آشنایی با منطقه باستانی و حفاظت شده کاغذکنان میانه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بخش کاغذکنان یکی از بخش‌های تابعه شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران و به مرکزیت شهر آقکند است و نام قدیمی آن خونج بوده‌است.

تاریخچه

آشنایی با منطقه باستانی و حفاظت شده کاغذکنان میانه

بخش کاغذکنان تا سال ۱۳۵۸ یکی از بخشهای خلخال بود که به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب با خلخال به میانه واگذار شد، این شهر یکی از مراکز و شهرک‌های ساخت کاغذ در دوران رونق صنعت کاغذسازی در ایران پس از انتقال این صنعت از چین به ایران بود که نیازهای کاغذی رَبع رشیدی و تبریز را تأمین می‌کرده است .

بیشتر مردم این شهر به کاغذسازی در کاغذخانه خویش می‌پرداخته‌اند و از سده هفتم هجری آن جا را به نام «کاغذکنان» خوانده‌اند. کاغذکنان»، یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق شهرستان میانه و استان آذربایجان شرقی است که در دورانی از تاریخ همچون ابتدای دوران اسلامی تا دوران حکومت مغولان، شهری پویا و آباد بوده و قطب تجاری منطقه محسوب می‌شده.

راههای اصلیاین بخش سه راه دارد که یکی در سطح روستایی روستاها را به یکدیگر ارتباط می‌دهد دیگری راهی است که روستاها را به شهر میانه ارتباط می‌دهد واصلی‌ترین راه ان جاده سرچم اردبیل است که در مقیاس ملی است واستان اردبیل را به ازادراه تهران تبریز متصل می‌کند وفاصله ان تا تهران را ۴ ساعت کاهش می‌دهد.

منطقه حفاظت‌شده کاغذ کنان

آشنایی با منطقه باستانی و حفاظت شده کاغذکنان میانه

منطقه حفاظت‌شده کاغذ کنان با مساحت 50624 هکتار در بخش کاغذ کنان، در جنوب شهرستان میانه قرار داشته و در سال 1390 از وضعیت شکارممنوع به منطقه حفاظت‌شده ارتقاءیافته است.

این منطقه از نظر واحدهای ژئومورفولوژی دارای سه واحد کوهستانی، تپه‌ای و دشتی بوده و رودخانه قزل‌اوزن به‌عنوان زیستگاه آبی نه تنها آب موردنیاز وحوش را تأمین می‌نماید بلکه به‌عنوان یک خرد زیستگاه در داخل منطقه حفاظت‌شده کاغذ کنان قرار دارد.

آشنایی با منطقه باستانی و حفاظت شده کاغذکنان میانه

پوشش گیاهی: از مهم‌ترین گیاهان منطقه حفاظت‌شده کاغذ کنان می‌توان به خشخاش، علف پشمکی، سیر کوهی، گاوزبان، زرد پیاز، انواع یونجه، فستوک گوسفندی، آویشن، کلاه میرحسن، جو وحشی، علف گندمی، پونه، کاکوتی، اسپرس، میخک، بومادران، بابونه، سیاه تلو، زرشک، قره میخ، آلوچه وحشی، نسترن، شیرخشت، قره تیکان، چاکلانقوش، ازگیل، بید، دوشان آلماسی، گلابی وحشی، بلوط و زبان‌گنجشک اشاره نمود.

آشنایی با منطقه باستانی و حفاظت شده کاغذکنان میانه

گونه‌های شاخص جانوری: گونه‌های شاخص جانوری منطقه حفاظت‌شده کاغذکنان اعم از پستانداران شامل پلنگ، کل و بز، آهو، سیاه‌گوش، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، کفتار، رودک، تشی، راسو، جوجه‌تیغی، سمور سنگی، شنگ، گراز، گرگ، روباه، خرگوش، سنجاب زمینی، خفاش نعل اسبی مدیترانه‌ای و انواع مختلفی از جوندگان می‌باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید