بنر هدر

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

زمین پر از موهبت های الهی است. جنگل ها، کوه ها، دره ها، گل ها و هر آنچه بر روی این کره خاکی و در آسمان بی انتهای بالای سرمان خلق شده است موهبتی بی بدیل است که زندگی را زیباتر می کنند.

یکی از این موهبت های الهی چشمه های آب گرم است. چشمه هایی با خواص مختلف و جذابیت های بسیار که در سرتاسر این کره خاکی به چشم می خورند.

در میان این چشمه ها که راهشان را از قلب زمین به روی آن پیدا کرده اند برخی پرآوازه ترند و نگاه های بیشتری را به سمت و سوی خود می کشانند.

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

وجود چشمه های آب گرم در مناطق کوهستانی و معتدل کشورمان اغلب آنقدرها هم دور از انتظار نیست اما اینکه یک چشمه آب گرم آن هم در سرزمین داغ و تفت دیده جنوب جا خوش کرده باشد اندکی دور از انتظار و کمی وسوسه برانگیز است.

 چشمه آب گرم گنو یکی از همان موهبت های الهی است که جایی در نزدیکی خلیج فارس قرار گرفته است و از قضا یکی از تفرجگاه های اصلی اهالی گنو است.

گنویی که در نزدیکی بندرعباس و در استان پهناور و زیبای هرمزگان قرار گرفته و حالا چشمه آب گرم خاص و استثنایی اش تفرجگاهی برای اهالی گنو و مسافرین بندرعباس است.

در آب های این چشمه ماهی آوینیوس گینویس زیست می کنند ماهی ای که هیچ کجای جهان یافت نمی شود. به طور کلی استان هرمزگان یکی از مناطقی است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می کنند تا به تماشای جاذبه های گردشگری در آن بپردازند.

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

چشمه ی آبگرم گنو در کوه گنو در فاصله ی ۳۴ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس قرار گرفته و این چشمه و بخش های اطراف آن مکانی است برای استراحت و تفرج های خانوادگی که اغلب اووقات هم در فصل های تابستان شلوغ است.

چشمه گنو

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگانگنو جایی در 20 کیلومتری شهر بندرعباس قرار گرفته است. سرزمینی با کوه های آهکی مرتفع و بلند که اطراف گنو را در بر گرفته است و اقلیم گنو را با بندرعباسی که در همسایگی اش قرار گرفته است متفاوت کرده است.

شاید جالب باشد اگر بدانید این کوه ها دنباله ی رشته کوه زاگرس اند که مثل دیواری بلند سال هاست قد برافراشته است. کوه های بلند گنو که راه عبور بخارات آب خلیج فارس را گرفته است سبب شده تا این منطقه به نسبت آب و هوای شرجی جنوب، آب و هوایی مطبوع تر و معتدل تر داشته باشد.

این کوه های خاطره انگیز با پوشش گیاهی منحصربفرد خود حالا جزو مناطق حفاظت شده گنو محسوب می شوند که نشان از اهمیت و ارزش والای زیست محیطی آن ها دارد و آن را در ردیف زیست کره های مهم ایرانی قرار می دهد.

پرسیاوش، مسواک، بومادران، آویشن، سرخس، بادام کوهی، بادام گنویی، زیتون، بنه، گز و پامچال صخره ای تنها بخشی از گیاهانی هستند که در آغوش کوه های سربه فلک کشیده گنو روییده اند و دامانش را سبز کرده اند.
آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره‌ای از گیاهانی هستند که به طور اختصاصی در این منطقه از ایران رشد می کنند.

قوچ، بز، می، جبیر، سیخون، کبک، دارکوبهای سینه قرمز، کورکولا تیهو و افعی نیز برخی از ساکنین ارتفاعات گنو هستند. اما این کوهستان علاوه بر آب و هوای مطبوع و پوشش گیاهی و جانوری منحصربفردش پر از چشمه های آب گرم است.

تنگ سیاه، انارون، مردو، پرکوه، چاهو، تنگ باغ و آب گرم گنو تنها چند چشمه از میان چهل باب چشمه شناخته شده کوه های سخاوتمند گنو هستند که طرفداران بسیاری نیز دارند.

آب چشمه ها جاری شده و در نهایت خودشان را به رودخانه های مهم گنو می رسانند. در این میان چشمه آب گرم گنو از اهمیت بیشتری برخوردار است و در بین بومیان و اهالی منطقه شناخته شده تر است.

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

چشمه آب گرم گنو جایی در مسیر بندرعباس به سیرجان قرار گرفته است و بیش از بیست کیلومتر با بندرعباس، مرکز استان هرمزگان فاصله دارد. اگر خودتان را به این جاده برسانید تابلوی مجتمع آب درمانی گنو را خواهید دید.

این چشمه در دره ای محصور بین بلندی های نسبتا سرسبز گنو قرار گرفته است. چشمه گنو که متوسط دمایش به 41 درجه سانتیگراد می رسد یکی از چشمه های آب گرم منطقه است که به گفته مسئولین مجتمع آبدرمانی گنو به علت دارا بودن کلرو سولفات، کلرو سدیم و گوگرد خواص درمانی بسیاری دارد.

در فصل زمستان صبح ها دمای آب چشمه های آبگرم گنو در بندرعبارس حدود ۴۱ درجه ی سانتی گراد است و تا ارتفاع یک متری بخار آب محدود را فرا می گیرد که جلوه زیبایی به محیط می ‌بخشد.

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

این چشمه با آب سبز رنگ خود که حاصل از رسوبات سبز رنگ است، به تسکین دردهای عضلانی، درمان مشکلات پوستی متعدد، تسریع روند درمانی، تسهیل گردش خون، تقویت عضلات، درمان مشکلات مفصلی، درمان مشکلات روحی و حتی مبارزه با افسردگی شهره است و طرفداران بسیاری دارد به طوری که سالانه چیزی قریب به دو میلیون نفر خودشان را به این چشمه آب گرم رسانده و از خواص آن بهره می برند.

علاوه بر این خواص درمانی چشمه گنو پس از جوشیدن از دل زمین به شکل یک رود به مسیر خود ادامه می دهد و بعد از ایجاد چند آبشار کوچک و زیبا خودش را به نخلستان های زیبای پایین دست می رساند و نخل ها را هم سیراب می کند.

آب گرم گنو هرمزگان

این چشمه دو استخر زنانه و مردانه نسبتاً بزرگ دارد که به تأسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروش نوشیدنی و غیره تجهیز شده است.

محوطهٔ اطراف چشمه پر از درختان نخل زیبا و سبز است. پساب این چشمه پس از خارج شدن از استخرها مانند رودخانه کوچکی پس از طی چند کیلومتر با آب نسبتاً زیادی به صورت آبشار کوچکی به پایین سرازیر می‌شود.

اما علاوه بر این استخرها این مجتمع وسیع و چشم نواز دارای یک هتل برای اقامت مسافرین و گردشگرانی است که دوست دارند ساعات بیشتری را در گنو و ارتفاعات جذابش سپری کنند.

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

علاوه بر این مرکز اقامتی آلاچیق هایی در سرتاسر این مجموعه تعبیه شده است که مکانی مناسب برای یک اقامت خانوادگی است.

بسیاری از خانواده هایی که خودشان را به این مجتمع تفریحی، تجاری و درمانی می رسانند چادرهایشان را در سکوهایی که برای نصب چادر در نظر گرفته شده است، برپا می کنند و حداقل یک شب را در کنار چشمه آب گرم گنو سپری می کنند.

تعبیه یک شهربازی مجهز هم بر وجهه تفریحی بودن این مجموعه افزوده و نظرات بسیاری، بخصوص جوانان و نوجوانان، را به سوی خود جلب کرده است.

اگر هوس صرف یک غذای خوشمزه بومی و جنوبی به سرتان زده است نیز می توانید سری به سفره خانه سنتی و یا رستوران مدرن این مجموعه بزنید و از لحظاتتان لذت برید.

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

مسئولین این مجتمع آب درمانی و تفریحی با ساخت پیست های دوچرخه سواری، مسیرهای کالسکه سواری، پیست اسب دوانی، قطار ریلی برقی مخصوص کودکان و بزرگسالان و همچنین طراحی باغ راه هایی پوشیده از گل ها و انبوه درختان نخل زیبا و سرسبز محیطی دلچسب را فراهم کرده اند تا اقامت در این مجموعه با ثبت خاطرات لذت بخش برای هر مسافر و گردشگری همراه باشد.

چند سالی است که مجتمع تجاری این طرح بزرگ نیز راه اندازی شده و خیال خیلی ها را از بابت خرید راحت کرده است.

آب گرم گنو چشمه های جوشان در هرمزگان

در برخی از فصول و مناسبت ها همانند ایام نوروز نمایشگاه های موقتی نیز برای عرضه محصولات و صنایع دستی و سنتی گنو و بندرعباس و بسیاری از شهرهای دور و نزدیک نیز برپا می شود که شور و شوق زیادی را به همراه دارد.

در کنار اتمامی امکانات نمازخانه و تالارها و سالن های همایش چند منظوره تعددی نیز در این مجتمع وسیع طراحی شده است.

چشمه آب گرم و استخرهایش تنها جاذبه های دره و کوه های شگفت انگیز گنو نیستند. اگر به کوهنوردی علاقمند باشید می توانید مسیر پیچ در پیچ کوه را پشت سر بگذارید و خودتان را به قله برسانید و از آب و هوای مطبوع بالای قله لذت ببرید.

علاوه بر بازدید از آبشار کوچک گنو اگر خودتان را به تنگ سیاه در آن سوی دره برسانید می توانید از طبیعت بکر و چشم نواز و آبشارهای فصلی این منطقه نیز نهایت لذت را ببرید.

دسترسی به چشمه های آبگرم گنو

آب گرم گنو هرمزگان

چشمه مذکور در کنار جاده بندرعباس به سیرجان واقع شده و یک راه آسفالته منتهی به آن می‌شود.

در منطقه گنو گردشگری تنها به کوه های گنو و چشمه های آبگر گنو در بندرعباس محدود نمی شود بلکه در قسمت جنوبی این کوه مسیر دسترسی به قله نصیر با عبور از تپه مولا به دره ای به نام تنگ سیاه می رسید که در برخی از ماه های چندین آبشار در آن دیده و همین خود سبب شده تا زیبایی بی نظیری در این منطقه به وجود بیاید.

مسیر دره تنگ سیاه طبیعت زیبا و بکری دارد و کوه گنو در جنوب شرقی رشته کوه های زاگرس آن واقع شده است. شمال ‌غربی این کوه به بندرعباس محدود می‌شود و از شرق این کوه نیز جاده بندرعباس به سیرجان عبور می‌کند. در جنوب کوه مذکور هم جاده بندرعباس به بندرلنگه کشیده شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید