باغ کتاب تهران؛ لذت قدم زدن در بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

فقط کافی است مرورگر تلفن همراه یا کامپیوترتان را باز کنید و دنبال جاذبه‌های گردشگری تهران بگردید تا انبوهی از اطلاعات و عکس‌ها به سمت شما ارسال شود؛ اما نوبتی هم که باشد، نوبت به یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین جاهای دیدنی تهران رسیده است. جایی که، اگر از علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی باشید، حتی قدم زدن در آن هم برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

شاید در مقاله‌های بررسی جاهای دیدنی تهران، کمتر به این باغ زیبا پرداخته ‌شده‌باشد. اما ما قرار است در این مقاله، با کمک شرکت خدمات گردشگری یوتراوز، به سراغ بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران و یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های کتاب در سطح جهان برویم؛ یعنی باغ کتاب تهران.

فرقی نمی‌کند که چه‌قدر به کتاب‌خوانی علاقه‌دارید یا ترجیح‌ می‌دهید به‌جای کتاب‌های کاغذی، از نسخه‌های الکترونیکی استفاده کنید. به‌هرحال باغ کتاب تهران، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی تهران، برای خانواده‌ها است و می‌تواند لحظات خوشی را برای شما و عزیزانتان، فراهم کند.

سالانه گردشگران زیادی با خرید بلیط قطار، بلیط هواپیما یا استفاده از وسایل شخصی خودشان، به تهران سفر می‌کنند. با این‌حال اگر قرار است شما هم درحال‌حاضر، مشغول برنامه‌ریزی برای سفر به تهران هستید؛ ما دو پیشنهاد برای شما داریم:

اول این که حتما، نام باغ کتاب تهران را هم به لیست جاذبه‌های گردشگری تهران که قصد بازدید از آن‌‎ها را دارید، اضافه کنید. دوم این‌که، اگر می‌خواهید سفرتان را بدون نگرانی و چالش‌های ذهنی شروع کنید، سری به سایت یوتراوز به نشانی utravs.com بزنید و از خدمات این شرکت، برای خرید بلیط قطار فدک استفاده کنید.

در این مقاله، قرار است همه چیزهایی که برای بازدید از باغ کتاب تهران نیاز دارید را با شما در میان بگذاریم، پس اگر می‌خواهید به بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران، سری بزنید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه بمانید.

معرفی باغ کتاب تهران

در یک کلام، می‌توانیم باغ کتاب تهران را به بهشت علاقه‌مندان به مطالعه و کتاب‌خوانی تشبیه کنیم. وقتی وارد باغ کتاب تهران شوید، با مجموعه‌ای بسیار بزرگ از انواع و اقسام امکانات سرگرم‌کننده، محصولات فرهنگی و لوازم‌التحریر مواجه خواهید شد که می‌تواند برای ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

در شرایطی که روز‌به‌روز، داشتن تفریحات خانوادگی، به کار سخت‌تری تبدیل می‌شود، باغ کتاب تهران در تلاش است تا با ایجاد فضایی امن و آرام برای خانواده‌ها، این امکان را به‌راحتی در دسترس آن‌ها قرار داده و در کنار آن، به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بپردازد.

باغ کتاب تهران، در زمینی به مساحت 110هزار مترمربع و با زیربنای 65هزار متر مربع، در چند طبقه ساخته شده و در تیرماه سال 1396فعالیت خود را آغاز کرده است. در زمان افتتاح باغ کتاب، مدیران آن با انتشار بیانیه‌ای، ماموریت خود را در باغ کتاب تهران، اینچنین تعریف کردند که «ما تلاش می‌کنیم در جهت ایجاد پل ارتباطی میان کودک و نوجوان، علم و فناوری و فرهنگ و نوآوری، پیشرو باشیم».

این باغ زیبا، امکانات و خدمات رفاهی دیگری هم دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها خواهیم و به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما قبل از هرچیزی، باید آدرس و راه‌های دسترسی به باغ کتاب را بنویسیم تا کار شما برای برنامه‌ریزی بازدید از بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب ایران، راحت‌تر شود.

باغ کتاب تهران کجاست؟

باغ کتاب، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران به‌شمار می‌آید که در دل منطقه گردشگری عباس‌آباد، قرار گرفته است. اما وسعت بالای آن، به شما اجازه می‌دهد تا اگر می‌خواهید با اتومبیل شخصی خودتان به آن‌جا بروید، بتوانید از میان چند مسیر مختلف، با توجه به شرایط خودتان یکی را انتخاب کرده و خودتان را به باغ کتاب برسانید.

  • آدرس اول: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب تهران
  • آدرس دوم: بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، باغ‌موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران
  • آدرس سوم: ایستگاه مترو حقانی، 10 دقیقه پیاده‌روی از باغ‌موزه دفقاع مقدس، بعد تر پل، باغ کتاب تهران

پارکینگ‌ خودروهای شخصی

وقتی می‌خواهید با خودروی شخصی خودتان به باغ کتاب تهران بروید، یکی از موضوعاتی که باید حتما به آن فکر کنید، محل پارک اتومبیلتان است. اما اصلا نگران نباشید؛ چراکه پارکینگ‌های مختلفی در اطراف باغ کتاب تهران، ساخته شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

به‌عنوان مثال؛ می‌توانید از پارکینگ طبقاتی متروی شهید حقانی استفاده کرده و بقیه مسیر را با شاتل‌های برقی یا پیاده، طی کنید. همچنین امکان پارک خودرو در برخی از قسمت‌های بلوار کتابخانه ملی نیز وجود دارد. علاوه‌براین‌ها، یک پارکینگ طبقاتی با مساحت 40هزار متر مربع هم در ضلع شرقی باغ کتاب تهران در حال احداث است که بعد از آغاز بهره‌برداری، نزدیک‌ترین پارکینگ به مجموعه باغ کتاب خواهد بود.

چگونه با وسایل حمل‌ونقل عمومی به باغ کتاب تهران برویم؟

اما برای رسیدن به باغ کتاب تهران، می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی هم استفاده کنید که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

دسترسی به باغ کتاب تهران با مترو

برای دسترسی به باغ کتاب تهران با مترو، می‌توانید سوار خط 1 متروی تهران (تجریش- کهریزک) شده و در یکی از ایستگاه‌های شهید همت یا شهید حقانی، از مترو پیاده شوید. وقتی از مترو خارج شدید، دو راه برای رسیدن به باغ کتاب، پیش‌روی شما است.

اول این‌که می‌توانید از شاتل‌های برقی استفقاده کنید که در نزدیکی ایستگاه مترو قرارگرفته‌اند و شما را به باغ کتاب تهران می‌برند. و دوم این‌که چیزی نزدیک به 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی را به‌جان بخرید و خودتان را به باغ کتاب برسانید. البته پیشنهاد ما این است که اگر تنها نیستید و همراه کسی به باغ کتاب رفته‌اید و دمای هوا هم اجازه این کار را به شما می‌دهد، گزینه دوم را انتخاب کنید.

دسترسی به باغ کتاب تهران، با تاکسی

درحال‌حاضر، می‌توانید با استفاده از خدمات تاکسی‌های اینترنتی، به‌راحتی و فقط با چند کلیک ساده، خودتان را از یک طرف شهر، به طرف دیگر آن برسانید. بنابراین دسترسی به باغ کتاب تهران با تاکسی، اصلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست.

با این‌حال، روبه‌روی در اصلی باغ کتاب تهران، یک ایستگاه ون قرار دارد که بازدیدکنندگان را به ایستگاه متروی حقانی، متروی همت، پایانه تاکسی و ایستگاه اتوبوس می‌رساند.

ساعات بازدید از باغ کتاب تهران

برای بازدید از باغ کتاب تهران در شش ماه اول سال، می‌توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 11 شب، خودتان را به این مکان رسانده و از آن بازدید کنید. همچنین در شش ماه دوم نیز، ساعت کاری باغ کتاب از ساعت 9 صبح آغاز شده و تا 9 شب، ادامه پیدا خواهد کرد.

البته این نکته را هم به‌خاطر داشته‌باشید که ساعت کاری باغ کتاب، در روزهای پنجشنبه و جمعه کمی متفاوت است. به‌طوری‌که ساعت کاری این مجموعه در نیمه اول سال (روزهای پنجشنبه و جمعه)، از ساعت 9 صبح تا 12 شب و در نیمه دوم سال (روزهای پنجشنبه و جمعه)، از ساعت 9 صبح تا 10 شب، خواهد بود.

اطلاعات تماس باغ کتاب تهران

  • شماره تلفن گویای باغ کتاب: 96045500 (021)
  • شماره تلفن روابط عمومی و امور بین‌الملل: 96045703 یا 96045700
  • فکس: 88657197 یا 88657192
  • ایمیل باغ کتاب: info@bagheketab.com
  • اینستاگرام باغ کتاب: @Baghe_ketab
  • کانال تلگرام باغ کتاب: @TehranBookGarden
  • کانل آپارات باغ کتاب: baghe_ketab
  • توئیتر باغ کتاب: @baghe_ketab

تاریخچه باغ کتاب تهران

تا این‌جای مقاله با ماهیت باغ کتاب، راه‌های دسترسی به آن و اطلاعات تماسش آشنا شدیم. اما این مجموعه جذاب، سرگذشت جالبی هم دارد که دانستن آن، خالی از لطف نیست.

در سال 1383 وقتی دستور ساخت این مجموعه عظیم، توسط شهردار وقت تهران صادر شد، قرار بود از آن به‌عنوان فضای اصلی نمایشگاه سالانه کتاب تهران، استفاده شده تا مشکلاتی که در آن سال‌ها گریبان نمایشگاه کتاب را گرفته بود، برطرف شود. اما چون این نمایشگاه فقط در بازه کوتاهی از سال برگزار می‌شد، بلا استفاده ماندن مجموعه به این بزرگی در سایر روزهای سال، مسئولان تهران را قانع کرد تا از این ایده، صرف‌نظر کنند.

بنابراین، بعد از جلسات فراوان، طرحی تصویب شد که در آن قرار بود، در این فضا، بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان را بسازند؛ که آن‌هم بنا به دلایل مختلفی مثل امکان بروز مشکل در سیستم چاپ و نشر کشور، تغییرات ناگزیر صنعت چاپ و نشر از کاغذی به الکترونیکی و تجریه شکست‌خورده کتاب‌فروشی‌های بزرگ در ایران و جهان، به سرانجام نرسید.

در نهایت، با اضافه کردن امکانات تفریحی و رفاهی مناسب برای خانواده‌ها و پخته‌تر شدن ایده باغ کتاب، در نهایت به همین شکلیکه امروز می‌شناسیم درآمد.

بخش‌های مختلف باغ کتاب تهران

وقتی وارد باغ کتاب می‌شوید، احتمالا بعد از چند دقیقه متوجه خواهید شد که این مجموعه بزرگ و جذاب، از چار بخش اصلی تشکیل شده و هرکدام از این بخش‌ها، به موضوع خاصی اختصاص دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای استفاده از هرکدام از بلوک‌های باغ کتاب تهران، کافی است که تابلوهای راهنما را دنبال کنید و خودتان را به بخش موردنظرتان برسانید. ما هم در ادامه این مقاله، امکانات و خدمات هرکدام از بخش‌های این مجموعه بزرگ را برای شما آورده‌ایم تا در برنامه‌ریزی بهتر و صرفه‌جویی در زمان، به شما کمک کنیم.

بلوک A: بهارستان

این بخش، که به بلوک بهارستان هم معروف است، به‌صورت کامل به کودکان و نوجوانان اختصاص پیده کرده و شما می‌توانید محصولات فرهنگی مناسب با رده سنی کودک و نوجوان را در این بلوک، پیدا کنید.

نکته جالبی که باید درباره بلوک بهارستان بدانید، این است که این‌حا، دقیقا همان‌جایی است که خیلی از افراد، برای تماشای آن به باغ کتاب می‌روند. یعنی جایی که می‌توانید با بیش از 30 مجسمه از شخصیت‌های خاطره‌انگیز دوران کودکی‌تان عکس بگیرید و خاطرات خوب گذشته را مرور کنید.

در بلوک A علاوه‌بر عکاسی در کنار مجسمه‌های ژان‌وال‌ژان و پینوکیو، می‌توانید از امکانات دیگری هم استفاده کنید که در زیر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • کافه کودک

احتمالا از تماشای کافه‌ای که به‌طور ویژه و مخصوص کودکان، طراحی شده، حسابی سر ذوق خواهید آمد. این کافه در واقع یک پروژه پژوهشی است که با هدف تحقیق در زمینه تغذیه سلامت و درنظر گرفتن آسیب‌های تغذیه‌ای سنین مختلف، اجرا شده است.

منوی این کافه با نظر کارشناسان تغذیه کودک، طراحی شده و غذاهایی مناسب تمام سنین ( از کودک یک‌ساله تا افراد بزرگ‌سال) را در خود جای داده است. همچنین در این کافه، کارگاه‌های شیرینی‌پزی، پخت نان و… هم برگزار می‌شود که می‌توانید از ساعت 9 تا 22 از آن‌ها استفاده کنید.

  • باشگاه روباتیک

اگر فرزند شما هم از آن‌دسته کودکانی است که از همین حالا رویای مهندس شدن را در سر دارد، باشگاه روباتیک باغ کتاب تهران، می‌تواند بهترین مکان برای او باشد. در این باشگاه، کودکان و نوجوانان با موضوعاتی مثل هوش مصنوعی و ساخت روبات آشنا می‌شوند.

ساعت‌ کاری این باشگاه، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 21 و روزهای پنج‌شنبه و جمعه، از ساعت 9 تا 22 است. اما باید به‌خاطر داشته‌باشید که فقط کودکان بالای پنج‌سال، اجازه ورود به باشگاه روباتیک را دارند.

  • میزهای پژوهش (باشگاه همکارا)

احتمالا شما هم تا امروز این مسئله را تجربه کرده‌اید که پشت میز شخصی خودتان نشسته‌اید و مشغول انجام کاری هستید، اما یک‌هو دلتان می‌خواهد که همین کار را در محیط دیگری انجام دهید و فضای مناسبی برای تبادل نظر آزادانه داشته باشید.

خبر خوب این است که در بلوک A باغ کتاب تهران، میزهایی تدارک دیده شده تا بتوانید به‌صورت انفرادی یا گروهی، دور آن‌ها بنشینید و کارتان را انجام دهید. البته استفاده از این میزها، قوانین خاص خودش را دارد و در قدم اول، باید هزینه مربوط به آن‌را به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سه‌ماهه پرداخت کنید.

  • سرزمین فکربازیا

سرزمین فکربازیا، یک مجموعه تفریحی است که بر پایه نظریه هوش گاردنر، ساخته شده است. در این مجموعه، با استفاده از بازی‌ها و سرگرمی‌های متنوع، تلاش می‌کنند تا به تقویت هوشی کودکان و نوجوانان 4 تا 15 ساله، کمک کنند.

سرزمین فکربازیا، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که از میان آن‌ها می‌توانیم به طبیعت بازیا، رازبازیا، ساخت‌بالزیا، تلاش‌بازیا و صدابازیا اشاره کنیم. که در هرکدام از آن‌ها، بازی‌های مختلفی برای تقویت هوش کودکان درنظر گرفته شده است. نکته مهم درباره این مجموعه، این است که کودک شما حق انتخاب 24 بازی مختلف را دارد که در نوع خودش، پیشنهاد بی‌نظیری است.

برای استفاده از امکانات سرزمین بازیا، می‌توانید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 21 و روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 9 تا 22 به باغ کتاب تهران بروید. این نکته را هم درنظر داشته باشید که هزینه ورود به سرزمین فکربازیا رایگان است، اما برای هر بازی، باید مبلغ جداگانه‌ای پرداخت کنید.

بلوک B: خیالستان باغ کتاب

بلوک B یا خیالستان باغ کتاب تهران، مثل بلوک قبلی، از امکانات خاصی برخوردار نیست. این بخش از باغ کتاب، درواقع یک گذرگاه است که دو بلوک A و C را به هم متصل کرده است. اما در طراحی همین راه‎‌رو هم آنقدر خوش‌سلیقگی به خرج داده‌اند که می‌تواند برای چند دقیقه، چشم شما را به خود خیره کند.

از میان زیبایی‌های این گذرگاه، می‌توانیم به دو دیواری اشاره کنیم که در دو طرف آن قرار گرفته‌اند و وقتی نور پروژکتورهای بزرگ و قدرت‌مند تعبیه شده، به آن‌ها می‌تابد، تصاویر خیال‌انگیزی را به نمایش می‌گذارند که می‌تواند احساس خوبی را در شما بیدار کند.

همچنین در این راه‌رو، دو حلقه پیاده‌بر یا Walk Way تعبیه شده که این امکان را به شما می‌دهد تا بدون این‌که قدم از قدم بردارید، طول این راه‌رو را طی کنید و از تماشای تصاویر روی دیوار، لذت ببرید.

علاوه‌بر این‌ها وقتی از این راه‌رو رد می‌شوید، اگر بالای سرتان را نگاه کنید، چشمتان به گذر فرهنگ خواهد افتاد که میدان فرهنگ (درضلع غربی باغ کتاب) را به دریاچه، باغ هنر، باغ‌موزه دفاع مقدس، پارک طالقانی و پل طبیعت، متصل می‌کند.

پس اگرچه که این بلوک از بلوک‌های چهارگانه باغ کتاب تهران، امکانات و سرگرمی‌های جذابی ندارد، اما باز هم پیشنهاد می‌کنیم حتما از این بلوک هم بازدید کرده و لذتش را ببرید.

بلوک C: نگارستان (سالن‌های سینمای باغ کتاب)

وقتی از بهارستان و خیالستان باغ کتاب گذشتید، نوبت به بلوک C یا نگارستان باغ کتاب می‌رسد. جایی که سالن‌های سینامی باغ کتاب را در خود جای داده و علاوه‌براین با ارائه امکانات و خدمات سرگرم‌کننده دیگر، تلاش می‌کند تا درکنار تفریح، آموزش به کودکان را هم مدنظر قراردهد.

این نکته را هم باید بدانید که در بلوک C باغ کتاب تهران، امکانات دیگری مثل سالن نمایش علمی، سینما سه‌بعدی و بخش مربوط به روبات نقاش هم وجود دارند که ما در این مقاله، برای احترام به حوصله مخاطبانمان، به آن‌ها اشاره نکرده‌ایم.

  • پردیس سینمایی باغ کتاب

شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید، که در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران، 11 سالن سینما و تئاتر برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی، تدارک دیده شده است. و هرکدام از این سالن‌ها هم در نوع خودشان، به‌عنوان یکی از بهترین سالن‌های کشور، شناخته می‌شوند.

سالن اصلی این پردیس سینمایی، یک پرده به مساحت 190 متر مربع دارد که بعد از سینما آفریقا تهران، دومین پرده سینمایی بزرگ در پایتخت، به‌شمار می‌آید. همچنین، پردیس سینمایی باغ کتاب، می‌تواند به‌صورت همزمان از 2000 نفر مهمان، در سالن‌های مختلف پذیرایی کند.

بعد از اینکه از سالن سینما هم خارج شدید، می‌توانید سری به غرفه‌های صنایع دستی بزنید که درست رو‌به‌روی سینما قرار دارند یا هم این‌که در کافه سینما بنشینید و به‌صرف نوشیدن یک فنجان قهوه، با دوستانتان درباره فیلمی که دیده‌اید، صحبت کنید.

  • باغ علم کودک

یکی دیگر از بخش‌های مفرح این بلوک، باغ علم کودک است؛ که اگر کودک 6 تا13 ساله‌ای را همراه خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این باغ سر بزنید.

باغ علم کودکان در سال 1396 افتتاح شده و با کمک تکنولوژی‌های مختلف و حرفه‌ای، تلاش می‌کند تا 4 داستان از بدن انسان، شهر، خانه، کره زمین و فضا را برای کودکان روایت کند. اما نکته مهم در جریان روایت قصه‌ها، این است که تلاش می‌کنند با استفاده از یک فرایند بازی‌محور، بچه‌ها را در روند قصه دخیل کرده و تجربه جالبی را برای آن‌ها به‌یادگار بگذارند.

در زمان بازدید از باغ علم کودکان، باید به نکات زیر، توجه کنید:

  • مدت زمان موردنیاز برای هر بازدید، حدود 2 ساعت تخمین زده می‌شود.
  • در سراسر این تور علمی، یک مربی آموزش‌دیده، کودکان را همراهی خواهد کرد.
  • زبان تور فارسی است، اما درصورت نیاز، می‌توانید یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و عربی را هم انتخاب کنید.
  • ظرفیت باغ علم کودک، 27 نفر است. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما بلیط خودتان را از روزهای قبل رزرو کنید تا به مشکلی برنخورید.
  • در طول تورهای آموزشی این باغ، فقط یک نفر، اجازه همراهی با کودک را دارد و پدرومادر، نمی‌توانند به‌صورت همزمان، فرزند خود را همراهی کنند.

  • مرکز آموزش باغ کتاب

این مرکز، شامل پنج کارگاه یا فضای آموزشی و یک پلاتو است که به‌صورت مجزا، در اختیار کودکان و بزرگسالان قرار می‌گیرد. در مرکز آموزش باغ کتاب تهران، امکان برگزاری کارگاه‌های یک یا دو روزه هم فراهم شده است.

هرکدام از سالن‌های این مرکز آموزش، نزدیک به 25 تا 50 نفر ظرفیت دارند و امکاناتی مثل؛ ویدئوپروژکتور، اسپیکر، وایت‌برد، میز و صندلی را در اختیار استفاه‌کنندگاه قرار می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها، بتوانند محتوای آموزشی خود را با کیفیت بهتری ارائه کرده و در اختیار علاقه‌‎مندان، قرار دهند.

بلوک D: سروستان باغ کتاب

احتمالا می‌توانیم بلوک D یا سروستان باغ کتاب را به‌عنوان اصلی‌ترین بخش باغ کتاب، معرفی کنیم. چراکه در همین بخش از باغ کتاب است که می‌توانید در میان قفسه‌های کتاب بچرخید و از ورق زدن هزاران عنوان کتاب مختلف، لذت ببرید.

این بلوک، بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران است که مساحتی نزدیک به 25هزار مترمربع دارد و علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه را به‌سوی خود فرا می‌خواند. در این فروشگاه، احتمالا می‌توانید هر کتابی را که می‌خواهید پیدا کنید و روی صندلی‌ها و نیمکت‌هایی که در میان قفسه‌ها قرارگرفته‌اند، بنشینید و کتاب موردنظرتان را بخوانید.

  • باغ علم نوجوان

اگر می‌خواهید بزرگ‌ترین شهربازی علمی کشور را ببینید، به باغ علم نوجوان در باغ کتاب تهران، سر بزنید. جایی که ادعا می‌کند، برخلاف آن‌چه از اسمش برمی‌آید، هیچ محدودیت سنی ندارد و برای افراد هفت تا هفتاد ساله جذاب خواهد بود.

در این شهربازی علمی، تقریبا 40 دستگاه علمی و آموزشی وجود دارد لحظاتی شاد و مفرح را با درون‌مایه‌های علمی برایتان خلق خواهند کرد و تجربه بازدید از باغ علمی نوجوان را برای همیشه در خاطر شما، به‌یادگار خواهد گذاشت. همچنین این‌که در این فضا، می‌توانید جشن تولد علمی هم برگزار کنید.

قبل از بازدید از باغ علم نوجوان، بهتر است به این نکات توجه کنید:

  • قبل از بادید، حتما بلیط خودتان را رزرو کنید. اگر می‌خواهید به‌عنوان سرپرست، یک گروه از دانش‌آموزان مدرسه‌ای را با خودتان به باغ علمی نوجوان ببرید، باید بدانید که روزهای فرد برای مدارس پسرانه و روزهای زوج برای مدارس دخترانه، درنظر گرفته شده‌است.
  • بازدید از این باغ، محدودیت زمانی ندارد و اگر بلیط داشته‌باشید می‌توانبد تا پایان روز از این مجموعه بازدید کنید.
  • تخفیفات ویژه‌ای برای مدارس و سازمان‌ها، درنظر گرفته شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • این مجموعه، 200 نفر ظرفیت دارد و شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 21 و پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 9 تا 22 پذیرای بازدیدکنندگان است.

  • کافه‌بازی

یکی دیگر از جذابیت‌های باغ کتاب تهران، کافه‌بازی است که در کنار خوراکی‌های خوشمزه‌اش، بازی‌‎های متنوعی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با دوستانتان بازی کنید و لحظات فراموش‌نشدنی را برای خودتان خلق کنید.

از جمله بازی‌های این کافه‌بازی، می‌توانیم به ماشین فرار، فوتبال دستی، ایرهاکی، پلی‌استیشن، لیزربازی و بازی‌های فکری مختلف اشاره کنیم.

کافه‌بازی باغ کتاب تهران، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 21 و پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 9 تا 22، آماده پذیرایی از 70 نفر مهمان است.

  • شبیه‌ساز پرواز سسنا 172

قطعا یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌هایی که هر انسان دوست‌دارد در طول دوران زندگی‌اش به‌دست بیاورد، تجربه پرواز است. در بلوک D باغ کتاب تهران، این امکان برای شما برای شما فراهم شده است تا کنترل یم وسیله نقلیه هوایی را برعهده بگیرید.

در این مجموعه، با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و مدرن، امکان شبیه‌سازی پرواز برای علاقه‌مندان فراهم شده است و شما می‌توانید تجربه بی‌نظیر پرواز با شبیه‌ساز سسنا 172 را به‌دست آورید. در این مجموعه، متخصصان آموزش‌دیده‌ای حضور دارند که شما را در طول این پرواز شبیه‌سازی شده همراهی خواهند کرد و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از باغ کتاب را در ذهنتان به یادگار می‌گذارند.

این شبیه‌ساز پرواز، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 21 و روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 9 تا23، میزبان علاقه‌مندانی خواهد بود که دلشان می‌خواهد حس پرواز را در زندگی خود، تجربه کنند. این دستگاه برای افراد 5 تا 12 ساله، به‌صورت ثابت و برای 12ساله‌ها به بالا، به‌صورت متحرک عمل می‌کند.

  • اتاق فرار باغ کتاب

این روزها اتاق‌های فرار به یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌ها درمیان جوانان تبدیل شده است. در اتاق فرار باغ کتاب تهران هم می‌توانید همراه با 4 تا 8 نفر از دوستانتان، یکی از سناریوهای مختلف این اتاق فرار را انتخاب کرده و لحظات پرهیجانی را در یکی از آرام‌ترین جاهای دیدنی تهران، تجربه کنید.

این اتاق فرار، سه سناریو به نام‌های «اتاق بیگانه»، «نفرین مؤمن» و «تهران» را طراحی کرده است که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این اتاق فرار در تمام روزهای هفته از ساعات 9:30 تا 20:30 آماده ارائه خدمت به بازدیدکنندگانی است باغ کتاب تهران را برای تماشا انتخاب کرده‌اند.

مجسمه‌های باغ کتاب تهران

در باغ کتاب تهران، بیش از 80 مجسمه از شخصیت‌های کارتون‌‎های نوستالژیک ساخته شده و در طبقه همکف، به نمایش گذاشته‌شده است. هرکدام از این مجسمه‌ها، به نوعی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی در ارتباط هستند و بعضی از آن‌ها هم از دل قصه‌ها و افسانه‌های محبوب ایران و جهان، بیرون آمده‌اند.

از میان محبوب‌ترین مجسمه‌های باغ کتاب تهران که افراد زیادی با آن‌ها عکس یادگاری می‌گیرند، می‌توانیم به مجسمه چوپان دروغگو و گله‌اش، جودی ابوت، شازده کوچولو، علی‌بابا و سندباد اشاره کنیم.

امکانات رفاهی باغ کتاب تهران

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، مجموعه باغ کتاب، یک محل تفریح خانوادگی است که تلاش می‌کند تا رضایت همه افراد خانواده را به‌دست آورده و به سلایق همه گروه‌های سنی احترام بگذارد.

به همین دلیل در باغ کتاب تهران، می‌توانید امکانات و خدمات رفاهی زیادی را پیدا کنید که در اختیار بازدیدکنندگان قرارگرفته و از میان آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ماشین حمل کودک (Baby Car)
  • خانه کودک
  • اتاق مادر و کودک
  • لمکده
  • نمارخانه
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ
  • کافی‌شاپ و رستوران‌های مختلف
  • اینترنت رایگان
  • ویلچر
  • فودکورت

خدمات ویژه باغ کتاب تهران

هر مجموعه فرهنگی و گردشگری، خدمات ویژه‌ای را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌کند. به همین دلیل، باغ کتاب تهران هم خدمات ویژه‌ای را برای مهمانان خود فراهم کرده که فعالیتش را از سایر مجموعه‌های مشابه، متمایز می‌کند.

از میان این خدمات، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در باغ کتاب تهران می‌توانید به بیشترین منابع کتابی تولید شده در ایران، دسترسی پیدا کنید.
  • در این مجموعه می‌توانید از بزرگ‌ترین مجموعه نمایشگاهی، آموزشی و سرگرمی کودک و نوجوان، بازدید کنید.
  • باغ کتاب تهران، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای محصولات فرهنگی و سبک زندگی در ایران به‌شمار می‌آید.
  • در بعضی از مناسبت‌های سال، امکان دیدار با نویسندگان و چهره‌های محبوب فرهنگی در این مکان، فراهم می‌شود.
  • اردوهای دانش‌آموزی، در زمان بازدید از باغ کتاب تهران، از تخفیف‌ها و امتیازات ویژه‌ای، برخوردار می‌شوند.
  • اگر در باشگاه کتاب این مجموعه عضو شوید، می‌توانید از تسهیلات باغ کتاب استفاده کرده و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

خرید بلیط و بازدید از باغ کتاب

وقتی می‌خواهید به باغ کتاب تهران وارد شوید، لازم نیست هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید و ورودی آن، کاملا رایگان است و می‌توانید از تمام مجموع دیدن کنید. همچنین برای بازدید از قفسه‌های کتاب و ورق زدن آن‌ها هم نیازی به پرداخت هزینه نیست.

اما این نکته را به‌خاطر داشته‌باشید که برای استفاده از بعضی خدمات و امکانات تفریحی باغ کتاب تهران، باید هزینه‌های جداگانه‌ای پرداخت کنید، درغیر این‌صورت، اجازه استفاده از آن‌ها به شما داده نخواهد شد.به‌طور کلی، برای بازددیدهای گروهی، مثل اردوی دانش‌آموزی، باید از قبل، هماهنگی‌های لازم را به‌وجود آورده و بلیط خود را به تعداد موردنظر رزرو کنید. برای رزرو بلیط گروهی و پرداخت ورودی هم می‌توانید به سایت باغ کتاب تهران مراجعه کرده و رزروتان را نهایی کنید.

خرید اینترنتی از باغ کتاب

خوشبختانه در وبسایت باغ کتاب تهران هم امکان خرید همه عناوین کتاب‌ها و لوازم‌التحریر موجود در فروشگاه فراهم شده و علاقه‌مندان می‌توانند از سراسر کشور، به محصولات بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران دسترسی داشته‌باشند و کتاب‌ها و نوشت‌افزارهای موردنظرشان را به‌صورت اینترنتی، خریداری کنند.

علاوه‌براین، امکان خرید غیرحضوری کتاب به صورت تلفنی هم برای علاقه‌مندان فراهم شده و شما می‌توانید در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه (به‌جز ایام تعطیل) با شماره‌گیری تلفن 96045693 (021)، کتاب موردنظر خودتان را سفارش دهید. البته باید بدانید که درحال‌حاضر، امکان خرید تلفنی، فقط برای خرید از کتاب‌فروشی بزرگ‌سال باغ کتاب تهران، فراهم شده است.

 

کلام آخر

باغ کتاب تهران، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی است که می‌توانید همراه خانواده و فرزندانتان از آن بازدید کرده و نگران هیچ چیز خاصی نباشید. از طرف دیگر، امکانات و خدمات رفاهی خوب این مجموعه هم، آن‌را به جایی تبدیل کرده است که از نوزادان تا افراد مسن، می‌توانند از خدمات آن استفاده کرده و لذت ببرند.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که اگرچه باغ کتاب تهران، به‌عنوان بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای بازدید یا خرید کتاب و لوازم‌التحریر باشد. اما نباید فراموش کنیم که کتاب‌فروشی‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی هم در سطح شهر فعالند که باید موردتوجه قرار بگیرند و در شرایط اقتصادی موجود کشور، به آن‌ها برای ادامه حیاتشان کمک کنیم.

بنابراین، بهتر است هرازگاهی هم به کتاب‌فروشی‌های کوچک سطح شهر سری بزنید و خرید خودتان را از آن‌جا انجام دهید تا به چرخه اقتصادی کسب‌وکارهای کوچک هم کمک کرده و نقشی در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و رشد سرانه مطالعه کشور، داشته باشیم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید