بنر هدر

جاذبه ی دیدنی روستای برندق، از روستاهای هدف گردشگری اردبيل

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

برندق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش خورش رستم، دهستان خورش رستم جنوبی قرار دارد. این روستا از نظر وسعت جغرافیایی و مراتع جزو بزرگترین روستاهای استان اردبیل می باشد، به گونه ای که از قسمت شمالی تمام مراتع و دامنه های کوه آق داغ و از قسمت غرب تا رودخانه قزل اوزن که تقریباً در 6 کیلومتری روستا قرار دارد متعلق به این دهستان می باشد.

جاذبه ی دیدنی روستای برندق، از روستاهای هدف گردشگری اردبيل

روستای برندق میان دو رودخانه به نام زال و گل بندر قرار دارد طبیعت بکرمنطقه روبارا در حاشیه رودخانه دهستان از مکان های دیدنی و خاص می باشد که برای مردم محلی تفرجگاه بسیار آرام و لذت بخشی بوده و گاهی مردم به ماهیگیری نیز مشغول می شوند.

از جمله نکته های جالب فرهنگ مردم این روستا نسبت که جمع آوری زباله و اهمیت دادن به طبیعت است . روز 4 فروردین روز پاک برندق نام گذاری شده و مردم در این روز با همکاری هم اقدام به جمع آوری زباله های رها شده در بستر رودخانه و معابر می پردازند .

این روستا از پرباغات ترین روستاهای شهرستان خلخال است به گونه ای که میوه هایی مثل انار، زردالو، آلو، هلو، آلبالو، گیلاس، شلیل، گلابی، انگور، سیب، شاتوت، به، توت، ازگیل، انجیرو تمشک این میوه ها از درجه یک ترین میوه های شمال غرب کشور محسوب میشوند .

جاذبه ی دیدنی روستای برندق، از روستاهای هدف گردشگری اردبيل

هوای نیمه گرمسیری ،خاکی حاصلخیز و وجود بارانی کافی و همچنین رودخانه قزل اوزن دلیل پربار بودن محصولات است.همچنین خشکباری مثل توت خشک،انجیرخشک،کشمش،بادام زمینی،گردو،بادامو تخمه آفتابگردان نیز از این روستا کشت میشود.

برنج این روستا اگرچه کم است ولی از بهترین برنج های باکیفیت ایران محسوب میشود درحالی که معروف نیست . ازصیفی جات هم میتوان به تولید انبوه پیاز،گوجه فرنگی،بادمجان،سیر،کدو،فلفل و خیار اشاره کرد. مردان این روستا بیشتر به کشاورزی،دامداری و باغبانی مشغول هستند .

جاذبه ی دیدنی روستای برندق، از روستاهای هدف گردشگری اردبيل

زنان این روستا به جوراب بافی،کیسه بافی،جاجیم بافی،فرش بافی،کت بافی،جلیقه بافی و بافت های دیگر،خیاطی و درست کردن لبنیات از جمله کره،ماست،دوغ و پنیر و شیره ها و مرباها و رب ها مشغول اند .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید