بنر هدر

جاذبه های دیدنی روستای گونبرف با عطر خوش گل های محمدی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان آذربایجان شرقی از جمله استان های توریست پذیر می باشد زیرا شهر زیبای تبریز دارای جاذبه های گردشگری فراوان است. البته بجز تبریز شهر های دیگر این استان نیز مملو از دیدنی های زیبا می باشد که می توان از کندوان بعنوان مشهورترین آن نام برد.

روستای کندوان را می توان از جاذبه های اسکو دانست. شهر زیبای اسکو علاوه بر خانه های سنگی کندوان دارای جاهای دیدنی دیگری نیز هست که می توان روستای گونبرف را بعنوان یکی از روستا های زیبا که در توابع آن است نام برد.

پیش به سوی روستای گونبرف

روستای گونبرف

 هواپيما، اتوبوس يا وسيله شخصي بايد خودتان را به تبريز برسانيد. تبريز زيبايي هاي زيادي دارد که اصلانياز به گفتن ندارد. اما ما بدون اين که ديداري از تبريز داشته باشيم مسير را يکسره به سمت اسکو تغيير مي دهيم.

البته شما مي توانيد بعد از بازديد از بازار تبريز و خانه مشروطيت و… جاده را به سمت اسکو برسانيد. اما اگر شما روي ريل زندگي سواريد مي توانيد قطار تبريز، مراغه و تهران را انتخاب کنيد.

اين قطار از شمال و شمال خاوري روستاهاي تابعه اسکو مانند ايلخچي و خسرو شهر مي گذرد، ولي ما به شما پيشنهاد مي دهيم مسير تبريز به اسکو را از دست ندهيد. بويژه در فصل تابستان.

جاده به اين سمت که مي رسد شانه به شانه زيبايي ها قرار مي گيرد. جاده در سايه سار سبز درختان با صداي رودخانه ها يکي مي شود و پشت هر پيچ زندگي لحظه اي بکر را در قاب چشمان شما مي نشاند. البته تا رسيدن به روستا يک مسير جاده روستايي هم داريم. ولي به آمدنش مي ارزد اصلا شک نکنيد.

شهر پر جاذبه ی اسکو

روستای گونبرف

تبريز را يکسره به اسکو مي رسانيم. البته در ميان زيبايي هاي طبيعي و همچنين باغات زيباي انگور. باغات انگور يکي از ويژگي هاي شهر اسکو است که مي تواند هم نگاه ما را شيرين کند و هم کام ما را.

پيش از رسيدن به روستاي «گونبرف» مي خواهيم در کوچه پس کوچه هاي اسکو قدم بزنيم. مسجد جامع اسکو مي تواند يکي از انتخاب هاي ما باشد.

ديدار از تپه ميدان اسکو را هم بايد در فهرست خودمان قرار دهيم. درياچه اروميه هم فاصله کمي با اسکو دارد. مي توانيد تني به آب شور در حال خشکيدنش بزنيد. به ياد لجن هايي که روزگاري درد از بدن مسافران مي گرفت.

بنابراين روسري هاي زيبايي مي توانيد از اسکو به عنوان سوغات ببريد، روسري هايي که در شهرهاي ديگر پيدا نمي کنيد. مردم اسکو به اين روسري ها «کلاقه اي» مي گويند. البته روسري هاي طرح دار تنها سوغاتي اين شهر نيست. علاوه بر آن اسکو خشکبار، لبنيات و شيره انگور خيلي خوبي هم دارد.

 روستای تاریخی و عجیب کندوان

روستای گونبرف

به اسکو که مي رسي حتي اگر مقصدت باغ هاي گل گونبرف باشد، بايد وقتي را هم براي ديدار از روستاي کندوان بگذاري. مگر چند روستا مي توان مثل کندوان پيدا کرد. تنها يک روستا آن هم در ترکيه.

شايد هم نسبتي با هم داشته اند اين کوهکنان. روستاي کندوان در دامنه کوه هاي سرسبز سلطان داغي است. درست در ۱۸ کيلومتري اسکو قرار دارد.

پيش از آن هم مي توانيد از روستاي حيله ور بازديد کنيد. يکي از روستاهايي که خانه هايش مانند قبر مي ماند. البته جاي زندگي زندگان بوده است نه مردگان. الان کسي در اين روستا زندگي نمي کند.

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، دستي به سر و روي روستا کشيده تا گردشگران اين مسير از آن بازديد کنند. کوه سلطان داغي هم مي تواند علاوه بر اين که لذت کوهنوردي را به ما بچشاند، صحنه هاي منحصر به فردي براي عکاسي در اختيار ما بگذارد.

سمفوني رنگ ها

روستای گونبرف

در کندوان همه پوشش ها و زيراندازهاي خانه ها اعم از فرش ها، گليم ها، پالازها، چهل تکه ها و پرده ها محصول دستان هنرمند زنان روستاست.

هر صبحي که فرا مي رسد، خانم ها شروع به آب و جارو و خانه تکاني مي کنند. گليم ها و چهل تکه هاي رنگارنگ، در بلنداي ستيغ کوه هاي سهند بر دست زنان روستا تکان مي خورد و سمفوني تکرارناپذير رنگ ها را به تصوير مي کشند.

در همان زمان اگر در کوچه هاي تنگ و باريک کندوان گذر کني، بوي نان محلي در فضا شما را به سوي خود مي کشاند. آن را از دست ندهيد.

جالب اينجاست که بيشتر آشپزخانه ها در کندوان، به علت نبودن دودکش و فضاي کافي در محوطه داخل خانه ها و براي پرهيز از دود تنور، بيرون کندوها و در دامنه هاي کوه ساخته شده اند.

همين جا يادآوري کنم که بيشتر زنان روستاي کندوان باسواد هستند و درصد بيسوادان اين روستا حتي از تبريز و آذربايجان هم کمتر است.

روستا مسجد، حمام، مدرسه و آسياب دارد و کران مسجد تقريبا بزرگ ترين کران روستاست. در اينجا آرامشي باورنکردني به انسان دست مي دهد.

وقتي به اين موضوع فکر مي کنم که چگونه اين انسان ها، طبيعت سخت را به تسخير خود در آورده اند، به عنوان يک انسان در خود قدرتي مهارنشدني حس مي کنم که تمام همنوعان من در طول تاريخ براي مهار طبيعت از آن بهره برده اند.

چشمه هاي آب معدني

روستای گونبرف

سهند تنها خانه هاي شگفت انگيز و باغ هاي گل و انگور نيست. سهند به خاطر برف و باران فراوان سرچشمه رودهاي متعددي است که يا جلگه هاي داخلي را مشروب مي کند يا به درياچه اروميه مي ريزد.

آب و هواي خوش اين منطقه سبب حاصلخيزي خاک اطراف روستاي کندوان مي شود. مرغوب ترين کشتزارهاي اهالي کندوان در مقابل روستا، روي دشتي مرتفع و زيربنا قرار دارد.

دره شمالي ـ جنوبي سرسبز کندوان يکي از خوش آب وهواترين و زيباترين نقاط کوهستاني ايران به شمار مي رود که علاوه بر نهر نسبتا بزرگ داراي چشمه هاي آب معدني نيز هست که داراي خواص پزشکي فوق العاده بوده و مي گويند در دفع سنگ کليه بي تاثير نيست.

مراتع سرسبز کوه هاي سهند از مهم ترين مراکز دامداري و دامنه هاي اطراف کندوان يکي از بهترين نقاط پرورش دام در ايران به شمار مي رود.

روستای گونبرف

بنابراين مي توانيد خستگي تن را به يکي از چشمه هاي آب معدني بدهيد تا روح تان تازه شود. هنوز هم مي توانيد وقت خود را در سلطان داغي بگذرانيد.

منطقه اي به نام «ارشد چمن» لبريز از لحظه هاي سبز و بکر که مي تواند سوژه هاي بسياري به عکاسان و عکس دوستان بدهد. در مسير تبريز به اسکو گم نمي شويد.

حالامي خواهد مسير روستاي کندوان باشد يا گونبرف. تابلوهايي براي معرفي مسير نصب شده که شما را به مقصد مي رساند. در همين مسير شما درخت خيلي بزرگ توخالي را مي يابيد که روزگاري محل يک کفاشي بوده است. اما امروز سازمان ميراث فرهنگي دور آن را به عنوان يک اثر طبيعي حصار کشيده تا حفظ شود.

روستای گونبرف

روستای گونبرف

کمي از راه خاکي است و روستايي، اما به گونبرف که مي رسي مي بيني که مي ارزد اين راه را طي کني. دو سوي جاده خاکي را هم درختان و مرغزار در بر گرفته است. بنابراين همه چيز براي يک تجربه ناب روستايي مهياست؛ روستايي که در گُل غلت مي خورد.

سبک معماري خانه ها، پله اي است در دامان کوه. برخي از باغ هاي گل هم پله اي هستند و جان مي دهد براي شکار لحظه ها. چند سالي است در آغاز فصل گل چيني سازمان ميراث فرهنگي، با همکاري فرمانداري اسکو جشنواره گل محمدي را در اين فصل در روستا برگزار مي کند که باعث شده تا مسير بسياري از گردشگران در اين فصل به روستاي گونبرف يا آن طور که مردمش مي گويند گونبر کشيده شود.

روستای گونبرف

راستي اگر قصد داريد که چند روز را در اين منطقه بگذرانيد، در روستا جايي را پيدا نمي کنيد مگر اين که مهمان شورا باشيد. اما مردم مهرباني دارد که با لبنيات روستايي از شما پذيرايي مي کنند.

فقط مواظب بيماري هاي تابستاني هم باشيد، بويژه تب مالت. اما اگر اهل چادر و کمپ نيستيد بايد در تبريز دنبال هتل و مهمانسرا باشيد. نگران نباشيد تبريز به حد کافي هتل و مهمانسرا دارد.

در روستاي گونبرف متاسفانه امکان تبديل گل ها به گلاب نيست و به شهرهاي ديگر از جمله تبريز و کاشان فرستاده مي شود. اينجا فقط فصل گل چيني است. چقدر سخت است که گلي از ما باشد ولي ديگري گلابش را بگيرد. اما در حال حاضر شرايط ديگري براي گل کاران گونبرف وجود ندارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید