بنر هدر

معرفی مسجد میر نطنز/ دارای بلندترین محراب دو طبقه جهان اسلام

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان نطنز از شهرستان‌های استان اصفهان در کشور ایران است. مرکز این شهرستان شهر نطنز است.

زبان : زبان مردم نطنز یکی از گویش‌های کهن زبان های ایرانی است، در روستاهای نطنز و بخش‌های مختلف آن شاهد هستیم که مردم در تلفظ کلمات و بیان جملات هر کدام بنحوی کش و قوس‌های خاصی در تلفظ کلمات می‌دهند.

معرفی مسجد میر نطنز/ دارای بلندترین محراب دو طبقه جهان اسلام

لباس: در مورد لباس مردم نطنز باید گفت که امروزه بجز ابیانه (آخرین روستای واقع در رودخانه برزرود) که بخش عمده‌ای از فرهنگ گذشته خود را هنوز حفظ داشته.

دیگر نقاط به صورت معمول بوده، البته بغیر از لباس از دیگر نکات که هنوز در ابیانه حفظ مانده خانه‌ها با در و پنجره‌های قدیمی آن است، به‌طورکلی مردم ابیانه بنا به هر عللی تا امروز در حفظ آنچه که مربوط به فرهنگ گذشته‌است.

آیین‌ها و مراسم‌های مختلفی در نطنز برگزار می‌شود که از قدمت بالایی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به پنجشنبه بازار سنتی نطنز، شب برات، نخل گردانی، تعزیه خوانی، حلیم پزان، جل جلانی، بالا بردن چادر تکایا، جاروکشی اول محرم و… اشاره کرد.

معرفی مسجد میر نطنز/ دارای بلندترین محراب دو طبقه جهان اسلام

در شهر تاریخی مذهبی نطنز مساجد زیادی وجود دارد. مسجد میر نطنز یکی از تاریخی ترین مساجد این شهر است اگر به نطنز سفر کردید، حتما از این مسجد که بلندترین و بی‌نظیرترین محراب دو طبقه جهان اسلام را در خود جای داده است، دیدن کنید.

این محراب تاریخی که قدمت آن به دوران سلجوقی می‌رسد، محرابی گچبری به ارتفاع ۸۴ و عرض ۶۴ متر است که علاوه بر گچبری شامل گل و بوته و ۲ کتیبه برجسته به خط ثلث حاوی آیات قرآن می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید