بنر هدر

روستای نیاک آمل – کوچک اما زیبا

نویسنده:

محیا صادقی

در تاریخ:

نیاک روستای کوچکی از توابع شهرستان آمل در استان مازندران است که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری از آمل در جاده هراز واقع شده‌است.

روستای نیاک در دره‌ای قرار گرفته که اطراف آن را کوه‌های لاسم، نوا، زرنجک احاطه نموده‌است و از جهات چهارگانه به روستاهای «نوا»، «کنارانجام»، «گیلاس»، «اسک» و «نیاک نو (میدان)” منتهی می‌باشد.

این روستا که در کنار خود رودخانه هراز را می‌بیند مدفن دو امامزاده متبرک است که هر ساله شاهد زائران بسیاری از سراسر ایران است.

امامزاده ی نیاک

در اواسط بهار اهالی روستای نیاک و همچنین روستای اسک بنا به وصیت سید حسن ولی نسبت به برگزاری مراسمی به نام «ورف چال» در منطقه‌ای به نام «اسک وش» واقع در جاده پلور به رینه اقدام می‌نمایند که طی آن در نیمه‌های بهار برف‌های اطراف محل برگزاری مراسم را توسط صدها نفر شرکت‌کننده در مراسم جمع‌آوری و در داخل اتاقکی زیرزمینی ذخیره می‌کنند تا در فصول کم‌آبی توسط گله داران محلی و عبوری مورد استفاده قرار گیرد. معمولاً در این روز کلیه مدعوین و شرکت کنندگان از جمله اهالی نیاک میهمان اهالی اسک می‌باشند که به صورت سفره‌های رنگین عمومی برپا می‌شود.

جمعیت روستا

جمعیت بومی این روستا طبق آمار سرشماری سال ۱۳۶۵ بالغ بر ۴۷۰ نفر بوده است که این تعداد در سال ۱۳۸۰ به ۲۵۵ نفر تقلیل یافته است .علل مهم مهاجرت مردم این روستا به شهرهای اطراف به خصوص آمل را می توان پایین بودن درآمد اقتصادی ٬ بیکاری فصلی و عدم وجود کارگاه های تولیدی و صنعتی دانست . هرچند این روستا از امکانات رفاهی نظیر آب٬برق و تلفن برخوردار است اما برخی از اهالی تصور می کنند با مهاجرت به شهرها می توانند از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار گردند و ما هرساله شاهد مهاجرت خانواده ها به سوی شهرها و کاهش جمعیت روستا هستیم .

روستای نیاک

بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای سفر به روستای نیاک، فصل تابستان است. دسترسی به این روستا آسان است، بنابراین سفر بی‌دردسری را برای شما مهیا می‌کند. فاصله روستای نیاک تا تهران ۹۵ کیلومتر است که حدود یک ساعت و نیم زمان طول می‌کشد تا این مسیر را طی کنید. از روستای معروف اسک که بگذرید، به این روستای دیدنی خواهید رسید.

آب وهوای روستای نیاک

آب‌وهوای روستای نیاک، کوهستانی است و جزو مناطق پرباران محسوب می‌شود.

چون قسمتی از روستا در ارتفاعات قرار دارد، اهالی روستا در زمستان با یخبندان مواجه می‌شوند که البته اهالی قسمت کوهپایه‌ای روستا، کمتر با این مشکل مواجه هستند.

اما هوای روستای نیاک نیز در تابستان خنک و روح‌نواز است.

روستای نیاک

محصولات روستا

با وجود این‌که زمین‌های روستای نیاک حاصلخیز بود و مردم به کشاورزی و دامپروری مشغول بودند

اما خشکسالی آنها را وادار به فروش زمین‌ها و یا تغییر زمین‌های زراعی به باغ‌های میوه کرد. درختان شاه‌توت که در حیاط بیشتر خانه‌های روستا به چشم می‌خورد، در فصل تابستان چهره جذابی به روستا می‌دهد.

آلوجنگلی‌های خوشمزه‌ای که بیشتر اطراف رودخانه مشاهده می‌شود، طعم کم‌نظیری دارد.

انواع درختان آلبالو، گلابی، سیب، گردو، شاه‌توت، آلو و… در این زمین‌ها رشد می‌کنند و مایحتاج اهل روستا را مهیا می‌کنند و مقادیری از آن نیز در بازارها به فروش می‌رسد.

در ضمن، روستا دارای یک نانوایی است که متاسفانه مدتی است نان محلی در آن پخت نمی‌شود و همان نان‌هایی که در شهرها معمول است، در این‌جا نیز پخت می‌شود.

روستای نیاک

کافرکلی

«کافرکلی» یا «غار کافر» به اتاق‌هایی گفته می‌شود که توسط انسان‌ها در پرتگاه‌ها و میان‌بندها در دل کوه تراشیده می‌شده و رفتن به این غارها نیز کار آسانی نبوده است.

تعدادی از آن‌ها در دره‌های نیاک به چشم می‌خورد. اهالی روستا می‌گویند این مناطق دخمه اموات بوده و زرتشتیان اموات خود را در آن‌ها می‌گذاشتند و پرندگان از آن‌ها تغذیه می‌کردند.

مطلب دیگری که از زبان اهالی در مورد کافرکلی نقل شده، این است که حدود ۴۰ سال پیش دو نفر به کمک میله آهنی و طناب به این غارها رفته‌اند.

در آن‌جا یک گرز سنگی و یک سپر سنگی یافته‌اند که بر آن‌ها نقش مار حک شده بوده است.

آن دو، این وسایل را برداشته و از روستا خارج کرده‌اند و تا به امروز اثری از این اشیای تاریخی به دست نیامده است.

روستای نیاک

پل نیاک

«تخته پل»، پلی آهنی است که امروزه راه اصلی ورود به روستا است.

در گذشته راه ورودی به این روستا و روستاهای دیگر «پل مون» بوده است.

در طی سالیان گذشته، چندین پل ساخته شده است، ولی آب آن‌ها را ویران کرده است.

تخته پل، پلی است که در سال ۱۳۶۲ ساخته شده است و تاکنون از آن استفاده می‌شود.

پس از گذر از این پل، مسیر جذابی را پیش رو خواهید داشت تا به انتهای روستا برسید

این مسیر یک جاده باریک، سرسبز و رو به بالا است که البته تعدادی سگ بی‌آزار هم دارد

روستای نیاک، روستای بسیار زیبایی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که سفر به این روستای دیدنی را از دست ندهید.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «روستای نیاک آمل – کوچک اما زیبا»

دیدگاه خود را بنویسید