بنر هدر

جاذبه ی زیبای طبیعی آبشار نیاسر کاشان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر از آن دسته افرادی هستید که رفتن به کنار جاذبه‌های طبیعی حالتان را خوب می‌کند و هر از چند گاهی بودن در آغوش طبیعت را تجربه می‌کنید، این بار آبشار نیاسر کاشان را برای دیدن انتخاب کنید.

نیاسر از شهرهای شهرستان کاشان در استان اصفهان است و دارای جاذبه‌ های تاریخی و گردشگری فراوانی است. آبشار زیبای نیاسر نیز که یکی از پرطرافدارترین آبشارهای ایران است، در اواسط اردیبهشت به یکی از مناطق پربازدید کشور تبدیل می‌ شود.

آبشار نیاسر در فاصله‌ی ۵۳ کیلومتری شمال غربی کاشان، در شهر نیاسر قرار گرفته است. این آبشار در محله‌ی قدیمی به نام سرکمر (شهید بهشتی) واقع شده و منظره‌ی بی‌نظیری را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشاند.

آبشار نیاسر در فصل بهار، پر آب‌تر از هر زمان دیگیری از سال است و از ابتدای اردیبهشت تا اواخر خرداد، پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است.

موقعیت جغرافیایی آبشار نیاسر

جاذبه ی زیبای طبیعی آبشار نیاسر کاشان

این آبشار در شهر تاریخی نیاسر (شهری در حدود ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب کاشان) و به طور دقیق‌تر در محله‌ی قدیمی سرکمر (شهید بهشتی) واقع شده است.

نوع سنگ‌های بدنه و سنگی که آبراهه‌ی آبشار را تشکیل می‌دهند، آهکی و رسوبی هستند که به دلیل انحلال سنگ آهک به‌وسیله‌ی جریان‌های زیرزمینی و البته گذشت سالیان طولانی، بافتی بسیار زیبا مانند استالاکتیت‌ها (رسوبات آهکی به شکل قندیل که در سقف غارها یافت می‌شوند) و استالاکمیت‌ها (رسوبات آهکی مخروطی که از کف غارها رشد می‌کنند) در بدنه‌ی آبشار ایجاد شده که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

جاذبه ی زیبای طبیعی آبشار نیاسر کاشان

شواهدی مانند بقایای خزه‌های قدیمی و تعدادی آبراه به همراه گفته‌های اهالی محل، گواه تغییر مسیر آبشار در گذشته است. آب این آبشار در پاییز کمترین مقدار را دارد و در فصل زمستان به بیشترین میزان خود می‌رسد. ارتفاع آبشار از پای آن تا قسمتی که آب سرازیر می‌شود ۲۵ متر و از پای آبشار تا عمارت کوشک ۵۳ متر است.

جاذبه ی زیبای طبیعی آبشار نیاسر کاشان

در مسیر آبشار ۱۳ آسیاب وجود داشته که گفته می‌شود ۳ یا ۴ عدد از آن‌ها تخریب شده‌اند و از مابقی هم جز یک آسیاب فعال در پای آبشار، چیز زیادی به جا نمانده است.

محله‌ای که آبشار نیاسر در آن قرار دارد یکی از محله‌های تاریخی – فرهنگی نیاسر و حتی کشور است که علاوه بر آبشار شامل عناصر دیگری مانند مسیر پله‌ها از پای آبشار تا پای کوشک، سنگ‌ها و بستر آبشار و درختان و گیاهان اطراف آن است.

به علاوه در کنار آبشار هم یک ورودی به سمت غار رئیس نیاسر وجود دارد که اگر به دیدن آبشار رفتید دیدن این غار نیز خالی از لطف نیست.

جاذبه ی زیبای طبیعی آبشار نیاسر کاشان

در کتاب «آیین مهر» آمده است که آب در آیین میترا دارای اهمیت زیادی بوده و یکی از آداب پیروان مهر شست و شو و غسل بوده که برای شرکت در مراسم ستایش مهر افراد می‌بایست تا مدت چند شبانه‌روز با آدابی خاص خود را شست و شو می‌دادند و ضربات تازیانه را هم تحمل می‌کردند.

در مهرابه‌ها هم چاه‌ آب یا چشمه‌های جوشان وجود داشته و به این دلیل کف مهرابه‌ها را حفر می‌کردند. آبشار نیاسر هم گواه دیگری است که احتمالا غار نزدیک آن معبدی متعلق به پیروان آیین میترا بوده است.

امروز هم اهالی محله‌ی سرکمر و برزه‌زن در روز عید قربان در کنار چشمه‌ی اسکندریه، گاوی را قربانی می‌کنند تا خون آن را به آب بریزند و همراه آبشار به قسمت‌های دیگر برود، زیرا اعتقاد دارند سبب پربرکت شدن و پرآبی می‌شود.

جاذبه ی زیبای طبیعی آبشار نیاسر کاشان

علاوه بر این مناظر زیبا و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ در آبشار نیاسر، گیاهان دارویی هم در این  مکان یافت می‌شوند که هرکدام خواص مخصوص به خود را دارند.

گیاهانی مانند: پر سیاوش که برای سردرد و سینه درد است، علف شوره برای کمردرد و سردرد و خیار بوته مار یا هندونه مار که از آن برای پا درد استفاده می‌کنند، علاوه بر این گیاهان، طبیبان در گذشته از گرد سنگی که آبراه روی آن به وجود آمده به عنوان مرهم زخم استفاده می‌کردند. از درختانی هم که در اطراف آبشار وجود دارند می‌توان به درخت عرعر، بید شیرین، توت شمرونی و مو اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید