بنر هدر

تنگه زیبای شوتاریکو پارسیان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جنوب کشورمان از جنوب شرقی ترین نقطه گرفته تا جنوب غربی ترین گوشه آن مملو از جاذبه های حیرت انگیزی است که گاه شاید حتی به ذهنمان خطور نکند. حضور پررنگ، زیبا و شکوهمند خلیج فارس در این میان اغلب توجهمان را به سمت و سوی خودش جلب کرده و گاه در سایه سار این دریای آبی زیبا و بی کران و جزایر استثنایی آن اغلب از سرزمین های خشکی که در همسایگی خلیج فارس آرمیده اند غافل می شویم.

تنگه شوتاریکو

در نوار جنوبی کشورمان و در میان انبوه نیزارها و نخل ها حتما نامی از ارتفاعات عجیب و غریبی که برخی آن ها را مریخی می نامند شنیده اید. کوه ها و صخره هایی با شکل و شمایل عجیب و غریب که مختص این دیار است و در دل خود رازها و زیبایی های شکوهمندی را پنهان کرده است.

اگر به دنبال جاذبه های منحصر به فرد و کمتر شناخته شده هستید ادامه این مقاله را حتما تا انتها بخوانید.  هدف از این مقاله معرفی تنگه شوتاریکو است.

تنگه شوتاریکو

بی شک می توان تنگه شوتاریکو را که در استان هرمزگان واقع شده است یکی از زیباترین جاذبه های ایران در نظر گرفت.  جاذبه های که مانند آن را شاید در عکس ها و نشریات دیده باشید.

با دیدن تنگه شوتاریکو،  محال است به فکرتان خطور کرده باشد که چنین جاذبه‌های در کشور ما نهفته است.

تنگه شوتاریکو پارسیان کجاست ؟

تنگه شوتاریکو

استان هرمزگان رتبه هشتم را از نظر وسعت در میان استان ها به خود اختصاص داده است. استان هرمزگان در همسایگی خلیج همیشه فارس در شمال تنگه مشهور هرمز قرار گرفته است. معمولاً استان هرمزگان را با بنادر مهم آن مانند  بندرلنگه، بندرعباس و یا جزیره های محبوب مانند کیش قشم ابوموسی و غیره می‌شناسیم.

پارسیان یکی از شهرستان های استان هرمزگان از کشور پارسیان در مرکز آن قرار دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده کوتاه این شهر را توصیف کنیم به آن سرزمین نخلستان‌ها را نسبت می دهیم.

فاصله شهر پارسیان از بندرعباس ۴۰۴ کیلومتر ، و فاصله آن از از بندر لنگه ۲۲۰ کیلومتراست. تنگه های پارسیان یکی از زیباترین جاذبه های منطقه است که که در بین آنها می‌توان به تنگه زیبای شوتاریکو پارسیان اشاره کرد.

تنگه شوتاریکو

آنچه پارسیان را از سایر نقاط استان هرمزگان متمایز می کند آب و هوای به مراتب مطلوب تر و معتدل تر به نسبت سایر شهرها و روستاهای این استان گرم و مرطوب است.

پارسیان ارتفاعات جذابی را نیز در خود جای داده که در میزان بارش های این منطقه تاثیر به سزایی دارد. برای ملاقات کوه های عجیب و غریب و مریخی پارسیان عازم روستایی کوچک به نام چک چک می شویم که در دهستان مهرگان بخش پارسیان قرار گرفته است. روستای چک چک در فاصله 25 کیلومتری شهر پارسیان و 62 کیلومتری شهر صنعتی عسلویه قرار گرفته است. با رسیدن به حوالی روستا باید خودتان را برای یک دره نوردی اساسی و لذت بخش آماده کنید.

تنگه شوتاریکو

کوه های شوتاریکو همانند اغلب کوه های جنوبی کشور از ظاهری جالب و متفاوت برخوردارند. کوه هایی به رنگ روشن که ظاهری خشن و پر از فرورفتگی های متعدد دارند که نشان از فرسایش شدید این ارتفاعات دارد. ارتفاعاتی که ظاهر خشن شان در همان ابتدای مسیر شاید کمی ترسناک هم به نظر برسد.

در میان ارتفاعات دره ای ناهموار و سنگلاخی قرار دارد که اغلب یک رودخانه فصلی در آن جریان دارد گاهی اما به سبب کاهش بارندگی ها و گرمای هوا اثری از رودخانه نیست.

دره نوردی اما به سبب ظاهر زیبا و شکوهمند کوه هایی که دو طرف دره را فراگرفته اند بسیار دلنشین است. جهت گذر از این دره ناهموار باید از روی صخره های متعددی در میان دره و از پیچ و خم های مختلفی عبور کنید. در همان ابتدای امر به خاطر داشته باشید که پیمودن این دره حتما نیازمند حضور یک راهنمای آشنا به مسیر است چراکه راه طولانی و طبیعت این منطقه نیز ناشناخته است.

تنگه شوتاریکو

پس از پیمودن مسیر دره به نقطه ای می رسید که مسیر به دو بخش تقسیم می شود. یکی از این دوراهی ها قرار است ما را به تنگی معروف با نام شوتاریکو برساند و مسیر دیگر هم عازم تنگی دیگر با نام اودبه یا آب دبه خواهد شد.

هر یک از دو مسیر را که بپیمایید دنیایی از شگفتی در انتظار شماست. در هر دو تنگ شاهد حضور چشمه های متعدد خواهید بود اما اودبه بیشتر به سبب حضور آبشار کوچک و نخل های زیبای خود شهره است و البته مسیر پیمایش کوتاه تر و ساده تری دارد. اگر مسیر سمت راست را برگزینید شما در انتها به تنگ شو تاریکو خواهید رسید.

تنگه شوتاریکو

شاید جالب باشد اگر بدانید که بسیاری از گیاهان این منطقه خاصیت دارویی دارند و اغلب مورد استفاده اهالی قرار می گیرند.

بر روی سینه کش کوه مسیرهای دست کندی هم قرار دارد که در روزگاران دور مسیری برای انتقال آب از دل این کوه ها به سمت آبادی ها بوده است. مسیرهایی که حالا لوله گذاری شده اند و هنوز هم آب مورد نیاز اهالی روستا را تامین می کنند.

رد پای آب را که دنبال کنید با کمی دقت به سرچشمه خواهید رسید. با ورود به دنیای تنگه، هوا به سرعت خنک تر و مطلوب تر خواهد شد. همین خنکی هوا هم سبب حضور پرنده های مختلف در این تنگ شده است که صدای آوازشان در گوشه و کنار تنگ می پیچد.

تنگه شوتاریکو

گاه سقف شکافی برداشته و نور خورشید بر روی برکه های کوچک می تابد که صحنه های چشم نوازی را خلق می کند. گودال های آب گاه به رنگ سبز هم دیده می شوند که انعکاس رنگشان بر روی دیوارهای صخره ای بلند بسیار دیدنی و حیرت انگیز است.

سرتاسر تنگ مملو از حضور این گودال های سبز و فیروزه ای است. در مجاورت گودال های آب دیوارهای تنگ هم به سبب حضور گیاهان متعدد بسیار زیبا و چشم نواز شده اند. صدای حرکت آب و آرامش حاکم بر فضای تنگ آن را بسیار سحرانگیزتر کرده است.

در دل این تنگ خیال انگیز چشمه های متعددی از دل زمین می جوشند که سببب ایجاد چنین زیبایی حیرت انگیزی شده اند. گودال های آب سبز و فیروزه ای اغلب هر بیننده ای را برای یک آب تنی لذت بخش در این آب خنک وسوسه می نماید. تنگ بیشتر به رویایی شباهت دارد که اغلب در میان خطوط کتاب های تخیلی تحقق پیدا می کرده است.

تنگه شوتاریکو

صخره های پیچ در پیچ و صیقلی، کوه های به هم چسبیده، برکه های آب سبز و فیروزه ای، رستنی های کنجکاو سرزنده، غارهای کوچک و بزرگ و صدای آوای پرندگان پرشور، تنگ شوتاریکو را به بهشتی در دل این صخره های مریخی تبدیل کرده است که حتما باید سری به آن بزنید.

بهترین فصل بازدید از این تنگ استثنایی هم با توجه به آب و هوای گرم و شرجی جنوب کشور اواخر زمستان و یا اوایل فصل بهار است اما اگر طاقت گرما را دارید در هر فصلی می توانید شاهد زیبایی های تنگ باشید و البته با رسیدن به تنگ خنکای این تنگ زیبا خستگی راه را از تنتان به در خواهد کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید