روستای تاریخی مشهد کاوه چادگان/ زادگاه کاوه‌ آهنگر

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مشهد کاوه یکی از روستاهای شهرستان چادگان در استان اصفهان ایران است. این روستا در دهستان کاوه‌آهنگر در بخش مرکزی شهرستان چادگان جای دارد.

برخی منابع، مشهدکاوه را که امروزه در حدودِ جغرافیاییِ استان اصفهان است به عنوانِ زادگاه کاوه‌آهنگر می‌شمارند. مقبره این اسطوره تاریخی در این روستا در نزدیکی زاینده‌رود قرار دارد؛ بنای این بقعه تاریخی بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و در صفّ ثبت ملی قرار دارد.

روستای تاریخی مشهد کاوه چادگان/ زادگاه کاوه‌ آهنگر

جمعیت روستا بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۸۲۲ نفر (۶۵۸ خانوار) بوده‌است. این دهستان را با نام‌هایی چون دهستان کاوه، دهستان کاوهٔ آهن‌گر یا مشهد گویند. اقوام ترک زبان ساکن در شهر چادگان و به ویژه روستای مشهد کاوه ساکنین اصلی این روستا می‌باشند.

آرام‌گاه کاوه‌آهنگر، پسرش قارن و احتمالاً دخترش در این روستا قرار دارد. این بنا مربوط به دوره ایلخانی و با قدمت 700 سال از قدیمی ترین بناهای تاریخی برجای مانده در شهرستان چادگان است که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مرمت شد.

روستای تاریخی مشهد کاوه چادگان/ زادگاه کاوه‌ آهنگر

این بنا دارای گنبدی منحصر به فرد دوپوسته ای و هشتی ورودی است که در مرحله اول، مرمت و سبک سازی، شیب بندی و عایق کاری حاشیه گنبد، کف سازی، بازسازی ضریح چوبی داخل بنا انجام شد.

تپه‌ای نیز در این دهستان است که در ۱۰ کیلومتری پشت سد می‌باشد و آثاری از این تپه به دست آمد که رابطه تمدّن کنار رودخانهٔ زاینده رود را با تمدن سیلک کاشان اثبات کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید