بنر هدر

بقعه پیر قطب الدین ، از مكان‌های زيارتی شهر آستارا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بقعه پیر قطب‌الدین در ۳ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل در داخل قبرستان روستای باغچه‌سرا ، روی تپه نسبتا بلندی جای گرفته است. این بنا سده 10 ه ق پلانی مستطیل شکل به اندازه 30/11 در 6 متر دارد نمای بقعه آجری و بام آن سفال پوش است. سنگ مرمر سفیدی با نوشته های آیات قرآنی از سوره آل عمران و آیت الکرسی و نیز تاریخ وفات میرزا محمد بن قباد جان در سال 942 ه در بقعه وجود دارد. بقعه پیر قطب الدین ، مرقد مطهر عارف وارسته و پرهیز گار است که متوفی به سال 972ه.ق می باشد و به سال 1259 ه.ش با همیاری اهالی تجدید بنا گردیده و آجرهایش را از لنکران جمهوری آذربایجان آوردند .

بقعه پیر قطب الدین ، از مكان‌های زيارتی شهر آستارا

تعداد زيادی از اهالی روستاهای باغچه سرا ، قلعه و ساير روستاهای آستارا، چهارشنبه در عاشورای حسينی مطابق آيينی چندين ساله در قالب دسته های عزاداری با پای پياده خود را به بقعه پيرقطب الدين رسانده و پروانه وار گرد حريم ان حلقه زده و عزاداری كردند.
دسته های زنجير زنی و سينه زنی فوج فوج در ظهر عاشورا به سمت اين بقعه روانه شدند تا ارادت خالصانه خود را به امام حسين (ع) نشان دهند.علم ها و بيرق های مزين به نام امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) پيش قراولان دسته های عزاداری شده و به عنوان نماد عشق و دلدادگی در دست جوانان و پيران می چرخد.مداحان حاضر در اين آيين احوالات امام حسين (ع)و حضرت ابوالفضل (ع) را با سوز گره خورده در اشعار آذری بر زبان جاری كرده و باعث غليان احساسات معنوی مرزنشينان اين شهرستان شدند.
قربانی كردن گوسفند و گاو مقابل دسته های عزاداری و اهدای گوشت های قربانی به مساجد روستاها از جمله آيين هايی است كه به صورت خودجوش توسط اهالی اجرا شد.

بقعه پير قطب الدين كه در ميان مردم محلی به توربه و پيرقوب شناخته می شود از مكان‌های زيارتی شهر آستارا محسوب می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید