معرفی طبیعت زیبای چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در استان آذربایجان غربی چشمه های متعددی با خواص درمانی قرار دارد که یکی از این چشمه های آب معدنی با خواص درمانی بسیار چشمه آب معدنی کوه زنبیل است.

چشمه های خروشان و آب های زلال و البته گاهی درمانی از زیبایی های خدادادی این خطه از ایران عزیزمان است که باید از آنها استفاده کرد و همیشه محافظ آن ها بود تا برای آیندگان باقی بماند.

 این کوه که بیشتر با نام زنبیل داغی شناخته می شود در مجاورت دریاچه ارومیه و در محدوده دهستان نازلو چای و در نزدیکی روستای سپرغان قرار گرفته است.

تا قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه فاصله این کوه تا ساحل دریاچه چیزی در حدود یک کیلومتر بود. فاصله این کوه تا شهر ارومیه چیزی در حدود 35 کیلومتر است.

در دامنه های این کوه چشمه های متعددی از دل زمین می جوشد که خواص درمانی بسیاری دارند. یکی از این چشمه ها که در دامنه شرقی کوه زنبیل و نزدیک به روستای سپرغان قرار گرفته است به چشمه زنبیل معروف است.

مردم محلی اطراف این چشمه را با سنگ ها دست چین کرده اند . بر روی سنگ ها آثاری از رسوب آهن به چشم می خورد. چشمه به صورت یک حوضچه دایره ای شکل دیده می شود که به زیبایی دور تا دورش را سنگ ها فرا گرفته اند.

شعاع این حوض دایره ای شکل چیزی در حدود دو متر و عمق آن نیز بین بیست الی بیست و پنج سانتی متر است. چشمه در وسط این حوضچه قرار گرفته است و آب آن دمایی ولرم دارد و نکته جالب آنجاست که در تمام طول سال تقریبا دمای آب چشمه ثابت باقی می ماند.

آب خروجی از چشمه همراه با گازهایی خارج می شود که به وضوح قابل مشاهده است. بر طبق نظر بومیان منطقه آب چشمه برای درمان دردهای مفصلی و مشکلات پوستی بسیار موثر است.

در آب این چشمه مقادیر بالایی از بی کربنات سدیم، منیزیم، آهن و سولفات است که به وضوح میتوان رد این عناصر را بر روی رسوبات اطراف چشمه مشاهده کرد.

خروجی آب چشمه با خشکسالی های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده بود اما در حالت عادی دئر هر ثانیه چیزی در حدود 10 لیتر آب از این چشمه خارج می شده است.

در هفتاد متری این چشمه چشمه دیگری نیز قرار دارد که کم آب تر است اما به نظر کارشناسان سرچشمه اش با چشمه زنبیل یکی است و فقط محل خروجشان از دل زمین با یکدیگر تفاوت دارد.

حتی دمای آب خروجی این دو چشمه نیز با یکدیگر برابر است. نزدیکی چشمه زنبیل به دریاچه ارومیه سبب شده تا گردشگران از این چشمه طبیعی و مزایایش نیز بهره ببرند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید