بنر هدر

بنای تاریخی خانه فاطمی ها را بیشتر بشناسید!

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بناي تاريخي خانه فاطمي در محله نوآباد و جنب بازار تاريخي شهر نائين واقع گرديده است اين بنا به عنوان يكي از مهمترين مساكن سنتي شهرستان نائين محسوب گشته و در حال حاضر در مالكيت نمايندگي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان نائين در حال مرمت مي باشد .

بنای تاریخی خانه فاطمی ها را بیشتر بشناسید!

اين بناي تاريخي متعلق به خاندان فاطمي ها در نائين بوده و ساخت آن مربوط به دوره قاجار و كمي قبل از آن مي باشد اين بنا از بخشهاي مختلفي كه هركدام كاربرد مخصوصي داشته ساخته شده است كه مي توان به بخشهاي اندروني ،بيروني ، محل نگهداري احشام واسطبل ياد نموده كه هركدام از آنها از فضاهاي متعدد معماري ديگر از جمله اتاقهاي متعدد ، دالانها،بهارخوابها ، مطبخ ، حمام ، اتاق مخصوص پذيرايي ، اتاق مخصوص استراحت ميهمانان ، محل نگهداري غلات و حبوبات ، سردابها و … تشكيل شده است .

بنای تاریخی خانه فاطمی ها را بیشتر بشناسید!

مهمترين ويژگي هنري وتزئيني اين بنامي توان به گچ بريهاي بسيارزيباي نقوش گياهي وگل و بوته هاي موجوددراتاق ارسي وتزئينات مختلف معماري ديگر از جمله رسمي بنديها ، كاربنديها ،مقرنس كاري و… كه در بخشهاي مختلف اين خانه قراردارد مي توان نام برد .

يكي ديگر از ويژگيهاي هنري _ ترئيني اين خانه وجود دربها و پنجره هاي مشبك بسيارزيبا كه در آن ازتكنيكهاي مختلف كار باچوب مثل گره چيني و كام و زبانه و استفاده از شيشه هاي الوان كه بسيار زيبا و جذاب مي باشد مي توان نام برد .

بنای تاریخی خانه فاطمی ها را بیشتر بشناسید!

حمامی در این خانه قرار دارد که قدمت آن به قبل از دوره قاجار می رسد این حمام دارای دالان بلندی است که به سر بینه می رسد و سر بینه سقف گنبدی شکل دارد و حوضی در میان آن است این حمام خزینه داشته است .

بنای تاریخی خانه فاطمی نائین به شماره ۴۷۰۲ مورخ ۸۰/۱۰/۱۱ درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید