بنر هدر

جاذبه ی گردشگری دریاچه سد زاینده رود

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سد زاینده‌رود که ‌پیش از انقلاب ایران، سد شاه عباس کبیر نام داشت، سدی است که بر زاینده‌رود در چادگان ایران ساخته شده‌است. این سد که در سال ۱۳۴۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در فاصلهٔ ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان احداث شده‌است.

بیشینهٔ حجم مخزن، ۱٬۴۷۰ میلیون متر مکعب (در تراز ۲٬۰۶۳ متر) و حجم مفید آن ۱٬۰۹۰ میلیون مترمکعب و همچنین مساحت دریاچهٔ سد، ۵۴ کیلومتر مربع در تراز حداکثر می‌باشد.

جاذبه ی گردشگری دریاچه سد زاینده رود

این طرح شامل تأسیسات زیر می باشد:

سد قوسی زاینده رود

سد تنظیمی زاینده رود

نیروگاه زاینده رود

ایستگاه پمپاژ اصلی

ایستگاه پمپاژ تکمیلی

مشخصات حوضه آبریز

جاذبه ی گردشگری دریاچه سد زاینده رود

اهداف ساخت سد زاینده‌رود عبارت از تولید سالیانه ۲۵۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های فصلی، تنظیم آب کشاورزی مورد نیاز ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دشت اصفهان و تأمین آب مورد نیاز صنایع مستقر در اصفهان بوده‌است.

امروزه دریاچه‌ای زیبا و دیدنی دارد که با چشم‌اندازهای خیره کننده، مقصدی مناسب برای گذران آخر هفته‌ای آرامش‌بخش محسوب می‌شود.

این دریاچه همچنین زیستگاه ماهی‌هایی همچون قزل آلاست و بسیاری از دوستداران ماهیگیری را به خود جذب می‌کند. در اطراف این سد، مجتمع تجاری و رفاهی ساخته شده است و در هوای پاک و کوهستانی آن می‌توانید به قایق سواری، پینت بال بپردازید و به زمین‌های ورزشی متعدد، قطار شادی و ده‌ها امکانات تفریحی دیگر نیز دسترسی داشته باشید.

جاذبه ی گردشگری دریاچه سد زاینده رود

پیاده‌روی در فضای سبز، کمپینگ در کنار درختان میوه، تنفس در هوای پاک، صرف یک چای آتشی در کنار این سد، آرامش را در کنار یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایرانی برای شما به ارمغان می‌آورد.

ضمناً پیشنهاد می‌شود دوربین عکاسی‌تان را به همراه خود ببرید زیرا چشم‌انداز زیبای دریاچه سد فرصت خوبی به شما می‌دهد تا عکس‌های متفاوتی را در قاب دوربینتان ثبت کنید.

جاذبه ی گردشگری دریاچه سد زاینده رود

طول رودخانه: زاینده رود تا ورودی دریاچه در ارتفاع 2059 متر حدود 45 کیلومتر

طول دریاچه: حدود 32 کیلومتر

عرض دریاچه: متغیرتا 5 کیلومتر

بلندترین نقطه حوزه: (کوه کاربوش)4300 متر

پست ترین نقطه دریاچه: (بستر رودخانه در محل سدزاینده رود) 1975 متر

مساحت حوزه: 413  کیلومترمربع

پست ترین نقطه حوزه آبریز (ورزنه ) درکنار باتلاق گاوخونی: 1450   متر

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید