بنر هدر

موزه ملی عمان/ برجسته‌ترین ساختمان فرهنگی در سلطنت عمان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شاید برای گردشگران عجیب باشد که «چطور مردم عمان هنوز هم به آداب و رسوم و فرهنگ‌های سنتی‌شان پایبند هستند؟» برای پیدا کردن پاسخ این سؤال، بهتر است سری به «موزه‌ی ملی عمان» (The National Museum) در عمان بزنید که در مرکز شهر مسقط قرار گرفته تا متوجه شوید چگونه این کشور توانسته در طول تاریخ، سنت‌هایش را حفظ کند.

موزه ملی عمان/ برجسته‌ترین ساختمان فرهنگی در سلطانت عمان

موزه ملی (عربی: المتحف الوطني (سلطنة عمان)‎) برجسته‌ترین ساختمان فرهنگی در سلطان عمان است که به منظور برجسته کردن میراث فرهنگی عمان از زمان ظهور انسان در شبه جزیره عمانی حدود دو هزار سال پیش و تا امروز، که از طریق آن ما آینده امیدوار کننده ما را می‌بینیم، اختصاص داده شده‌است.

در این موزه، بیشتر بر روی کیفیت تمرکز شده و از تجهیزاتی مثل صفحه‎های بزرگ نمایش استفاده کرده‌اند تا علاوه بر آموزش دادن مردم عمان، تمام دنیا را درباره‌ی تاریخ و فرهنگ کشورشان آگاه کنند؛ زیرا معتقدند که کشورشان تاریخی غنی دارد و این وظیفه‌ی آن‌ها است تا این تمدن را به نسل‌های بعدی و فرزندانشان انتقال دهند.

در واقع دستور ساخت این موزه در سال 2013 داده شد و در سال 2016 از آن رونمایی کردند. بازدید از آن برای افراد معلول، کودکان و دانشجویانی که نهایتاً 25 سال دارند، رایگان می‌باشد. البته مورد آخر، همیشگی نیست و بهتر است خودتان قبل از مراجعه آن را دوباره چک کنید.

موزه ملی عمان/ برجسته‌ترین ساختمان فرهنگی در سلطانت عمان

ساختمان موزه‌ ی ملی عمان در مجموع، 13,700 متر مربع وسعت دارد که 4,000 متر مربع آن به سالن‌های نمایش اختصاص داده شده است.

تعداد این سالن‌ها به 14 مورد می‌رسد و نمایشگاه‌های مختلفی از جمله «گالری افلاج» (Aflāj Gallery)، «سرزمین و مردم» (The Land and the People Gallery)، «عمان و جهان» (Oman and the World Gallery)، «شکوه و جلال اسلام» (Splendours of Islam Gallery)، «تاریخ دریایی» (Maritime History Gallery)، «زره و سلاح» (Arms and Armour Gallery) و «گالری رنسانس» (Renaissance Gallery) را دربر می‌گیرد. علاوه بر آن، ناحیه‌ای 376 متر مربعی نیز به گالری نمایشگاه‌های موقتی در این موزه اختصاص دارد.

موزه ملی عمان/ برجسته‌ترین ساختمان فرهنگی در سلطانت عمان

اولین «مرکز آموزشی» کاملاً مجهز کشور عمان نیز در موزه‌ی ملی قرار گرفته که مکان مناسبی برای تعلیم افراد در تمام سنین، به خصوص کودکان و دانش‌آموزان می‎باشد.

تجهیزات مربوط به نگهداری و مرمت آن هم مطابق استانداردهای «انجمن موزه‌های بین‌المللی» طراحی شده‌اند. همچنین «گالری کالکشنز» (Collections Gallery) موزه‌ی ملی، این امکان را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد تا مراحل مختلفی که آثار تاریخی از آن‌ها عبور می‌کنند.

موزه ملی عمان/ برجسته‌ترین ساختمان فرهنگی در سلطانت عمان

از فهرست سازی، سنددار کردن و بررسی‌های اولیه گرفته تا زمانی که می‌خواهند وارد بخش مرمت و نگهداری شوند را از نزدیک مشاهده کنند.

علاوه بر آن، خدماتی برای افراد با نیازهای خاص هم در نظر گرفته شده است. برای مثال، افرادی که از لحاظ بینایی مشکل دارند، می‌توانند از خط بریل که به عربی نوشته شده بهره ببرند و با بعضی از آثار این موزه، تماس مستقیم داشته باشند تا جزئیات آن‌ها را بهتر متوجه شوند.

موزه ملی عمان/ برجسته‌ترین ساختمان فرهنگی در سلطانت عمان

عمان، موزه‌های جالب دیگری هم دارد؛ اما فرق این موزه با موزه های معروف دیگر آن در این است که متنوع‌تر، مدرن‌تر و باشکوه‌تر می‌باشد و تعداد بیشتری از وسایل تاریخی عمان یا هر چیزی که به نحوی با این کشور در ارتباط است را شامل می‌شود.

بیش از 7000 وسیله در این موزه وجود دارد که از قایق‌های تاریخی و لباس گرفته تا لوازم خانه و آثار هنری مدرن را دربر می‌گیرد. برای کودکان نیز بازی‌های آموزشی تدارک دیده‌اند تا علاوه بر جنبه‌ی تفریحی آن، به طور غیرمستقیم درمورد تاریخ کشور اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

موزه ملی عمان/ برجسته‌ترین ساختمان فرهنگی در سلطانت عمان

بین سال‌های 2010 تا 2014، این موزه از 30 متخصص و محقق داخل و خارج از کشور دعوت کرد تا به همراهی 21 باستان‌شناس، آثاری که قرار است به نمایش دربیایند را آماده کنند. همچنین این موزه، قرار است تحقیقاتش را بر روی وبسایت قرار بدهد تا محققان و دانش‌پژوهان بتوانند از آن کمک بگیرند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید