با جاذبه ی گردشگری منطقه تاریخی قوبول دره سی بیشتر آشنا شوید!

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در دهستان ها و روستاهای شهرستان هوراند در استان آذربایجان شرقی آثار باستانی متعددی وجود دارد. در این مطلب از جاذبه ها به قسمتی از این آثار میپردازیم.

دهستان دیکله که مرکز آن روستای چناب یا چیناب است و در دره ای باصفا واقع شده، ۴۴ روستای تابعه دارد و از نظر تاریخی دارای اهمیت فوق العاه ای است.

با جاذبه ی گردشگری منطقه تاریخی قوبول دره سی بیشتر آشنا شوید!

 قوبول دره‌سى در يک کيلومترى غرب قريه ی چناب از توابع هوراند (دو کيلومترى جاده ی اهر – کليبر) پشت کوه سنگى مرتفعى واقع شده است، در مقابل آن، کوه هشت‌سر قرار دارد که به روايتى مسکن اصلى بابک خرمدين بوده است.

تپه ی تاريخى اژدها داشى در اين دره قرار دارد. بر بدنه و بالاى آن غارهايى است که به گفتهٔ اهالى هر کدام گنجايش بيش از دو هزار نفر را دارد.

قوبول دره سی، جهتی شرقی-غربی دارد؛ رودهای کوچک و جویبارهای متعددی از این دره به سوی رود قره سو جاری است. بر روى تپه‌‌هاى قوبول دره‌ سى، حفارى و تخريب‌هاى ناهنجارى صورت گرفته و تعداد قابل توجهى مجسمه‌‌هاى سنگى بيرون ريخته است.

اين مجسمه‌ها که تعداد آن‌ها از صد بيشتر است و در غارهاى وسيع سينه ی‌ کوه پيدا شده‌اند، اکثراً صورت مردان جنگى را دارند که دست بر سينه ايستاده‌اند.

جاذبه های زیبای هوراند ، طبیعت بکر و سرسبز هوراند

همچنين در قوبول دره‌سى ميدانى است به نام هوشنگ شاه (لشگرگاه) و معبدى به نام جلال تالان که احتمالاً بازمانده ی يک آتشکده است.

علاوه بر مجسمه‌هاى سنگى مردان جنگى، مجسمه‌هاى ديگرى نيز به شکل گاو يا افراد غيرنظامى از اين منطقه کشف شده که نمى‌‌توان هويت دقيق محل آن را تعيين کرد.

از طرف ديگر در اين ناحيه مقابرى وجود دارد که سفال‌هاى منسوب به هزاره ی اول و دوم قبل از ميلاد از درون آنها به دست آمده است.

آدرس : آذربایجان شرقی، هوراند، یک کیلومتری غرب روستای چناب

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید