بنر هدر

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مراکش جزو آن دسته از کشورهایی است که بهترین غذاها و ادویه‌جات را دارا هستند کافی است بلیط هواپیما به مراکش بخرید تا خود شاهد تنوع غذایی این کشور کهن باشید  البته با آنکه در لیستی بهترین غذاهای مراکشی را معرفی کردیم اما تعداد آنها آنقدر زیاد هستند که در زیر برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

1. پاستیلا

این غذای مخصوص منطقه «فاس» (Fes) در واقع یک شیرینی پر شده با گوشت کبوتر و مغز بادام است که با ادویه‌جات مختلفی از جمله زعفران و دارچین طعم‌دار می‌شود. این غذای شیرین و خوش‌مزه عمدتاً در مراسم عروسی و جشن‌های ویژه سرو می‌شود.

اگر به منطقه مدینه (عرب نشین) شهر فاس سر بزنید، در نزدیکی «باب بُجلود» (Bab Boujloud)، فروشگاه‌های مواد غذایی را که «پاستیلا» (Pastilla) می‌فروشند، پیدا خواهید کرد. یک نسخه دریایی از این غذا هم وجود دارد که با میگو، ماهی مرکب، و رشته ورمیشل پر می‌شود. پس از میل کردن پاستیلا از نوشیدن چایی نعنا غافل نشوید.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

2. تانجیا

این غذای مخصوص مراکشی، در خانه (به طور سنتی توسط مردان) یا توسط قصاب‌های محلی و به صورت آرام‌پز روی زغال طبخ می‌شود. این غذا از گوشت گاو، بره یا مرغ و همچنین ترکیبی از ادویه‌جات و لیمو تهیه می‌شود. پس از مخلوط کردن مواد اولیه، ظرف حاوی تانجیا (Tanjia) با کاغذی مخصوص پوشیده شده و به مدت 8 ساعت روی آتش قرار می‌گیرد تا برشته شود. این غذا در ظروف سفالی همراه با آب‌گوشت و البته نان تازه سرو می‌شود.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

3. مَکوئی

یک بره درسته درون اجاق و روی زغال گذاشته شده و به صورت آرام‌پز (به مدت یک شب) طبخ می‌شود و در انتها به صورت کامل و درسته سرو می‌شود. زیره سبز و نمک، طعمی منحصر به‌ فرد به این غذای ترد و خوشمزه می‌بخشند. این غذا معمولاً در مراسم عروسی طبخ می‌شود اما در کوچه مکوئی (Mechoui) شهر مراکش که در منطقه «جامع الفنا» و مجاورت کوچه زیتون قرار دارد می‌توانید آن را پیدا کنید.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

4. خوراک ساردین

خوراک ساردین را می‌توانید در کبابی‌های محلی «اسوارا» (Essaouira) یا در فضای باز همراه با گوجه تازه، پیاز و سالاد فلفل میل کنید. در رستوران نیز این غذا در یک طاجین (تابه مخصوص مراکشی) با سس گوجه‌ فرنگی و نان سرو می‌شود. اگر وقت برای رفتن به رستوران ندارید، می‌توانید از مغازه‌های ساده و بی‌پیرایه مدینه، یک ساندویچ کوفته ساردین بخرید و نوش جان کنید.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

5. ماکودا

یکی دیگر از میان وعده‌های قابل‌ دسترس مدینه، که در واقع یک کیک سیب‌زمینی سرخ شده است ماکودا (Makouda) نام دارد. این غذا را می‌توان به‌ تنهایی و یا به صورت ساندویچ شده میل کرد. ماکودا در کنار سالاد بسیار لذیذ می‌شود اما نسبتاً غذای سنگینی است.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

6. کوسکوس

کوسکوس (Couscous) عمدتاً برای ناهار روز جمعه سرو می‌شود. اعضای یک خانواده پس از اقامه نماز جمعه، این غذا را در دیس‌های بزرگ و به صورت مشترک میل می‌کنند. این غذا با 7 نوع سبزی و صیفی شامل بادمجان، کدوی سبز، هویج، کدو تنبل، سیب‌زمینی، پیاز، کلم و پیاز کاراملی شده همراه با نخود، گوشت گاو و مرغ طبخ می‌شود. معمولاً «کوسکوس» یا بلغور عربی را با یک لیوان لبن (شیر تخمیر شده) سرو می‌کنند.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

7. تاجینه

تاجینه (Tajine) در انواع مختلفی طبخ می‌شود؛ از تاجینه همراه با مرغ لیمویی و زیتون سبز گرفته تا کوفته تاجینه با تخم‌مرغ! در منطقه کوه‌های اطلس، یک تاجینه بربری‌پز با صیفی‌جات تازه از جمله نخودفرنگی، کدوسبز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی طبخ می‌شود. معمولاً از گوشت مرغ یا گاو نیز در کنار انبوهی از سبزیجات استفاده می‌شود و اگر نان تازه هم باشد که لذت صرف غذا دوچندان خواهد شد.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

8. پاتیسِری

بدون امتحان کردن پاتیسری‌های خانگی (Patisseries)، سفر به مراکش تکمیل نخواهد شد. این شیرینی لذیذ با آب پرتقال، گلاب، خمیر بادام و سایر مواد مغذی تهیه می‌شود. برای یک بعد از ظهر مفرح نیز همراه با چای نعنا شیرینی شاخ آهویی را از قلم نیندازید.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

9. میوه و آجیل خشک شده

به دلیل وجود پوشش انبوه درخت در نواحی رشته کوه اطلس، گردو و بادام زیادی از این منطقه برداشت شده و توسط ساکنان محلی بو داده می‌شوند. در جنوب مراکش هم انواع مختلفی از درختان نخل و خرما رشد می‌کند. بهترین منطقه برای امتحان کردن طعم خرماهای مراکشی، بازار خرما در منطقه «الریصانی» است اما مغازه‌های فروش میوه خشک، آجیل و خرما در سراسر مدینه در دسترس هستند. برگه‌های زردآلو و انجیر خشک شده نیز در اغلب مغازه‌ها برای چشیدن در دسترس مشتریان هستند.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش

10. گوشت کبابی

غذای خیابانی، یکی از بهترین انتخاب‌ها در مراکش است و گوشت کبابی هم یکی از بهترین آن‌ها. در یکی از کبابی‌های خیابانی منطقه «مولا ادریس» توقف کنید و از طعم لذیذ کوفته‌های برشته شده همراه با گوجه و پیاز و نان لذت ببرید.

بهترین و لذیذترین غذاهای مراکش در مراکش چشیدن طعم لذیذ سوسیس‌های کبابی مخصوص شهر، جگر و گوشت بره همراه با چیپس، گوجه‌فرنگی، زیتون و نان تازه را از قلم نیندازید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید