چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بلغارستان طبیعت فوق العاده ای دارد به طوری که برخی از افراد تور بلغارستان را به منظور بهره بردن از جاذبه های طبیعی و بکر انتخاب می کنند یکی از این جاذبه ها ، هفت دریاچه ریلا در بلغارستان (Seven Rila Lakes) است که با محیطی آرام و زیبائی های نفس گیر نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نموده است .

رشته کوه ریلا | Rila

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

رشته کوه ریلا در جنوب غربی کشور بلغارستان قرار دارد و به عنوان بلندترین رشته کوه حوزه بالکان شناخته می‌شود. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی خود هر سال پذیرای طبیعت‌گردان است.

مساحت حدودی رشته کوه 2629 کیلومتر مربع است و بلندترین قله آن مصلی نام دارد. قله مصلی (Musala) با 2925 متر ارتفاع بلندترین قله کشور بلغارستان و در بین قله‌های معروف رشته‌کوه‌های آلپ و قفقاز است که مورد توجه کوهنوردان حرفه‌ای دنیاست.

دو قله نزدیک به هفت دریاچه‌ی ریلای شمال قله ایرچک و قله مصلی کوچ می‌باشند که معمولا در فصول مختلف کمپ‌های کوهنوردی در آنها برگزار می‌شود.

پارک ملی ریلا بلغارستان

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

هفت دریاچه بلغارستان در محدوده پارک ملی ریلا قرار دارند که جزو جوان‌ترین و وسیع ترین پارک‌ های ملی اروپا محسوب می‌شود. 7 دریاچه ریلا در منطقه دنگسیا در قسمت جنوب غرب رشته کوه ریلا قرار دارند و بخش توریستی پارک محسوب می‌شود.

پارک ملی ریلا حدود 66 درصد منطقه ریلا را به خود اختصاص می‌دهد و مجموعه‌ای کم نظیر از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را شامل می‌شود.

به همین علت این منطقه برای جانوران‌شناسان و زیست‌شناسان اهمیت فراوانی دارد. به طور مثال، انواع نادر گونه‌های بی مهرگان، جلبک‌ های آب شیرین و گیاهان دارویی در این پارک یافت می‌شوند.

اسامی هفت دریاچه ریلا بلغارستان

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

– سالزاتا یا “اشک چشم” مرتفع‌ترین دریاچه می‌باشد که 2500 متر از سطح دریا بالاتر است. علت نام گذاری آن زلال بودن آب دریاچه می باشد.
– دریاچه دوم اکوتو یا “چشم” نام دارد که بیضی شکل است و عمیق‌ترین دریاچه این مجموعه محسوب می‌شود.
– بلیزناکا “دوقلو” که عنوان بزرگ‌ترین دریاچه از بین هفت دریاچه را به خود اختصاص داده است.
– تریلیستنیکا “سه گوش” به عنوان دریاچه مثلثی شکل شناخته می‌شود.
– کم‌عمق‌ترین دریاچه ریبروتو نزو یا فیش لیک “چشم ماهی” نام دارد.
– پایین ترین دریاچه مجموعه دالناتوو ازرو (Dolnoto ezero) نام دارد.
– ربابرکا که شکلی لوبیایی و شبیه به کلیه دارد به همین دلیل در زبان انگلیسی به آن کیدنی (به معنای کلیه) می گویند.

رفتن و رسیدن به این دریاچه ها خود یک تفریح دلچسب محسوب می شود و همین باعث شده یک مقصد عالی برای تورهای یک روزه باشد.

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

برای آن که به ابتدای این هفت دریاچه برسید باید حدود ۲ ساعت کوهپیمایی و پیاده روی را در مسیرهای تعبیه شده تجربه کنید و در همین حین از مناظر و چشم اندازهای بی نظیر آن لذت ببرید؛ اما اگر توان این میزان پیاده روی را ندارید، می توانید از امکانات رفاهی این منطقه همانند تله‌سیژ بهره ببرید و در مجموع حدود یک ساعت بعد به دریاچه ها برسید. علاوه بر این ها می توانید از چهار چرخ ها و اسب ها هم استفاده کنید.

این منطقه حتی در فصل زمستان هم خالی از گردشگر نیست بلکه برخی از اسکی بازها به این دریاچه‌ها سفر می کنند تا هیجانی خاص را با دریاچه های یخ زده تجربه کنند.

 هر یک از دریاچه به وسیله ی آبشارها و جریانات کوچک به هم متصل می شوند.

دیدنی ها و تفریحات

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

در سفر به هفت دریاچه ریلای بلغارستان، تفریحات بسیاری انتظار شما را می کشند. البته شاید طبق معمول همیشه، با شنیدن نام دریاچه، به یاد تفریحات آبی و به خصوص شنا کردن بیفتید. اما ذکر این نکته ضروری است که شنا در این دریاچه ها ممنوع است.

1- پیاده روی و تماشای هفت دریاچه

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

با سفر به هفت دریاچه ریلای بلغارستان، می توانید در مسیرهای مشخص شده، پیاده روی کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که حتما از مسیرهای مشخص شده استفاه کنید تا مشکلاتی اعم از گم شدن برایتان پیش نیاید و کامتان در این سفر تلخ نشود. البته می توانید در این سفر از راهنماهای محلی و یا گزینه ی بهتر، از تورها استفاده کنید تا بتوانید از تمام دیدنی های منطقه لذت ببرید و هیچ دغدغه ای به سراغتان نیاید.

 پیاده روی در اطراف دریاچه ها می تواند به سه شکل زیر صورت بپذیرد:

پیاده روی تا دریاچه کیدنی 

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

وقتی پیاده روی را آغاز و به کلبه ای در پایین کوه برسید، از آن جا به بعد چیزی در حدود 1 ساعت پیاده روی سبک در پیش دارید تا به دریاچه کیدنی برسید. شما در این مسیر باید از سه دریاچه ماهی (fish lake) ،ترفویل ( Trefoil lake) و تویین (Twin lake) گذر کنید تا در نهایت کیدنی خودش را به شما نشان دهد.

اطراف دریاچه کیدنی بهترین محل برای برپایی پیک نیک و استراحت کردن است.

پیاده روی تا دریاچه تیِر 

طی کردن مسافت تا این دریاچه کمی سخت و مشکل است اما دانستن زیبایی ها می تواند راه را برایتان سهل کند؛ شما در این مسیر از دریاچه آی (Eye lake) عبور می کنید و در نهایت به دریاچه تیِر می رسید، دریاچه ای که در بالاترین سطح قرار دارد و چشم اندازی 360 از مناطق اطراف را پیش رویتان قرار می دهد. این پیاده روی حدودا یک ساعت طول می کشد.

مسیر باز گشت

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

بازگشت تا کلبه ای که پیاده روی را از آن آغاز کردید، 2 ساعت پیاده روی می طلبد و چه بهتر است که مسیر متفاوت تر و با هیجان بیشتر را انتخاب کنید. شما ابتدا باید به دریاچه کیدنی برگردید و بعد از پشت سر گذاشتن دریاچه ی ماهی، ترفویل و تویین، به تله سیژ ها خواهد رسید. از آن به بعد را می توانید با تله سیژ به کلبه ای که مسیر را از آن آغاز کردید، بروید.

امکانات توریستی هفت دریاچه ریلا بلغارستان

در این منطقه توریستی امکانات گردشگری خوبی برای علاقه‌مندان وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توانیم به کمپ‌های اقامت کوهنوردان، تله کابین، تله سیژ، پیست اسکی، مسیرهای کوه‌پیمایی هستند.

معمولا علاوه بر کمپهای کوهنوردی و پیاده روی در منطقه ریلا، تورهای یک‌روزه جهت بازدید گردشگران از دریاچه برگزار می‌شوند.

افسانه های محلی درباره هفت دریاچه ریلا

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

محلیان افسانه‌های زیادی در خصوص این هفت دریاچه نقل می‌کنند. به طور مثال بومیان بلغارستان معتقدند که این دریاچه ها بر اساس یک موجود ماورایی و افسانه ای پدید آمده است، یا می گویند که  یک غول عاشق در کوه ریلا زندگی می کرد؛ او عاشق شد و چون به عشق خود نرسید آنقدر گریه کرد تا این هفت دریاچه به وجود آمدند.

نکات مهم در هنگام بازدید از هفت دریاچه بلغارستان

چطور از طبیعت فوق العاده ی هفت دریاچه ریلای بلغارستان دیدن کنیم؟

– معمولا مبدا شروع و پایان تورهای بازدید از دریاچه ها یک کلبه کوچک در پایین کوه است.
– بازدید از دریاچه دوم یا همان اُکوتو کمی سخت از بقیه دریاچه هاست.
– مسیر رفت و برگست هر کدام حدود 2 ساعت زمان نیاز دارند. معمولا مسیر رفت به دلیل توقف‌های بین راه کمی بیشتر طول می‌کشد.
– در نزدیکی دریاچه ریبنوتو رزرو اقامتگاهی به نام ریلستی ایزیرا (Rilski Ezera hut) وجود دارد.
– به دلیل موقعیت کوهستانی منطقه ریلا، در فصل بهار آب دریاچه‌ها یخ زده هستند.
– برای تردد به سمت دریاچه و کوه می توانید از تله سیژ استفاده کنید که ساعت کار آن تا 16 بعد از ظهر است.
– از جاذبه های فرهنگی جالب این دریاچه به مراسم آیینی رقص خورشید فرقه دانویزم با لباس سفید است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید