شهر سافران بولو ترکیه

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

تاریخچه‌ی عمیقی که بر هر شهری از ابتدای تولدش می‌گذرد بعد از چندین سال مانند رد پایی از گذر زمان در چهره‌ شهر قابل مشاهده است. این که بتوان این ردپا را در شهر دنبال کرد یکی از عمده‌ترین عواملی است که شهر را در رده‌ی بیست شهر جهانی حفاظت شده یونسکو قرار می‌دهد. شهر زیبای سافران بولو ترکیه هرساله میزبان مسافران و گردشگران متعددی است که برای بازدید و زندگی کوتاه مدت در خانه‌های قدیمی آن پا به این شهر می‌گذارند. این شهر کوچک شگفت انگیز که در شمال ترکیه و فاصله‌ی 90 کیلومتری شمال پایتخت قرار دارد، یکی از شهرهای استان قره بوک می‌باشد.

شهر سافران بولو ترکیه

سرگذشت تاریخی سافران بولو ترکیه

شهر زیبای سافران بولو ترکیه شاهد حکمرانی و فرمانروایی حکومت‌های متعدد هیتی‌ها، کیمری‌ها و لیدی‌ها بوده که پس از آن نیز مدتی میزبان تمدن‌های رومی و بیزانس و سپس سلجوقی را به عهده داشته است که تا اواخر دولت عثمانی نیز هنوز این سبک فرمان روایی در آن باقی بوده است. سوال اینجاست که چه ویژگی در این شهر تاریخی آن را تا این حد جاودانه کرده است؟ قرارگیری سافران بولو ترکیه در مسیر تجارت و تبادل کالای شرق و غرب روز به روز بر اهمیت آن اضافه کرد و آن را به یکی از معدود مناطق کشت، پروش و تولید زعفران در ناحیه تبدیل کرد تا جایی که حتی زعفران در نام آن نیز نفوذ کرد.

شهر سافران بولو ترکیه

چهره‌ی سنتی سافران بولو

گاهی اوقات در بعضی شهرها معماری آن زبان ارتباط با مخاطب است و تمامی ابنیه‌ی شهر به پیروی از آن زبان شکل و الگویی یکسان به خود می‌گیرند. خانه‌های تاریخی سافران بولو ترکیه نیز به چهره‌ی زیبای روستایی خود در دیگر مناطق شهرت پیدا کرده‌اند. کافی است از بلندای یک کوه یا تپه نگاهی به چشم انداز زیبای آن بیاندازید، آنجاست که یکپارچگی خانه‌های سفید و قهوه‌ای سافران بولو ترکیه را در بین سرسبزی درختان مشاهده می‌کنید.

شهر سافران بولو ترکیه

شهر سافران بولو نیز مانند خیلی از شهرهای تاریخی از مناطق مختلف با ویژگی‌ها متفاوتی تشکیل شده است. منطقه‌ی Çarşı‏ یا بازار به اقامتگاه پاییز زمستانه‌ی مردم شهرت دارد که سه دره‌ی زیبای گوموش، چاراسی و آکچاسو را دربر خود می‌گیرد. طبیعی است که این تقسیم بندی انتظار منطقه‌ی دیگری برای نیمه‌ی دیگر سال را ایجاد کند. این منطقه‌ی بهار و تابستانه که در فصول گرم محبوب مردم است به نام باغلار شناخته می‌شود.

شهر سافران بولو ترکیه

خانه‌های تاریخی، موزه‌ها، مراکز فرهنگی، هتل‌ها و مسافرخانه‌های سافران بولو ترکیه در کوچه و خیابان هر دو منطقه‌ی اصلی شهر پراکنده شده‌اند. نکته‌ی جالب توجه آن است که حال و هوای سنتی شهر جوان‌ترها را بر آن داشته که به جای آسیب به بافت تاریخی خانه‌های جدیدتر خود با چهره‌ی به روزتر را در منطقه‌ی جداگانه‌ی Kirankoy در غرب محله‌ی باغلار بنا کنند.

شهر سافران بولو ترکیه

بناهایی در سافران بولو ترکیه که باید دید:

  • عمارت حکومتی قدیمی، این عمارت نیز مانند خیلی دیگر از ساختما‌ن‌های حکومتی در بهترین و زیباترین منطقه‌ی شهر بنا شده، قرارگیری آن بر روی تپه‌ی بلند نمای فوق العاده ‌از روز و شب شهر را به روی چشم بیننده قرار می‌دهد.
  • از بناهای قلعه‌ی قدیمی سافران بولو ترکیه برج ساعت آن اهمیت فوق العاده‌ای به خود اختصاص داده، چراکه در سال 1797 میلادی و به فرمان عزت محمد پاشا قطعات آن از شهر لندن وارد شده و نصب شده است.
  • یکی از بناهای تاریخی مرمت شده در سافران بولو ساختمان قدیمی زندان آن است که تا سال‌ها متروک و غیر قابل استفاده بوده اما امروزه بعد از مرمت به رستوران زیبایی برای گردشگران و مسافران منطقه تبدیل شده است.
  • خانه کایماکام (Kaymakam) : کافی است مثل خیلی از گردشگران منطقه به گشت و گذار در کوچه و خیابان شهر بپردازید، انجاست که احتمالا این خانه‌ی منحصر به فرد با طراحی کلاسیک خود شما را مجذوب خود کند. جذابیت بسیار بالای این خانه برای گردشکرانی که به سافران بولو ترکیه سفر می‌کنند سبب شده که امروزه این خانه به عنوان موزه‌ی مردم شناسی شهر شناخته و فعالیت کند.
شهر سافران بولو ترکیه
  • کاروانسرا و حمام ترکی جینجی (‏Cinci) : چهره‌ی سنتی شهر سافران بولو احتمالا علاقمندان به این قبیل شهرها را به دنبلا پیدا کردن بناهای عام المنفعه‌ی شهر به راه انداخته است. نیازی به گردش زیاد نیس، با کمی پرسش اهالی شما را به این کاروانسرای بی‌نظیر هدایت خواهند کرد. این کاروان سرا امروزه به عنوان کافه و رستوران به فعالیت خود در کنار حمام قدیمی ترکی ادامه می‌دهد. جالب است که چه چیزی تاکنون این حمام و فعالیت آن را سرپا نگه داشته !؟
شهر سافران بولو ترکیه
  • نیازی به توضیح نیست که مساجد از زیباترین مهم‌ترین بناهای شهرهای مسلمان بوده و هستند مثل پنج مسجد زیبای سافران بولو

Izzet Mehmet Pasa‏ ‏‎ ‎‏ ، ‏‎ ‎‏ ‏Koprulu Mehmet Pasa‏ ‏‎ ‎،‎ ‎‏ ‏Kazdaglioglu‏ ،‎ ‎‏ ‏‎ ‎‎ Kacak (Lutfiye)‎‏ ،‎ . Ulu (Ayastefanos Kilisesi)

  • فراموش نکنید که در طی گشت و گذار حتما سراغ بازارچه‌ی آهنگران را از اهالی شهر بگیرید.
شهر سافران بولو ترکیه

رنگ بنفش خیره کننده مزارع زعفران

پیشتر اشاره کردیم که شهر سافران بولو ترکیه به دلیل قرارگیری در مسیر تجار و بازرگانان بزرگ ترکیه روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کرد تا جایی که طبیعت دل انگیز آن بازرگانان را به هوس زندگی و ساخت خانه در این شهر می‌انداخت. روز به روز این دیده شدن شهر کمک بسیار زیادی به کشاورزان محلی و کشت و کار کوچک زعفران کاریشان کرد. تا جایی که زمانی که از زعفران یاد می‌شود شهر سافران بولو ترکیه یکی از نام‌های آشنا است.

شهر سافران بولو ترکیه

باغات زیبای انگور

کشت و برداشت زعفران در شهر سافران بولو ترکیه تنها منبع تغذیه‌ی درآمد مردم نیست. بسیاری از اهالی این شهر زمین‌های اطراف را به باغهای انگور تبدیل کرده و انگور‌های ناب و خوشمزه‌ای حتی برای صادرات تولید می‌کنند. فصل برداشت محصول این باغ‌های انگور در ماه سپتامبر است که خود بهانه‌ای برای برگزاری جشن باشکوهی در شهر شده و همه را با خود در رقص و پایکوبی همراه می‌کند.

شهر سافران بولو ترکیه

و در نهایت

این شهر تاریخی با ابنیه‌ی و کوچه‌های خاص خود چشم انداز خیره کننده‌ی ایجاد کرده است. مسافران سالیانه برای اقامتی هرچند کوتاه شهر سافران بولو ترکیه را انتخاب می‌کنند و عده‌ی بسیاری بعد از این مسافرت کوتاه قصد خرید ملک در ترکیه و زندگی در چنین آب و هوایی می‌کنند. عید قربان از روزهایی است که این شهر بیشترین جمعیت بازدید کننده را به چشم خود می‌بیند. در سفر بعدیتان به ترکیه سافران بولو را فراموش نکنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید