دهکده شگفت انگیز صخره ای ویند کلخوران سرعین

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اردبیل از شهرهای باستانی و تماشایی ایران زمین به شمار می‌رود که آثار تاریخی بسیاری همچون شهر یئری مشگین شهر و پل معلق مشگین شهر که طولانی ترین پل معلق خاورمیانه است را در میان خود جای داده است. آثار باارزشی با اینکه سال‌ها از زمان ساختش می‌گذرد، همچنان بقایایی از آن به جای مانده است.

یکی از روستاهای خوش منظره‌ای که به هنگام بازدید از شهر سرعین به شما پیشنهاد می‌دهیم، دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران نام دارد. دهکده‌ای تماشایی که در نزدیکی شهر اردبیل و در شمال غربی ایران قرار گرفته است.

دهکده شگفت انگیز صخره ای ویند کلخوران سرعین

برای رسیدن به روستای سنگی باستانی ویند کلخوران باید به بیست و یک کیلومتری جاده اردبیل به سمت تبریز بروید تا به طبیعتی زیبا با آب و هوایی بسیار مطبوع برسید.

اگر به استان اردبیل سفر کردید، بازدید از دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران را در صدر لیست گشت‌های خود قرار دهید، چرا که می‌توانید به هنگام بازدید از این جاذبه تماشایی به نظاره دشتی سرسبز بر فراز تپه‌ای بلند بروید که اطرافش را کوه‌هایی سر به فلک کشیده احاطه کرده‌اند.

شغل اهالی روستای ویند کلخوران

دهکده شگفت انگیز صخره ای ویند کلخوران سرعین

تقریباً تمام مردم این روستا به کار کشاورزی و باغبانی مشغول بوده و تعدادی اندک هم در کنار کشاورزی به دامپروری و گاهی زنبورداری مشغول هستند.

محصول اصلی این روستا سیب زمینی، جو و گندم می‌باشد. همچنین سیب و گوجه درختی به مقدار فراوان در باغ‌های این روستا یافت می‌شود.

آب مورد نیاز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از طریق سدی خاکی که سال هاست به صورت نیمه کاره استفاده می‌شود، تأمین می‌گردد. بارها وعده تکمیل این سد توسط مسئولان کشوری (به ویژه در نزدیکی انتخابات) به اهالی این روستا داده شده اما در عمل هیچ اقدامی برای تکمیل این سد انجام نشده‌است!

دهکده شگفت انگیز صخره ای ویند کلخوران سرعین

از دیگر جذابیت‌های روستای ویند کلخوران، وجود دخمه های سنگی است که در دل کوه‌ها به دست انسان ساخته شده‌اند. غارهایی ساخته دست انسانی هوشمند که نقوشی تماشایی بر روی دیواره‌هایش حکاکی شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید، در کنار تماشای غارهای دست ساخته این امکان برایتان وجود دارد از دخمه های سنگی دیدن کنید که زمانی پیش از تاریخ، محل سکونت مردمان این روستا بوده است.

از دیگر دیدنی‌های این روستای صخره‌ای پل کلخوران است که بر روی رودخانه‌ای که از مرکز روستای کلخوران عبور می‌کند، احداث شده‌است.

دهکده شگفت انگیز صخره ای ویند کلخوران سرعین

قدمت بنای این پل سه دهنه به گفته اهالی روستای کلخوران و باستانشناسان به دوره صفویه برمی‌گردد. آرامگاه امین‌الدین جبرائیل، که به پدر شیخ صفی‌الدین اسحق، جد سلاطین صفوی تعلق دارد و در نیمه اوّل قرن دهم هـجری قمری احداث شده‌است در روستای کلخوران واقع شده و شما در بازدید از این روستا می‌توانید از این آرامگاه مقدس بازدید نمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید