یکی از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت ، روستای برغان

نویسنده:

محیا صادقی

در تاریخ:

معرفی روستای برغان

برَغان روستایی چهارفصل با طبیعتی بسیار زیباست که قبلا یکی از مکانهای دیدنی تهران به شمار می‌رفت. اما حالا در استان البرز قرار دارد و یکی از روستاهای نزدیک کرج محسوب می‌شود. ‌

این روستا، یکی از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است و برای ساکنان پایتخت و استان البرز به عنوان یکی از مقاصد تعطیلات آخر هفته شناخته می‌شود.

به سبب داشتن باغات و مزارع و رودخانه‌های خروشان یکی از مقاصد تماشایی برای گردشگران شناخته شده است و به همین سبب به عنوان روستای توریستی دیدنی محسوب می شود.‌ و در کوه های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده.

روز تعطیل کجا برویم ؟

اگر شما تهرانی هستید و جزو آن دسته از افرادی هستید که روزهای تعطیل نمیتوانید در خانه بند شوید و باید یک مسافرت حداقل یک روزه بروید روستای برغان انتخاب فوق العاده‌ای برای شماست. از همین الان برنامه آخر هفته خود را بچینید دوربین و وسایل خود را آماده سفر کنید. باور کنید گشت و گذار، هرچند کوتاه بسیار بهتر از در خانه ماندن و تماشای تلویزیون یا چرت زدن است.

طبیعت این روستا با رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه میگیرد و از کنار این روستا گذر میکند دوچندان میشود. جالب است بدانید که قدمت روستای برغان درازتر از کرج است و به دوران حکومت قاجاریان بازمیگردد.

زمانی که به ابتدای جاده برغان میرسید و به سمت روستا حرکت میکنید چیزی جز درخت و سرسبزی و صدای گذر رود خروشان نمی‌بینید و نمی‌شنوید که روح شما را جلا میدهد.

درختان سرسبز و عظیمی را خواهید دید که گویی منتظر شما برای خوش آمد گویی بوده‌اند که عمر برخی از آن‌ها حتی به ۱۰۰۰ سال نیز میرسد.

جاذبه های گردشگری :

در خود روستای برغان نیز جاذبه‌های دیدنی جالبی وجود دارد که میتوان به حسینیه اعظم،  پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه کش کلا اشاره نمود.

مسجد جامع این روستا عمری بیش از ۸۰۰ سال دارد و حسینه اعظم آن که در بالا محله برغان قرار گرفته است جزو جاذبه‌های مذهبی این روستا به شمار میرود.

از بناهای تاریخی و قدیمی که بگذریم به طبیعت قدیمی‌تر آن خواهیم رسید ….

یک درخت چنار در ضلع شمالی حیاط مسجد قرار گرفته است که بسیار قطور بوده و ۱۲ متر قامت دارد که حکایت از عمر بالای آن سخن میگوید.

درختی پیر و قدیمی که سرد و گرم روزگار را بسیار چشیده و حال آرام در گوشه‌ای قرار گرفته تا نظاره‌گر گردشگران باشد.

با نیم نگاهی به آن متوجه خواهید شد که داخل این درخت کاملا خالی شده که بیشتر به یک اتاق چوبی شباهت دارد و میتواند میزبان بیش از ۱۰ نفر باشد.

جالب است بدانید که در وسط همین درخت حوضی قرار دارد و در اطراف حوض سکوهای سنگی برای نشستن.

مردمان بومی این روستا به این درخت روستای برغان توجه و احترام خاصی دارند، به همین دلیل به آن دخیل می‌بندند.

به نظر حس جالبی به شما دست خواهد داد وقتی در داخل یک درخت استراحت کنید …  وقتی از آن بیرون بیآیید گویی از جنگلی با درختان انبوه گذر کرده‌اید.

تپه کش کلا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای برغان میباشد

محلی‌‌های این روستا، کش کلا را به قلعه خشک معنی میکنند. در گذشته بالای این تپه، قلعه‌ای باستانی وجود داشت که امروزه چیزی از آن باقی نمانده جز قطعات فراوانی از سفال‌های مربوط به دوران اسلامی به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره قاجاریه که تمامی این‌ها مهر تاییدی است بر تاریخی بودن روستای برغان.‌

همچنین روبه روی کش کلا و در دامنه دره شاهرود، زیارتگاهی وجود دارد که به چهل دختر یا پیر سیبدارک معروف است.

در این محل درخت سیب قدیمی وجود دارد که مردم به آن دخیل می‌بندند که این درخت سیب زیبایی منحصر به‌ فردی به این منطقه داده است هر چند که قبرستان برغان نیز در این محل قرار دارد، اما این قبرستان نیز همانند سایر دیدنی‌های این روستا زیباست.

یکی از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت ، روستای برغان   برغان

?مسیر رفتن به روستای برغان:

برغان بین کرج و هشتگرد قرار گرفته و فاصله تهران تا برغان هم چندان زیاد نیست

در محدوده ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد و برای رفتن به برغان کافیست ۱۳ کیلومتر از کرج دورشوید.

برای رسیدن به برغان، دو مسیر وجود دارد:

از کرج – گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید

یا از اتوبان کرج- قزوین تابلوی کردان را که دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید