برنامه بازدید از کاخ نیاوران

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

برنامه بازدید از کاخ نیاوران

کاخ نیاوران یکی از دیدنی های تهران است که از دوان پهلوی به یادگار مانده است. این کاخ در حال حاضر به یکی از موزه های ارزشمند تبدیل شده که آثار قدیمی و گران بهایی در داخل آن نگه داری می شود. اگر شما نیز به بررسی فرهنگ و تاریخ ایران علاقه مند هستید، حتما بازدید از این کاخ را در سفر به تهران در برنامه های خود قرار دهید.

با کاخ نیاوران آشنا شوید

این کاخ یکی از دیدنی های معروف در نیاوران تهران و در منطقه شمیرانات است. کاخ در قسمت شمال شرقی باغ واقع شده و یکی از آخرین اقامتگاه های پادشاهان ایرانی به شمار می رود. مساحت این باغ حدود 11 هزار هکتار بوده و در جوار کوه های البرز واقع شده است. این کاخ به عنوان کاخ ییلاقی برای خانواده محمدرضا شاه پهلوی مورد استفاده قرار می گرفته است. این کاخ در سال 1357 و با پیروزی انقلاب اسلامی تغییر کاربردی داده و به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.

در کاخ نیاوران اطلاعات مستندی از دوره های تاریخی پهلوی و قاجار وجود دارد و به بازدید کنندگان نمایش داده شده و راجع به آن ها توضیح داده می شود. این کاخ در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. کاخ دارای چشم اندازی زیبا و منحصر به فرد هم در داخل و هم خارج آن است.

طبیعت اطراف آن کوه های سر به فلک کشیده و قطوری است که زیبایی خاص دارد. از طرف دیگر با توجه به قرارگیری آن در شمال تهران، آب و هوای آن نیز بسیار مطلوب و دلچسب است. این کاخ معماری ساده و مدرنی دارد. آینه کاری، کاشی کاری و گچبری های زیبا در این کاخ به شکل هنرمندانه ای به کار رفته است. در این کاخ همچنین می توانید آثار نقاشی از هنرمندان معروف داخلی و خارجی، ظروف و وسایل تزئینی گران قیمت و فرش های دستبافت قدیمی را مشاهده کنید.

برنامه بازدید از کاخ نیاوران

معماری کاخ

بیش از هر چیز، معماری این کاخ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این کاخ در دو طبقه و نیم ساخته شده و در مجموعه مساحتی حدود 9 هزار متر مربع دارد. سقف آن متحرک ساخته شده و جنس آن از آلمینیوم است. طراحی این کاخ توسط محسن فروغی استاد و رئیس وقت دانشگاه های هنری زیبای دانشگاه تهران انجام شده است. این کاخ تلفیقی از معماری مدرن و ایرانی است و تنها سازه سلطنتی ایران است که سقف متحرک دارد.

طبقه اول

در طبقه اول کاخ اتاق پذیرایی اصلی و سالن سینمایی اختصاصی وجود دارد که معماری داخلی آن را معماران فرانسوی انجام داده اند. محمدرضا شاه در این سالن پذیرایی از مهم ترین مهمانان خارجی خود پذیرایی می کرده است. این سالن 400 متر مربع مساحت داشته و با استفاده از مبلمان های آلمانی و فرانسوی و وسایل تزئینی گران قیمت آراسته شده است.

ظروف چینی غذاخوری در این طبقه به سده 19 فرانسه و با نقش هایی از خانواده سلطنتی این کشور و ناپلئون بناپارت باز می گردد. تمامی ظروف تزئینی به کار رفته در این سالن قدیمی و ارزشمند است به طوری که از میان آن ها می توان به سفالینه های مربوط به املش و مارلیک اشاره کرد. در این طبقه همچنین شما می توانید هدایای ارزشمندی که مهمانان خارجی برای پادشاه ایران هدیه آورده اند را ببینید.

طبقه دوم

در این طبقه از اتاق های شخصی، اتاق های خواب و اتاق استراحت نیم روزی وجود دارد. اتاق لباس و اتاق آرایش فرح نیز در این طبقه واقع شده است. اتاق مطالعه شاه نیز در این طبقه وجود دارد. در این اتاق می توانید میز تحریری به سبک لویی شانزدهم ببینید که ارزشی تاریخی دارد.

نیم طبقه دوم

نیم طبقه دوم مخصوص به کوچک ترین عضو خانواده سلطنتی یعنی لیلا پهلوی بوده است. البته اتاق کار فرح دیبا و لباس های شخصی و نظامی محمدرضا شاه نیز در این طبقه برای بازدید وجود دارد. در این طبقه می توانید آثار تاریخی مانند حجاری های باستانی از مجسمه بودا، آثار عاج هندی و تصویر نقاشی از دربان کریم خان زند مربوط به سال 1192 هجری قمری ببینید.

برنامه بازدید از کاخ نیاوران

موزه ها و بخش های دیگر کاخ نیاوران

این کاخ به عنوان یکی از مهم ترین دیدنی های تهران و البته ایران، دارای موزه ها و بخش های مختلفی برای بازدید است.

تالار آبی

این تالار در ضلع شمالی کاخ واقع شده و اطراف آن را کاشی های هفت رنگ پوشانده اند. این تالار حدود 350 متر مربع مساحت داشته و در آن دو تابلو کوبلن قدیمی قرانسوی مربوط به قرن های 17 و 18 میلادی وجود دارد.

کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه

این کاخ مربوط به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بوده که وی در سال 1267 هجری قمری به مناسبت آغاز 31 مین سالگرد حکومت خود آن را صاحبقران نامید. این کاخ در 900 متری کاخ نیاوران واقع شده و می توانید در آن تالار آیینه، تابلوهایی از شاهزادگان قاجار، عکس هایی از ناصرالدین شاه و غیره ببینید.

کوشک احمدشاهی

این کوشک به دستور احمدشاه قاجار برای استراحتگاه ییلاقی وی ساخته شده است و در دوره پهلوی به عنوان دفتر کار شاه پهلوی مورد استفاده قرار می گرفته است.

موزه های جهان نما

موزه جهان نما برای نمایش و نگه داری هدایای داده شده به فرح دیبا در چهار سالن همکف و یک سالن زیرزمین شکل گرفت. علاوه بر این وسایل در این موزه می توانید آثار برجسته هنرمندان ایرانی، پیکره های مفرغی و ظروف سفالین پیش از میلاد را نیز در این موزه ببنیید.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید