بنر هدر

پارک ملی پلیتیوک کرواسی

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

در نزدیکی زاگرب پایتخت کرواسی بهشتی آرمیده است که چشم و دل هر بیننده و گردشگری را تسخیر می کند. پارک ملی پلیتویک یکی از زیباترین پارک های ملی اروپا و ثبت یونسکو است. این پارک ملی بزرگ آنقدر جالب و بکر است هنوز بخشی از حیات وحش آن دست نخورده باقی مانده است. با 2 ساعت رانندگی از زاگرب شما در این پارک ملی زیبا خواهید بود و یکی از زیباترین جلوه های طبیعت را شاهد خواهید بود.

پارک ملی دریاچه های پلیتویک در کرواسی شانزده دریاچه بزرگ و کوچک دارد که جنگلی زیبا آنها را احاطه کرده چشم اندازی فیروزه ای رنگ در یک قاب که زیبایی آن خیره کننده است.

این قسمت در شرق منطقه لیکا است، بین کوه های مال کاپلا و لیچا پلجیویچیکا که معمولا پلیتویک نامیده می شود. این منطقه حفاظت شده تقریبا 300 کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

این پارک محلی واقعی برای احساس آرامش کامل است. آرامش کیفیتی است که در توصیف زیبایی این محل  ضروری است. آرامش حاصل از  آب، سکوت آب، جریان آرام آن، رقص ماهی و حتی غرش آبشارهای آن.پارک ملی پلیتیوک کرواسیدر گذشته های دور، این ناحیه ناشناخته، افسانه هایی داشت از پری‌های های دریایی، زمستان های سخت، ساکنین تنومند و قوی هیکل و هیولاهای جنگلی که یکی از معروف ترین آنها افسانه ملکه سیاه است که دریاچه های پلیتویک را خلق کرد.

بر اساس این افسانه بعد از یک خشکسالی وحشتناک  و طولانی در منطقه، برای مردم، حیوانات و گیاهان هر یک قطره آب گوهری گرانبها  بود.  حتی رودخانه سیاه که آب را به کل منطقه می آورد خشک شد.

مردم مرتب دعا می کردند ، تا یک روز،  از قصر پری که  در دیوارهای سنگی کوه Velebit پنهان بود ، ملکه سیاه به همراه یاران با شکوه و پر عظمتش در دره فرود آمدند. پس از شنیدن نیایش دهقانان، ملکه بر آنان  رحمت آورد  و وعده داد که آب فراوانی به آنها بدهد.

همراه با باد های خشمگین و رعد و برق ناگهانی باران شروع به ریختن در زمین های خشک کرد. شدت این بارندگی و طولانی مدت بودن بارش وفراوانی آب در بستر رودخانه سیاه دریاچه ها را ایجاد کرد.

مردم خوشحال و راضی بودند بعد از مدتی ملکه به کاخ زیرزمینی خود در نزدیکی گالووچ  برگشت.

آبها از دریاچه گالووچ به سرعت در حال عبور بودند و چنان نیرویی داشتند که در مسیرشان درختان و سنگها را با خود می بردند. مردم ترسیده از سیل برای کمک دوباره دست به دامن ملکه شدند.

رعد و برق آسمان، باد و باران شروع به  آرام شدن کرد، و در بالای آبشار Galovica (بالاترین نقطه در دریاچه های پلیتویس) نوریی جادویی ظاهر شد که ملکه محبوب در مرکز آن بود.

ملکه به آرامی شروع به سخن گفتن با مردم کرد، و گفت: “شما مردم سخت کوشی هستید  که از درختان سایه دار، دره های حاصلخیز و این دریاچه های زیبا محافظت می کنید.

بسیاری از ارتش ها این زمین ها را از بین می برند و خون و اشک ها باید ریخته شوند، اما من دوباره می آیم و آفتاب و آینده ای روشن را به ارمغان خواهم آورد.

آن وقت است که درختان سایه دار شما  را نادیده نخواهند گرفت ؛ و مردم از سراسر جهان می آیند تا اعجاز را در دریاچه‌های پلیتویسک دوست داشتنی شما نظاره گر باشند .”پارک ملی پلیتیوک کرواسیهر فصلی برای دیدن پلیتویک می تواند جذاب باشد. در فصل زمستان آبشارهای یخ زده با شکوه است؛ در تابستان سرسبزی منطقه آرامش می آورد؛ در بهار و پاییز حجم آب در بالاترین  میزان خود است.

در نظر داشته باشید که دریاچه های پلیتویس دارای آب و هوای “متغیر ” بین آب و هوای قاره ای زاگرب  و آب و هوای ساحلی اسپلیت است. اطلاعات کامل این پارک در درگاه رسمی آن آورده شده است.

آب و هوا در تابستان بیشتر قابل پیش بینی است، زمانی که شما بیشترین نور آفتاب و دمای متوسط 24 درجه سانتیگراد در وسط روز را دارید. تابستان بیشترین فصل ورود گردشگران به این ناحیه است.پارک ملی پلیتیوک کرواسیبازدید از پارک در بهار و پاییز یک تجربه آرام تر است اما می تواند بارانی باشد، به ویژه در ماه نوامبر(آبانماه) . زمستان سرد است! حسابی خود را بپیچید و منتظر برف هم باشید.

ماه ژانویه سردترین ماه (-3 درجه سانتیگراد) است در حالی که فوریه ماه خشک منطقه و زمان قبل از بارانهای شدید بهار است.

مهم نیست چه زمانی مهم این است که حتماً به پلیتویک بروید. در هر مقطع زمانی، دریاچه های پلیتویک هرگز شکل روز قبل از آن نبوده اند. نوسان رنگ آب در این دریاچه ها زیاد است .

رنگ آب از یک زمرد سبز روشن، آبی عمیق، و یا خاکستری کم رنگ به طور مداوم در حال تغییر است که دلیل آن مقدار مواد معدنی و یا موجودات زنده، و همچنین زاویه نور خورشید بر روی دریاچه هاست.

مهمترین مواد تشکیل دهنده که باعث تغییر رنگ به آبی یا سبز می شود کربنات کلسیم  سنگ آهک است. دریاچه ها به خاطر تغییر رنگ های مداوم ، از سبز تا خاکستری روشن و حتی آبی رنگ پریده شهرت ویژه ای دارند.پارک ملی پلیتیوک کرواسیمحدوده  پارک پلیتویک بسیار بزرگ است و شما قطعا نمی توانید کل پارک را با راه رفتن بپیمایید. به همین دلیل سرویس انتقال ویژه وجود دارد که شما را از نقطه A به نقطه B یا با کشتی و قطار می برد. حمل و نقل براساس برنامه انجام می شود، و اغلب بستگی به  شلوغی پارک دارد.

این که بازدید از این پارک به چه مدت زمان نیاز دارد بستگی دارد دنبال چه باشید و فشردگی زمانی شما چقدر باشد. برای مثال اگر فقط بخواهید بگویید که این پارک را دیده اید و یا برنامه زمانی محدودی در سفر دارید یک روز برای این کار لازم دارید.

اما به نظر میرسد یک روز کم است و نمی توانید به طور کامل از شگفتی و زیبایی محل لذت ببرید. یک شب اقامت در پارک بسیار تجربه جالبی خواهد بود.

در مرزهای این پارک ملی با جنگل، 16 دریاچه کریستالی از طریق یک سری آبشار به یکدیگر متصل می شوند. آب های غنی از مواد معدنی  سنگهای مسیر را می تراشند وبه طور مداوم سنگها را تغییر شکل می دهند.

ابرها  بر فراز  18 کیلومتر مسیرهای چوبی و مسیرهایی که در اطراف لبه ها و در سراسر آب هستند، حرکت می کنند. ویژگی خاص پارک کوهستانی پلیتویس وجود این مجموعه از 16 دریاچه است که به صورت آبشاری قرار گرفته اند که زنجیر وار به هم وصل هستند.

دریاچه ها حاصل چندین رودخانه کوچک هستند که در یکدیگر جریان دارند، و منشاء آنها  از درون کوه است که جریان می یابد.. دریاچه ها درون  یکدیگر جریان داشته و توسط سدهای طبیعی تراورتن جدا می شوند و همه یک جریان کلی عمومی را دنبال می کنند.

در تمام طول پارک صدای ثابت غرش آب، یا به آرامی چکیدن آب  یا صدای آبشار عظیم را خواهید شنید. رطوبت پارک و گیاهان سبز اطراف دریاچه ها نیروی حیاتی محل هستند که کاملاً قابل حس است..

اتصال مسیرها و دریاچه ها و کیلومترها مسیر پیاده روی و امکان دسترسی بی واسطه و صمیمی به این سرزمین عجایب طبیعی با زیبایی خیره کننده آن باعث می شود از تمام استرسهای محیط صنعتی و شهری کاملاً رها شوید.پارک ملی پلیتیوک کرواسیبالاترین آبشار ، Veliki Slap است. با 78 متر ارتفاع، که یکی از جاذبه های مهم گردشگران است.  این آبشار به خصوص در فصل بهار بسیار  با شکوه است، زمانی که ذوب شدن برف باعث افزایش قدرت بارش باران و پرآب شدن این آبشار می شود.

پلیتویک نمونه ای  نادر از  باغ عدن است. با توجه به  موقعیت محلی و این  واقعیت که از دهه 1940 یک پارک ملی بوده و از دهه 1970 یک میراث جهانی ثبت یونسکو بوده است، زندگی حیوانات و گیاهان در پارک و در اطراف آن مانع از هرگونه تغییرات محیط زیستی و حیات وحشی در آن شده است.

نبود آلودگی، ساختمان ها  و سایر خطاهای انسانی معمولی، حدود 75 گونه گیاهی را که بومی هستند، به جای گذاشته اند، به این معنی که آنها هیچ جای دیگری وجود ندارند.

حتی زندگی حیوانات نیز دست نخورده مانده است، برای مثال، خرس قهوه ای همچنان از جنگل های نزدیک و کوه ها در این منطقه زندگی می کنند.پارک ملی پلیتیوک کرواسیهر سال بیش از 2/1  میلیون گردشگر از پارک دیدن می کنند. این عدد در مقایسه با آماد بازدید کنندگان از پایتخت کرواسی یعنی زاگرب و حتی دوبرونیک که پرطرفدارترین شهر توریستی کرواسی است عدد قابل ملاحظه ای است.

در حالی که دیگر مناطق حفاظت شده طبیعی دور از هر گونه دخالت انسان است، دریاچه های پلیتویس در طول تاریخ همواره در معرض نفوذ انسانی بوده است.

دریاچه های پلیتویک در امتداد یک مسیر مهم حمل و نقل قرار داشته اند و همواره محل تلاقی تأثیرات فرهنگی شرقی و غربی بوده است.

آبهای جاری بر روی سنگ آهک و گچ، در طی هزاران سال ، سدهای طبیعی ایجاد کرده اند که آنها هم به نوبه خود یک سری دریاچه های زیبا، غارها و آبشارها ایجاد کرده اند.

این فرآیندهای زمین شناسی امروز نیز ادامه دارد. جنگل موجود  در پارک خانه خرس، گرگ و بسیاری از گونه های پرنده نادر است.پارک ملی پلیتیوک کرواسیحفظ آداب و رسوم و سنت های قدیمی اهمیت زیادی برای مردم محلی منطقه دارد. فرهنگ محلی نیز به عنوان یک عامل مهم برای گردشگری  این منطقه شناخته شده است.

در مورد معماری، منطقه لیکا به خاطر خانه های چوبی کم خود با سقف ساخته شده از کاه چاودار شناخته می شود.

بسیاری از ویژگی های سبک زندگی باستانی در لباس محلی مردم نشان داده شده است که می تواند موضوع بحث مفصلی باشد. لباسها می توانند بیانگر وابستگی های منطقه ای و یا جدول بندی اجتماعی می توانند

تا قرن بیستم، گردهم آیی های اجتماعی در طول ماه های زمستان، زمانی که هیچ گونه فعالیت های کشاورزی نمی توانست انجام شود، “پریلو(prelo)” نامیده می شد، که یک سنت معمول در این منطقه است.

این گرد هم آییها برای تولید مشترک پارچه ، کره یا برای فرآوری بیشتر محصولات برداشت شده (تولید آرد و غیره) بود. این فعالیت ها همراه با خوردن نوشیدنی ها و رقص ها، مخصوصا در طول شب بود.

رقص شناخته شده این منطقه رقص دایره ای (کولو کرواسی) است. غذاهای محلی شامل نوشیدنی هایی مانند Slivovitz (کرواتی شیووویتا)، شراب و قهوه یا غذاهایی مانند پنیر نرم کرواتی ، نوعی سوپ ، سوسیس (مانند سوسیس پاپریکا)، گوشت خوک پخته یا بره است.پارک ملی پلیتیوک کرواسی

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید