بنر هدر

چشمه آب‌ شور پاموکاله، مشهورترین حمام‌ آب‌معدنی در کشور ترکیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در بخش جنوبی ترکیه، یک پدیده طبیعی شگفت‌انگیز و خیالی وجود دارد که تا وقتی آن را از نزدیک نبینید، نمی‌توانید عمق زیبایی آن را درک کنید. پاموکاله (Pammukale) که از ترکیب دو واژه ترکی «پاموک» و «کاله» به معنی «قلعه پنبه‌ای» تشکیل شده، خانه استخرهایی زیبا و دیدنی از آبگیرهای آب گرم طبیعی با سنگ آهک متخلخل تراورتن است.

چشمه آب‌شور پاموکاله Pamukkale ترکیه یکی از نمونه های نادر طبیعی جهان در کنار باداب سورت ایران است. این جاذبه طبیعی زیبا که در زبان ترکی به قلعه سفید مشهور است در نزدیکی شهر دنیزلی در فاصله‌ای کمی از دریای مدیترانه و شهر آنتالیا واقع‌شده است. شاید بتوان به‌جرات پاموکاله را یکی از مشهورترین حمام‌های آب‌معدنی در کشور ترکیه نامید.

پاموکاله ترکیه کجاست؟

چشمه آب‌ شور پاموکاله، مشهورترین حمام‌ آب‌معدنی در کشور ترکیه

چشمه های طبیعی پاموکاله در نزدیکی شهر دنیزلی ترکیه قرار دارد. این منطقه دارای چشمه های آب گرم سرشار از مواد معدنی مهم است که از بالای کوه به صورت پلکانی به سمت پایین سرازیر می‌شود.

به علت انباشت ترکیبات کلسیم در آب به‌مرور زمان پله یا حوضچه های سفید رنگ گود ایجاد شده اند. این پله ها همان پاموکاله هستند. در واقع پاموکاله بخشی از چشمه های آب معدنی شهر باستانی هیراپلیس است که در سال 190 قبل از میلاد وجود داشت و به عنوان شهر تفریحی رومیان استفاده می شد.

چطور وارد پاموکاله شویم؟

چشمه آب‌ شور پاموکاله، مشهورترین حمام‌ آب‌معدنی در کشور ترکیه

برای ورود به پاموکاله دو مسیر مجزا وجود دارد؛ یک ورودی در شمال و یک ورودی در قسمت جنوب منطقه هیراپلیس می باشد. از درب اصلی آن که مسیر آن تقریبا سر بالایی هست حدود یک کیلومتر مسافت دارد.

عموما بیشتر گردشگرانی که به قصد بازدید از جاذبه های اطراف هیراپلیس می روند از ورودی شمالی استفاده می کنند. گردشگرانی که از درب جنوبی وارد می شوند بیشتر وسیله نقلیه شخصی ندارند و یا ترجیح می دهند پیاده روی کنند. از درب جنوبی تا رسیدن به پاموکاله حدود 25 دقیقه زمان لازم است.

قیمت بلیط ورودی پاموکاله چقدر است؟

چشمه آب‌ شور پاموکاله، مشهورترین حمام‌ آب‌معدنی در کشور ترکیه

هزینه بلیت ورود به منطقه پاموکاله 35 لیر است و برای افراد کمتر از 18 سال رایگان است. برای استفاده از پارکینگ معمولا 5 لیر گرفته می شود. همچنین اگر بخواهید از استخر هیراپلیس استفاده کنید باید مبلغ مجزا بپردازید.

فاصله استانبول تا پاموکاله چقدر است؟

چشمه آب‌ شور پاموکاله، مشهورترین حمام‌ آب‌معدنی در کشور ترکیه

فاصله پاموکاله تا شهر استانبول با ماشین حدود 7 ساعت است
اگر تصمیم دارید از طریق هواپیما از استانبول به پاموکاله بروید می توانید پروازهای استانبول-دنیزلی در دو فرودگاه آتاتورک و سابیها را انتخاب کنید و از فرودگاه دنیزلی با کرایه کردن یک تاکسی به سمت پاموکاله حرکت کنید.

فاصله آنتالیا تا پاموکاله چقدر است؟

از شهر آنتالیا تا پاموکاله حدود 3 ساعت با ماشین و اتوبوس زمان لازم است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید