بنر هدر

پل خشتی لوشان ، یکی از خاص ترین پل های ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این پل در شهرستان لوشان، جنوبی ترین شهر استان گیلان و در مسیر رشت – قزوین در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان، واقع است و به دلیل اختلاف سطح ابتدا و انتهایش یکی از خاص ترین پل های ایران محسوب میشود. دلیل نامگذاری این پل نیز به خاطر قرار گرفتن آن در شهر لوشان بوده است. این پل که از جمله آثار تاریخی و قدیمی استان گیلان و شهر لوشان به شمار می‌آید، بر خلاف بقیه پل‌های خشتی که قوسی می‌باشند، به صورت پلکانی طراحی و ساخته شده است.

ازتاریخ احداث این پل اطلاعی در دست نیست، برخی از پژوهندگان ساختمان این پل آجری را به خسرو خان گوجی، حکمران گیلان، در زمان فتح العلی شاه نسبت می دهند ولی بنظر می رسد که این پل در قرن نهم هجری ساخته شده است. در قسمت ورودی پل کتیبه ای نصب شده است که چنین نوشته است : پل آجری لوشان از بناهای دوره ی قاجاریه است، که بنا به روایت تاریخی در سال 1230 هجری قمری، بر روی رودخانه شاهرود ساخته شده است.

پل خشتی لوشان ، یکی از خاص ترین پل های ایران

پل لوشان دارای چهار دهانه به ابعاد مختلف و نیز موج برگردان‌هایی در قسمت پایه‌ها است. کوره پوش‌هایی در میان پایه‌ها از سنگینی پل، می‌کاهد و در مواقع افزایش سطح آب، گذر رود را تسهیل می‌کند. طول کلی این پل ۱۰۰ متر و عرض آن هفت متر است. در دو طرف مسیر عبور عابر، جان پناه وجود دارد و کف پل با قلوه سنگ فرش شده‌است. پل لوشان پس از زلزله سال ۱۳۶۹ توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان مرمت اساسی شد.

پل تاریخی لوشان که از جاذبه های تاریخی لوشان است ، در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۰۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .

پل خشتی لوشان ، یکی از خاص ترین پل های ایران

قدمت و اهميت

اهمیت حیاتی پل لوشان زمانی بهتر آشکار می شود که بدانیم این پل دقیقا در مسیر تردد کاروانیان و مسافران گیلان به داخل فلات ایران قرار گرفته است. فرهاد میرزا معتمد الدوله از شاهزادگان قاجار که حوالی ۱۲۹۲ ه. ق از این مسیر گذشته ساخت پل را به حاجی محمد هادی تاجر میانجی نسبت داده که ساکن قزوین بوده است و در اواخر دوران صفويه ساخته شده است . وی ساخت پل را به هشتاد و چند سال قبل متعلق دانسته و مینویسد که در زمان وی هیچ رخنه ای در پل دیده نمی شود. این پل دارای چهار دهنه طاق جناقی کند در ابعاد مختلف و نیز موج برگردانهایی در قسمت پایه ها برای استحکام آنها و تسهیل جریان آب به هنگام سیلابها و همچنین کوره پوشهایی در میان پایه ها است که از سنگینی پل می کاهد و در مواقع افزایش سطح آب گذر جریان رود را سهولت می بخشد.
در واقع لوشان در بین دو بخش عمارلو گیلان و مرکز بخش طارم سفلی واقع شده است و مکان اصلی شهر كمی بالاتر از مکان فعلی آن قرار داشته که با احداث جاده اصلی به مرور زمان در حاشیهٔ ای جاده خانه‌هایی ساخته شد و شهر به مکان فعلی انتقال یافته است . مردم بومی لوشان ترک‌ها بوده‌اند که هم اکنون نیز به طور عمده در مکان قدیمی خود (لوشان بالا) ساکن می‌باشند و مردمان لر و لک و کر مانج ساکن در این منطقه از اقوام تبعیدی دوران مشروطیت و طاغوت می‌باشند و اصالتا و اساسا متعلق به شهرهای لک و کرمانج نشین کشور می‌باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید