معرفی روستای خشکناب بستان آباد، یادشده در اشعار شهریار

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

خُشکناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا زادگاه استاد محمدحسین بهجت متخلص به شهریار نیست. استاد در تبريزبه دنیا آمده بود. اما وی در اشعارش خود را متعلق به این روستا میداند با الهام گرفتن از کوه حیدربابا، منظومه حیدربابایه سلام را خلق کرده است.

خشـکناب را باید یکی از گردشگر پذیرترین‌ روستاهای آذربایجان شرقی به دلیل سابقه تاریخی‌اش خواند. این روستای زیبا و توریستی از جاذبه های دیدنی بستان آباد می باشد.

موقعیت جغرافیایی روستای خشکناب

معرفی روستای خشکناب بستان آباد، یادشده در اشعار شهریار

این روستا در دامنه کوه به صورت شیب دار واقع شده‌است. روستای خشکناب در دامنه‌های کوه‌های بزقوش واقع شده و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد می‌باشد.

این روستا از سطح دریا ۱۸۱۰ متر ارتفاع دارد. خشگناب، در گذشته یکی از روستاهای آباد منطقه بستان‌آباد در آذربایجان بود که امروزه به یکی از روستاهای کم جمعیت تبدیل شده‌است.

معرفی روستای خشکناب بستان آباد، یادشده در اشعار شهریار

این روستا با قرار داشتن در نزدیکی یکی از شاخه‌های مهم جاده ابریشم (جاده ارتباطی میانه- تبریز)، از قدمتی طولانی برخوردار است. این روستا دارای حدود ۸ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۲۲ نفر می‌باشد.

مختصات جغرافیایی ۴۷ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۴۱ دقیقه عرض شمالی، در ۲۳ کیلومتری شهر تیکمه‌داش، ۳۸ کیلومتری شهرستان بستان‌آباد و ۸۳ کیلومتری تبریز قرار دارد.

خشکناب از روستاهای زیبای بخش تیکمه داش بستان‌آباد است که بیشتر اهالی این روستا به کار دامپروری و کشاورزی مشغول هستند.

البته اقدامات عمرانی و گردشگری خوبی هم در این روستا به دلیل گردشگرپذیر بودن آن انجام شده است که از جمله آنها برگزاری جشنواره‌هایی برای معرفی این روستا و دیگر روستاهای استان است.

شخصیت‌های مهم روستا

معرفی روستای خشکناب بستان آباد، یادشده در اشعار شهریار

از شخصیت‌های مهمی که در این روستا روزهای کودکی خود را گذراندند، می‌توان وکیل سید اسمعیل موسوی معروف به حاج میر آقای خشگنابی و استاد شعر ادب فارسی و ترکی محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار را نام برد؛ که در منظومه حیدر بابایه سلام خود از این روستا و کوه حیدربابا در روستای خشگناب نام برده‌است.

این روستا با طبیعتی بکر و دیدنی و به واسطه قرار گرفتن کوه پرآوازه حیدربابا تاثیر زیادی در جذب گردشگران دارد، چراکه استاد شهریار با الهام گرفتن از کوه حیدربابا، منظومه حیدربابایه سلام را خلق کرده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید