم سوار شدن بر آسانسورهای برج‌های پتروناس را از دست ندهید زیرا آنها دارای دیوارهای شیشه‌ای هستند و امکان تماشای مناظر جذابی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

درباره‌ی ایمنی آسانسورها هم جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد زیرا تمامی نکات ایمنی در رابطه با آنها رعایت شده و بدنه‌ی آنها از جنس فولاد ضدزنگ است.

ساعت‌های کاری

جاذبه گردشگری برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی دارای بلندترین پل هوایی جهانبازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 9:00 تا 21:00 وارد برج‌ها شوند.
جمعه‌ها از ساعت 13:00 تا 14:30 امکان ورود به برج‌ها وجود ندارد.
در روزهای عادی ساعت آخرین ورود 20:30 است.
نخستین ساعت فروش بلیت 8:30 است.

آدرس: مالزی، کوالالامپور، برج‌های پتروناس

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید