جاذبه ی گردشگری خانه مؤیدی زفره شهر فلاورجان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سفر به استان های تاریخی و معروف کشور از جمله اتفاقات جذاب زندگی ما ایرانی ها می باشد. اما ما به شما پیشنهاد می دهیم که قبل از آغاز سفر خود به هر استانی، اطلاعات کافی درباره محل مورد نظرتان را جمع آوری کنید.

استان اصفهان و شهر فلاورجان را همه شما می شناسید اما بسیاری از شما همه جاذبه های این شهر را از نزدیک ندیده و چه بسا که حتی نام آن ها را هم نشنیده اید.

جاذبه ی گردشگری خانه مؤیدی زفره شهر فلاورجان

همه شما با سبک خانه های قدیمی آشنا هستید و بسیاری از این خانه های چوبی و قدیمی را از نزدیک دیده اید. خانه مویدی زفره از جمله خانه های دیدنی و جذاب در فلاورجان است که ارزش یک بار دیدن را دارد.

خانه های قدیمی با چند دری چوبی، شیشه های رنگی و سقف گنبدی هنوز هم در بسیاری از روستاهای فلاورجان اصفهان دیده می شود و از جاذبه های گردشگری فلاورجان محسوب می شود.

خانه موید در روستای زفره فلاورجان قرار دارد که به سبک گوتیک ساخته شده است. قسمت هایی از خانه مویدی زفره متعلق به دوران صفوی و قسمت هایی نیز متعلق به دوران قاجار است. این بنا از دیدنی های اصفهان به شمار می رود.

با توجه به گفته برخی از پژوهشگران، خانه مویدی زفره از جمله خانه های متعلق به حکومت صفویان می باشد که امروزه تبدیل به جاذبه ای تاریخی در دل فلاورجان شده است.

این بنای قدیمی و کهن در تاریخ 28 اسفند 1385 به آثار ملی کشور پیوست. این بنا گرچه تاریخی و کهن است اما هنوز هم مانند الماس در بین بناهای تاریخی می درخشد.

جاذبه ی گردشگری خانه مؤیدی زفره شهر فلاورجان

 معماری خاص بزرگ ترین اتاق این خانه به مساحت 30 متر مربع با دو ورودی که تلفیقی از نوع معماری سنتی، اسلامی و سبک اروپایی ˈگوتیک ˈ است آن را از منازل دیگر متمایز کرده است.

مصالح بکار رفته در این خانه های قدیمی خشت و سنگ است و سقف بلند، دیوارهای ضخیم، نمای کاه گلی، در چوبی، حیاط مرکزی و واقع شدن ساختمان در سه طرف بنا از دیگر شاخصه های این منازل به شمار می آید.

نکته قابل توجه در مورد این اتاق، نوع آینه کاری ها و قاب سازی ها است به گونه ای که در قاب های طراحی شده بر روی دیوار، تصاویری ترسیم و به طرز ماهرانه قرینه سازی و در میان آینه کاری ها تعبیه شده است. طاقچه ها و طاق نماهای موجود در این اتاق نیز با آیینه کاری های ریز و درشت به صورت اشکال هندسی طراحی شده است.

نکته قابل توجه در مورد این اتاق، نوع آینه کاری ها و قاب سازی ها است به گونه ای که در قاب های طراحی شده بر روی دیوار، تصاویری ترسیم و به طرز ماهرانه قرینه سازی و در میان آینه کاری ها تعبیه شده است.

جاذبه ی گردشگری خانه مؤیدی زفره شهر فلاورجان

دو اتاق با بالاخانه و گنجه بزرگ در ضلع شمالی خانه وجود دارد، در این قسمت از خانه همچنین قهوه خانه ای قرار دارد که در نزدیکی آن یک حوض قدیمی به چشم می خورد.

مطبخ (آشپزخانه قدیمی) که راه آب و یک تونل زیر زمینی از آن می گذشته نیز در همین بخش از خانه قرار دارد.
دو ایوان بزرگ یکی در ضلع جنوبی و دیگری در ضلع غربی بنا ساخته شده و در هر کدام از آنها دو ستون به ارتفاع سه و نیم متر وجود دارد که با تراش های بسیار زیبا از سنگ و گچ تزیین شده است.

آشپزخانه بزرگ دیگری نیز در ضلع جنوب غربی خانه قرار گرفته است که در تنور بزرگ موجود در آن هنوز هم نان پخت می شود.
سنگ آسیاب برنج و وزنه های شش و 12 کیلویی نیز در این آشپزخانه به چشم می خورد، انبار بزرگی در قسمت جنوب شرقی این بنای تاریخی برای ذخیره مواد غذایی قراردارد.

در این بخش اتاق هایی مجهز به بخاری بنا شده که سوخت آن هیزم بوده و گنجه های بزرگ و طاقچه های متعددی نیز از پایین تا سقف در دو طبقه برای هر اتاق در نظر گرفته شده است، در بخش شرقی این منزل قدیمی اتاق هایی برای خدمتکاران بنا شده بوده که تخریب شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید