مکان تاریخی و قدیمی مسجد جامع تکاب

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

تکاب یکی از شهرهای استان آذربایجان‌غربی است که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده است. اگر علاقه‌مند به نقاط مرموز و ناشناخته ایران هستید، پس حتما سفر به این شهر افسانه‌ای، برای شما جذاب خواهد بود. تکاب آثار تاریخی غنی و دیدنی‌های فراوانی دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هشت هزار قبل می‌رسد. در ادامه این مقاله با جاذبه ها همراه باشید تا با مکان تاریخی این شهر یعنی مسجد جامع تکاب آشنا شوید.

مکان تاریخی و قدیمی مسجد جامع تکاب

مسجد جامع تکاب مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تکاب، خیابان امام خمینی (ره) واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

سردر ورودی مسجد توسط دالانی با پوشش طاق گهواره‌ای به صحن مسجد متصل است. شبستان قدیمی مسجد تکاب دارای ایوان ورودی با ستون‌های مدور آجری و سرستون‌های سنگی می‌باشد.

پیشانی ایوان با آجر به شیوه خفته، راسته کار شده‌است. بخش تحتانی دیوارهای مسجد با قلوه سنگ و ملات ماسه و آهک و خاک اجر شده و بخش فوقانی دیوارها با آجر و گنبد مرکزی با گوشواره‌های ظریف و رسم بندی منظمی با آجر چهارگوش و ملات گچ احداث گردیده‌است.

مکان تاریخی و قدیمی مسجد جامع تکاب

در چهارگوش مسجد اتاقک‌های دوطبقه‌ای به منظور کاهش مصالح در جزرهای چهارگوشه احداث شده‌است و اضلاع جنوبی و غربی مسجد واحدهای تجاری به صورت کاکین به شعاع یکصدمتر با سردرهای طاقی و پوشش چوبی ساخته شده‌اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید