آبشار مارگون ، از معروف ترین آبشارها ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان فارس به غیر از شیراز تاریخی، شاعرانی مثل حافظ و سعدی و آثار تاریخی باشکوه، طبیعی دلفریب را هم در خود جای داده است. در گوشه و کنار این استان، طبیعتی بهشتی را می بینید که در کنار هم استانی تماشایی را پدید آورده اند. یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی فارس آبشار مارگون است آبشاری که علاقمندان به طبیعت را در فصل های بهار و تابستان به خود جذب می کند.

آبشار مارگون ،  از معروف ترین آبشارها ایران

در شمال غربی استان فارس آبشاری تماشایی و منحصربفردی قرار دارد که از معروف ترین آبشارهای ایران به شمار می رود. با گردش در نقاط مختلف ایران جاذبه های دیدنی و تماشایی زیادی را پیدا می کنید که بعضی از آن ها مثل همین آبشار از ویژگی های منحصربفری برخوردارند که همین موضوع تعداد گردشگرانش را بیشتر می کند. در اینجا نوای دلنشین جوش و خروش آب، آبی زلال و خنک، درختانی سرسبز، طبیعتی خیره کننده و کوهستانی باابهت انتظارتان را می کشد. آبشار معجزه ای از طبیعت را به نمایش در آورده و با ویژگی های منحصربفردش به گفته برخی زیباترین آبشار خاورمیانه است در کنار همه زیبایی های آبشار، آب و هوای کوهستانی این ناحیه هم که در روزهای گرم تابستان خنک و مطبوع است انگیزه بازدید از این آبشار می شود. حتما برایتان جالب است که بدانید در اینجا با بزرگ ترین و بلندترین آبشار چشمه ای دنیا طرف هستید و حتی اگر در گرم ترین روزهای سال هم به داخل این آب بروید آب آن سرد و دمایش کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد است.

آبشار مارگون ،  از معروف ترین آبشارها ایران

اگر از کسانی هستید که رفتن به کنار جاذبه های طبیعی حالتان را خوب می کند و هر چند گاهی بودن در آغوش طبیعت را تجربه می کنید آبشار مارگون از جاذبه هایی است که باید از آن دیدن کنید. آبشار مارگون در استان فارس قرار دارد و با دسترسی راحتی که دارد گردشگران زیادی را به خصوص در فصل بهار به خود جلب می کند. در فصل بهار هم آب آبشار پرآب تر از هر زمان دیگری است و هم چشم اندازهای اطراف سرسبز و باطراوت شده است. این آبشار با ۷۰ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض ظاهر باشکوهی دارد که چشم ها از تماشایش سیر نمی شود. در بازدید از این آبشار حتما همراه خود دوربین عکاسی داشته باشید تا لحظات بودن در کنار یکی از زیباترین آبشارهای ایران را برای همیشه ثبت کنید و عکسهایی جذاب در کنار آبشار بیندازید. در کنار آبشار امکانات تفریحی بسیاری مثل سرویس بهداشتی و مکان هایی برای کمپ زدن وجود دارد که امکان طبیعت گردی را برایتان فراهم کرده است. در آبشارهای معمولی چیزی که باعث به وجود آمدن آبشارها می شود ریزش آب رودخانه از ارتفاع است اما در آبشار مارگون هیچ رودخانه ای در کار نیست و آب آبشار در واقع چشمه هایی هستند که از دل کوه می جوشند و صحنه های تماشایی را خلق می کنند. در اینجا در دیواره صخره ای و سنگی کوه هزاران چشمه به بیرون می جوشد و یکی از بکرترین مناظر و چشم اندازها را می آفریند برای همین هم هست که به این آبشار آبشار چشمه ای می گویند. هیچ کس تعداد این چشمه ها را به درستی نمی داند حتی گاهی چشمه های جدیدی ایجاد می شود و گاهی هم تعدادی از چشمه های قبلی خشک می شوند.

آبشار مارگون ،  از معروف ترین آبشارها ایران

آب زلال و گوارای این چشمه ها در پایین کوه رودخانه ای را شکل می دهند که تا نزدیکی سپیدان کشیده می شود. می توانید در آب زلال پای کوه آب بازی کنید اما حواستان باشد چون این آب خیلی خنک است و دمای پایینی دارد. جایی که این آبشار قرار گرفته از نقاط مرتفع منطقه است و بیش از ۲۲۰۰ متر ارتفاع دارد برای همین اگر در فصل های سرد سال به کنار این آبشار بیایید قندیل های یخی جذاب و دیدنی ای را در کنار آبشار می بینید. در کنار آبشار، روستایی به اسم مارگون قرار دارد که اسم آبشار از روی همین روستا گرفته شده است. در این روستا مردمانی لر زندگی می کنند که شنیدن لهجه شیرین لری آن ها از زیبایی های  دیدن از این آبشار است. در کنار این آبشار انواع درخت های جنگلی و همینطور درختان سیب، زازالک و بوته های زرشک را می بینید که طبیعت دلفریبی را برای اطراف آبشار رقم زده اند و چون با آب گوارای این آبشار آبیاری می شوند سرسبز و باطراوت هستند. برای رسیدن به آبشار باید به مرز بین استان فارس و کهگلویه و بویر احمد بروید و سراغ شهرستان سپیدان را بگیرید. همین که وارد محوطه آبشار شوید پارکنیگی قرار دارد که می توانید ماشینتان را در آنجا پارک کنید. از اینجا تا آبشار ۸۰۰ متر فاصله است  که باید بقیه راه را پیاده بروید. از آنجایی که اینجا منطقه ای گردشگری است مسیر پیاده روی کاملا سنگفرش شده و پله های سیمانی پیاده روی در مسیر را راحت تر کرده است.

آبشار مارگون ،  از معروف ترین آبشارها ایران

راه های دسترسی به این آبشار کاملا کوهستانی است و در زمستان احتمال ریزش برف های سنگین وجود دارد برای همین بازدید از این دریاچه در زمستان توصیه نمی شود چون ممکن است مسیرهای رسیدن به آبشار بسته شوند. این آبشار از جاذبه های پرگردشگر است که در دره هایی با شیب زیاد و بن بست قرار دارد پس فضای زیادی برای کمپ و پارک خودرو ندارد و اگر در روزهای تعطیلات بهار و تابستان به اینجا می روید ساعات اولیه صبح را برای سفر انتخاب کنید تا ترافیک و شلوغی اذیتان نکند. در اطراف این آبشار گونه های گیاهی و حیوانی متنوعی زندگی می کنند که باعث شده این محل به مکانی حفاظت شده تبدیل شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید