بنر هدر

طبیعت زیبا و بکر دره قاسملو (دره شهدا) را بیشتر ببینید!

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دره قاسملو ارومیه که از زیباترین جاذبه های طبیعی ارومیه می باشد ، در زبان کردی به ((قاسملو)) و به ترکی ((خان دره سی)) نام دارد.

دره قاسملو یا دره شهدا در محور جاده ارومیه-اشنویه در استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. دره قاسمو در بهار بسیار دیدنی و زیباست. شما دوستداران طبیعت می توانید برای تفریح سالم برای عید نوروز به این دره خوش آب و هوا سفر کنید.

شما می توانید برای دیدن جاهای دیدنی ارومیه در عید نوروز به صفحه جاذبه ها رفته و بیشتر با طبیعت زیبای ارومیه آشنا شوید.

طبیعت زیبا و بکر دره قاسملو (دره شهدا) را بیشتر ببینید!

دره قاسملو یکی از تفرجگاه های اصلی و از جمله جاهای دیدنی ارومیه است که در فاصله 35 کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار گرفته است.

این دره و منطقه شکار ممنوع آن به دلیل کشتارهای حزب دموکرات کردستان به رهبری عبدالرحمان قاسملو در بین مردم به این نام شهره شده بود.

وجود رودخانه‌های باراندوز و شهدا (قاسملو) و جویبارها و انهار مختلف و چشمه‌های متعدد بزرگ و کوچک و همچنین پوشش جنگلی و گیاهی دره شهیدان را علاوه از زیستگاه وحوش به یک منطقه تفریحی و گردشگری مبدل ساخته‌است.

طبیعت زیبا و بکر دره قاسملو (دره شهدا) را بیشتر ببینید!

منطقه شکار ممنوع خان دره سی (دره قاسملو) یل(دره شهدا) به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی زیبا، یکی از تفرجگاهای ارومیه نیز می‌باشد.

به منظور احیای قوچ ومیش ارمنی که نسل آن در منطقه به علل مختلف منقرض شده بود، ۱۳۷۶ حدود ۲۰۰ راس از جزیره قویون داغی (کبودان) به این منطقه منتقل شد.

طبیعت زیبا و بکر دره قاسملو (دره شهدا) را بیشتر ببینید!

بعد از انقلاب و وقوع درگیری بین نیروهای ارتش و سپاه و حزب دموکرات و شهادت چند تن از نیروهای ایرانی به احترام خون مدافعان وطن نام این دره به دره شهدا تغییر پیدا کرد.

خان درسی هم نام ترکی این دره زیباست. این دره در یک منطقه کوهستانی و گاها صعب العبور قرار گرفته است و ارتفاعات متعددی ان را در بر گرفته اند.

در این میان کانی سیو با 2598 متر ارتفاع و دره دولاما با 1300 متر ارتفاع بلندترین و کوتاهترین ارتفاعات این منطقه را تشکیل می دهند.

آب و هوای دره قاسملو ارومیه

طبیعت زیبا و بکر دره قاسملو (دره شهدا) را بیشتر ببینید!

در طول این دره علاوه بر باغات انبوه سیب روستاهای متعددی نیز آرام گرفته اند. حاشیه رودخانه باراندوز هم با پوشش گیاهی چشم نواز و سرسبز خودش در کنار انبوه درختان کهنسال و تنهای خشکیده و خم شده درختان قدیمی  یکی از محبوب ترین بخش های این دره برای کمپ زدن و استراحت گردشگران است.

علاوه بر باراندوز با فرارسیدن بهار و آب شدن برفهای ارتفاعات بالادست این دره رودخانه های کوچک و نهرهای متعددی در جای جای این دره جاری می شود.

طبیعت زیبا و بکر دره قاسملو (دره شهدا) را بیشتر ببینید!

در بخش های مختلف این دره، همانند دره های کوچک و بزرگ و باغات، چشمه های متعددی نیز از دل زمین می جوشند که سبب طراوت و سرسبزی بیشتر این منطقه شده است.

آب و هوای مطبوع و خنک این دره نیز سبب شده تا در فصل تابستان شاهد حضور گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک در این دره استثنایی باشیم.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «طبیعت زیبا و بکر دره قاسملو (دره شهدا) را بیشتر ببینید!»

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    اسم اصیل این دره به ترکی ( خان دره سی ) هست دست از تحریف بر دارید دره قاسملو کیلو چنده !!!
    اکراد مهاجر عراقی حتی اون‌ سینان داش سنندج جعلیتون هم جزیی از خاک آذربایجانه ❤
    یاشاسین آذربابجان ???? یاشاسین اورمیه
    یاشاسین خان دره سی

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید