روستای پلکانی تنگی سر سنندج

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

خانه هایی کوچک و دوست داشتنی، حیاط یکی، سقف دیگری است. شانه به شانه هم همانند پلکانی در دل کوه بالا رفته اند. انگار تمام این خانه ها یک مجموعه بزرگ هستند.

از دور که تماشا می کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد اتحاد است. یک همبستگی زیبا بین مردمان این روستا هست. خانه هایشان نه حفاظی دارد و نه حریمی. یک سری مستطیل های کوچک و ساده هستند که در پشت درهای هر کدام از آنها یک دنیا زندگی است.

روستای تنگی سر

روستای پلکانی تنگی سر سنندج

تنگی سر ، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج در استان کردستان ایران است. روستای تنگی سر سنندج , جزء دوازده روستایی ممتاز هدف گردشگری استان کردستان می باشد.

جمعیت روستای تنگی سر بیش از دو هزار نفر است و بالغ بر ۵۰۰ خانوار در آن زندگی می کنند و هر چند که بخش زیادی از جاده دسترسی به این روستا نامناسب است و در روزهای زیادی از فصل زمستان با بارش برف های سنگین مسدود می شود ولی ساکنان در روستای تنگی سر از امکانات اولیه همچون برق، آب، تلفن و دریافت امواج تعدادی محدود از شبکه های تلویزیونی کشور برخوردارند.

روستای پلکانی تنگی سر سنندج

این روستا، به دلیل قرار گرفتن در دل کوه های شاهو، از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است. در فصل تابستان گزینه مناسبی برای سفر و لذت بردن از خنکی هواست.

با توجه به این که آنچنان این روستا مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته اما مردمان آن معتقدند که روستایشان متعلق به هزاران سال پیش است و شکل گیری آن از سکونت افراد در دل کوه ها منطقه شکل گرفته است.

در این روستا امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و می توانید بر روی هتل ها، مهمانسراها و خانه های محلی شهرهای اطراف حساب باز کنید.

روستای پلکانی تنگی سر سنندجمردم خون گرم و پرتلاش این روستا مانند سایر اهالی کردستان هر ساله نوروز را با حضوری پر شور و گرم جشن گرفته و به پایکوبی و رقص می پردازند.
اهالی روستای تنگی سر به زبان کردی سخن می گویند و پوشش آنها مانند دیگر مناطق روستایی کردستان لباس محلی است و درآمد اصلی بیشتر ساکنین روستا از کشاورزی و دامداری است.

بهترین زمان سفر به روستای تنگی سر

روستای پلکانی تنگی سر سنندج

اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به روستای تنگی سر در سنندج را بگوییم اواسط بهار تا اواخر تابستان می باشد. توجه داشته باشید که در اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت به این روستا بروید چرا که در اواسط فصل به دلیل ذوب شدن برف های زمستان و بارندگی های بهاری شرایط کمی برای گشت و گذار در روستا مشکل می شود، اما از اواسط بهار می توانید به راحتی به این روستا سفر کنید.

فصل تابستان هم شرایط بدی در این روستا برقرار نیست و به نسبت دیگر شهرهای ایران آب و هوای معتدلی در انتظارتان است.

روستای پلکانی تنگی سر سنندج

برای سفر به روستای تنگی سرد در سنندج دو فصل پاییز و زمستان به دلیل این که سطح آب رودخانه بالا می آید و مشکلاتی در مسیر عبور و مرور روستا ایجاد می شود پیشنهاد نمی شود که به آن سفر کنید. البته در اواخر اسفندماه برگزاری مراسم نوروز بهانه ای می شود تا گردشگران علیرغم سردی هوا باز هم به تنگی سر بروند.

این روستای زیبا در آغوشی یک کوه آرمیده و با زیبایی هایش دلبری می کند اما این کوه یکی از فرزندان طبیعت کوهستانی این منطقه است و کوه های سر به فلک کشیده ی دیگری نیز وجود دارند که از چهار طرف روستای تنگی سر را احاطه کرده اند و به همین دلیل در این روستا بخش محدودی از آسمان مشخص است.

روستای پلکانی تنگی سر سنندج

همه ی زیبایی ها مربوط به روستا و رودخانه و کوه نیست. در اینجا، طبیعت تصاویر تماشایی دیگری نیز دارد که با کمی گشت و گذار در اطراف روستا، می توانید آنها را کشف کنید و در دنیای متفاوت آنها غرق شوید.

میسر دسترسی به روستای تنگی سر

روستای پلکانی تنگی سر سنندج

استان کردستان، ۸۰ کیلومتری شهرستان سنندج، دهستان گاورود، روستای تنگی سر
برای رسیدن به روستای تنگی سر باید به سنندج بروید و راه خود را به سمت سه راه سو ادامه دهید که در ۶۸ کیلومتری این شهر قرار دارد. سپس راه روستای تنگی سر را پیش بگیرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید