بنر هدر

دشت دریاسر ، دیدنی های دوهزار تنکابن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین مناطق شمال ایران است که در قسمت جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار قرار دارد. این دشت که در ارتفاع بیش از 2000 متری از سطح دریا واقع شده است، بین 4 کوه محصور شده است. از سمت جنوب غربی کوه الموت، بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. در حقیقت این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می کند.

دشت دریاسر ، دیدنی های دوهزار تنکابن

سطح این دشت در فصل بهار پر از گل های زرد رنگی می شود که در میان چمن های سبز رنگ رخ می نمایانند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. از جالب ترین ویژگی های این دشت آن است که در کف آن ده ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه ها به بیرون می جوشد بطوریکه در فصل بهار که آب زیاد است به سختی مکان خشکی را می توان در دشت پیدا کرد و همچنین رودخانه پر آبي نیز از وسط اين دشت جاريست که از ارتفاعات سيالان سرچشمه مي گيرد و بر زيبايي دشت بطور خيره کننده اي مي افزايد. همه ساله در اواسط ارديبهشت ماه و همزمان با روييدن ميليون ها گل زرد رنگ زيبا همايش هاي کوهپيمايي زيادي با حضور گروه هاي کوهنوردي از سراسر ايران در اين منطقه برگزار مي شود. از اين رو اين منطقه بي نظير را “بهشت ارديبهشت ايران” مي نامند.

دشت دریاسر ، دیدنی های دوهزار تنکابن

به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه در فصول مختلف مناظر کم نظیری را می توان در آن شاهد بود. در فصل بهار چشمه های جوشان که از کف دشت جاری می شوند، چمن های سبز رنگ که سرتاسر دشت را می پوشانند، گلهای زرد رنگ که اندازه شان در حدود 20-30 سانتی متر است از یک سو، کوه های پوشیده شده از جنگل های انبوه از سوی دیگر، و قله سیالان با یخچال های بزرگ از سمت دیگر، را می توان در یک نگاه دید. در فصل پاییز نیز یکی از بدیع ترین صحنه ها در این دشت شکل می گیرد؛ میلیون ها برگ که از درختان خود جدا می شوند در فضا معلق شده و به زمین می ریزند و زمین را با رنگ های گوناگون خود فرش می کنند.

دشت دریاسر ، دیدنی های دوهزار تنکابن

یکی دیگر از صحنه های عجیبی که می توان در این دشت و در شب مشاهده کرد شهاب سنگ ها هستند که نور بسیار زیادی دارند. در صورت خوب بودن هوا (شبها معمولا هوا اگر ابری نباشد البته هوا خیلی سرد است)، می توان به بیرون رفت و آسمان را برای مدت های مدیدی نگاه کرد و لذت برد. قابل توجه دوستان در عکس ها کوهی که مشاهد میکنید کوه سیالان میباشد با ارتفاع 4185 متر در رشته کوه های البرز غربی و در مرز بین دره ی الموت و دره ی دوهزار (2000) واقع شده است. شمال این قله دشت دریاسر، جنگل های دوهزار و تنکابن (شهسوار) قرار گرفته و در جنوب آن منطقه ی الموت قرار دارد. از غرب به گردنه ی سیالان، قله های خشچال و کندیگان و از شرق به طالقان مشرف است.

دشت دریاسر ، دیدنی های دوهزار تنکابن

مسیر دسترسی به دشت دریاسر تنکابن :
پس از رسیدن به شهر تنکابن در غرب استان مازندران، مسير “جاده دوهزار” را دنبال کرده تا به دوراهي اي به نام “دوراهي امامزاده قاسم” برسید. در سمت چپ جاده مسيري به سمت دره مي رود که انتهاي آن به روستاي “عسل محله” خواهد رسيد. پس از آن باید حدود يک تا يک و نيم ساعت کوهپيمايي کرده و بعد از عبور از تپه ها و چشمه هاي بين راه به دشت درياسر برسید.

دشت دریاسر ، دیدنی های دوهزار تنکابن
ارتفاع دشت دریاسر از سطح دریا حدود 2000 متر است به این خاطر در زمستان بسیار سرد است (بدلیل کوهستانی بودن منطقه)، در بهار بسیار خوش آب و هوا است، در تابستان روزها بسیار گرم و شب ها سرد است و پاییز هم تقریبأ همیشه بارانی است. دشت دریاسر که از آن به عنوان یکی از زیباترین مناطق ایران یاد می شود دارای یخچال های طبیعی،چشمه های فراوان، کوه های بلند و بکر و از همه مهمتر گل های زرد رنگ بابونه است که زیبایی منطقه را دوچندان کرده است.

آدرس: تنکابن، دوهزار، عسل محله

دشت دریاسر ، دیدنی های دوهزار تنکابن

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید