بنر هدر

معرفی جاذبه های گردشگری روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شاید اگر نیمایی نبود، اسم روستای یوش کمتر به گوشمان آشنا بود. نیما یوشیج بعد از مرگش در شهر ری دفن شد، اما بعدها در سال ۷۲ پیکر این شاعر را به روستای زادگاهش منتقل کردند و همین باعث شد بسیاری برای رفتن بر سر مزار این شاعر بزرگ به یوش سفر کنند و با این روستای خوش‌منظره آشنا شوند.

پیشنهاد ویژه این هفته ما، سفر به جنوب شهر آمل، استان مازندران و زادگاه نیما یوشیج است. شهر یوش در امتداد جاده ای در 110 کیلومتری در مسیر جاده هراز تا پل زنگوله قرار دارد.

معرفی جاذبه های گردشگری روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج

یوش ، روستایی است از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران. این روستا به دلیل آن که زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است، شهرت یافته‌است.

روستای یوش در البرز مرکزی در میانه جاده‌ای آسفالته شرقی-غربی به طول ۱۱۰ کیلومتر که از چهل کیلومتری آمل در جاده هراز تا پل زنگوله در جاده کندوان کشیده شده‌است قرار دارد.

اوزرود یکی از دو سرشاخه اصلی رود هراز از پایین دست و جنوب این روستا می‌گذرد. اقتصاد این روستا از دامداری، باغداری و پرورش زنبور عسل می‌گذرد و محصولات عمده آن شیر، سرشیر، پنیر، کره، ماست، قره قروت، گردو، زردآلو، گیلاس، فندق، سیب، آلو، لواشک و عسل می‌باشد.

خانه نیما یوشیج

معرفی جاذبه های گردشگری روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستاست. خانه نیما در دوران قاجار ساخته شده است و اجداد نیما در این خانه زندگی می‌کردند. این خانه به شیوه سنتی مناطق کوهستانی منطقه نور ساخته شده است.

این خانه قدیمی حیاطی مرکزی و تعداد زیادی اتاق در اطراف حیاط دارد و با آجرکاری و گچ‌بری‌هایی زیبا تزئین شده است. داخل خانه هم به موزه‌ای تبدیل شده که در آن اشیای قدیمی و وسایل شخصی نیما نگهداری می‌شود. همچنین آرامگاه نیما، سیروس طاهباز، گردآورنده آثار نیما، و بهجت اسفندیاری، خواهر نیما، در حیاط این خانه قرار گرفته است.

آرامگاه کیاداوود

معرفی جاذبه های گردشگری روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج

بالای روستای یوش گورستانی قرار دارد و بالای تپه‌ای که به این گورستان مشرف است، بنای کوچکی دیده می‌شود. این بنا به آرامگاه کیاداوود معروف است. برخی معتقدند این بنا در زمان زرتشتیان آتشکده بوده.

کیاداوود یکی از فرزندان حاکم منطقه بوده، روایت است سه فرزند دیگر این حاکم در سه گوشه دیگر یوش دفن شده‌اند، اما این روزها فقط مقبره کیاداوود باقی‌ مانده است. آرامگاه کیاداوود که با اسم آتشکده کیاداوود هم شناخته می‌شود، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیگر جاهای دیدنی یوش می‌شود به حمام تاریخی یوش،‌ بنای جفت برار و مساجد این روستا اشاره کرد.

اوزرود

معرفی جاذبه های گردشگری روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج

هر طرف یوش را که نگاه کنید از طبیعتی بی‌نظیر لذت می‌برید. قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های این روستا برای کسانی که همیشه در شهرهایی پر از ساختمان‌های بلند و اتوبان‌ها زندگی‌کرده‌اند تجربه‌ متفاوتی است.

اما اگر می‌خواهید در سفرتان کمی‌ هم در طبیعتی بکر کنار چشمه‌ای بنشینید به‌سمت جنوب روستا حرکت کنید. رود هراز دو سرشاخه اصلی دارد که یکی از آن‌ها به نام اوزرود از پایین‌دست یوش می‌گذرد. می‌توانید در حاشیه این رود بنشینید و از صدای آب و طبیعت خوش‌منظره یوش لذت ببرید.

مسیر دسترسی به روستای یوش

معرفی جاذبه های گردشگری روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج

برای رفتن به یوش می‌توانید از جاده هزار به سمت آمل حرکت کنید و قبل از رسیدن به آمل تابلوی راهنمای سمت چپ جاده شما را به سمت روستای یوش راهنمایی می‌کند.

اگر هم بخواهید از سمت جاده چالوس به این روستا بروید، بعد از گذشتن از تونل کندوان و سیاه‌بیشه به پل زنگوله می‌رسید و همین‌جا تابلوی راهنمای یوش را خواهید دید.

خوردنی‌های یوش

معرفی جاذبه های گردشگری روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج

گردو، فندوق، عسل و میوه‌هایی نظیر زردآلو، سیب و همچنین فرآورده‌های لبنی نظیر دوغ، ماست، سرشیر و قره قروت از محصولات یوش است.

نرمه آش، هلی برگه خورشت، لوه کباب، گروس پلا و کئی پلا (کدو پلو) از غذاهای محلی یوش هستند که زنان این روستا تبحر خاصی در پخت این غذاها و نان‌های کلوانون، دله نون و توتک دارند.

بهترین زمان سفر به روستای یوش

روستای یوش در شهر آمل مازندران قرار دارد؛ بنابراین بهترین زمان بازدید از یوش فصل‌های بهار و پاییز است. هر چند که در سایر ماه های سال نیز می توانید از فرصت خلوتی این منطقه استفاده کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید