معرفی چشمه های درمانی آب گرم هفت آباد ارومیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

یکی از جلوه های زیبای طبیعت در استان آذربایجان غربی چشمه آب گرم هفت آباد است. این چشمه در محدوده شهرستان ارومیه و در 45 کیلومتری شهر ارومیه قرار گرفته است. چشمه در بخش سیلوانه و در مجاورت روستایی قرار دارد که آن نیز هفت آباد نامیده می شود.

این چشمه ی زیبا از دیدنی های اطراف ارومیه بحساب می آید که نه تنها برای مردم بومی منطقه بلکه برای گردشگران و مسافران نیز بسیار زیبا و جالب می باشد.

روستای هفت آباد دارای سه چشمه آبگرم است. بر روی چشمه اصلی که در زمین یکی از اهالی روستا قرار گرفته، استخری توسط مالک ساخته شده ‌است.

معرفی چشمه های درمانی آب گرم هفت آباد ارومیه

دو چشمه بعدی در بستر رودخانه باراندوز چای قرار دارند. این چشمه‌ها به شکل استوانه‌ای با قطر 30 سانتی‌متر همراه با گاز CO2 از دل زمین می‌جوشند.

همچنین تعدادی چشمه‌های کوچک نیز در نقاط مختلف رودخانه به چشم می‌خورند. رسوبات تراورتنی اطراف چشمه‌ها و حباب‌های گاز سطح آب، سبب شناسایی چشمه‌ها می‌شوند.

حوضچه طبیعی چشمه‌های بستر رودخانه

معرفی چشمه های درمانی آب گرم هفت آباد ارومیه

آب چشمه‌های آب گرم هفت آباد، چنان با فشار و همراه با گاز از بستر رودخانه خارج می‌شود، که همچون فواره تا ارتفاع 10 سانتی متری از سطح آب بالا می‌آید.

محدوده این دو چشمه با تکه‌های سنگ از رودخانه جدا شده و حوضچه‌ای طبیعی در این نقطه ایجاد کرده‌ است. به دلیل فشار آب چشمه، آب رودخانه نمی‌تواند وارد این حوضچه شود.

علت گرم بودن آب چشمه هفت آباد

معرفی چشمه های درمانی آب گرم هفت آباد ارومیه

آب چشمه ‌های هفت اباد بین 32 تا 34 درجه سانتی‌گراد حرارت دارد. به طور معمول علت گرمای آب چشمه‌ها، مجاورت با آتشفشان است.

در کنار روستای هفت‌آباد، یک قله آتشفشانی غیر فعال وجود دارد که سبب گرما و املاح معدنی آب چشمه می‌شود. در نقشه تکتونیکی منطقه، تعداد زیادی گسل شناسایی شده که احتمال می‌رود، حرکت آنها دلیل پیدایش چشمه‌ها باشد.

معرفی چشمه های درمانی آب گرم هفت آباد ارومیه

گفته می‌شود آب این چشمه‌ها خواص درمانی داشته و برای رماتیسم، آرتروز، بیماری‌های استخوانی، تورم موضعی، تسکین اعصاب، بیماری‌های پوستی، دردهای مفصلی، درد کلیه، کاهش قند خون، کاهش وزن و بیماری‌های تنفسی مناسب است. آب چشمه حاوی بی‌کربنات و کلسیک است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید