بنر هدر

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

ارمنستان با همه کوچکی اش دارای ۱۰۰ دریاچه کوهستانی است. در میان کشور ارمنستان دریاچه و بوستان ملی بزرگی بنام سوان (Lake Sevan) جای دارد که بزرگ‌ترین دریاچه ی قفقاز و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است. در ادامه با ما همراه باشید.
صومعه سوان در سال ۸۷۴ میلادی توسط شاهدخت ماریام دختر آشوت یکم بنا شده است و یکی از نقاط دیدنی این منطقه است. در گذشته، صومعه سوان روی جزیره‌ای در دریاچه سوان قرار داشت؛ اما به دلیل کاهش سطح آب، اکنون این صومعه روی یک شبه جزیره قرار دارد. برای دسترسی به آن باید از 235 پله بالا بروید؛ اما نگران نباشید، خوشبختانه تراس‌هایی در طول مسیر پله ها وجود دارد و می‌توانید در بین راه نفسی تازه کنید.

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

دریاچه سوان در استان گغارکونیک در مرکز کشور ارمنستان قرار دارد. همچنین شهری با همین نام (شهر سوان) در این استان قرار دارد که از شهرهای توریستی این کشور است. با کمی بیش از یک ساعت رانندگی از ایروان پایتخت ارمنستان می توان به سوان رسید. دریاچه سوان بزرگترین دریاچه در ارمنستان و منطقه قفقاز است. این دریاچه همچنین یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین در منطقه اوراسیا به شمار می رود که در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا تشکیل شده است.

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

نام سوان از ریشه اورارتویی سیونا و به معنی «سرزمین دریاچه‌ها» گرفته شده‌است. حدود ۳۶ جویبار به این دریاچه می‌ریزند و تنها رودخانه‌ای که از سوان سرچشمه می‌گیرد، رود هِرازدان است. از گردشگاه‌های پیرامون این دریاچه، چشمه ی آب معدنی دلیجان و شهرستانی به همین نام است. ماهی قزل‌آلای مشهوری به نام ایشخان (شاهزاده) بومی این دریاچه‌است.
این دریاچه مساحتی ۱۳۶۰ کیلومتری و عمقی حداکثر ۷۹ متری دارد. رود هرازدان از دریاچه سوان سرچشمه میگیرد و به دریاچه مازندران میرسد.

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

بهترین زمان برای سفر به دریاچه سوان

دریاچه سوان ارمنستان در ارتفاع بالایی قرار گرفته و به همین علت آب و هوای آن نسبت به شهرهای دیگر ارمنستان پایین تر است. اینجا زمستان ها طولانی و برفی است و تابستان کوتاه و ملایم. بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی، ماه های جولای و آگوست، بهترین زمان برای سفر به سواحل این دریاچه است.

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

تفریحات در سواحل دریاچه سوان

سواحل دریاچه سوان دو دسته می شوند، یکی سواحل عمومی که امکانات رفاهی، بهداشتی و خدماتی مناسبی دارند و دیگری سواحل خصوصی اقامتگاه های اطراف دریاچه. در صورتی که ماه های گرم سال را برای آمدن به اینجا انتخاب کرده اید، شنا کردن و حمام آفتاب، می تواند دو انتخاب کم هزینه و فوق العاده برای شما باشد.

قایق سواری و ماهی گیری نیز از پرطرفدارترین فعالیت ها بین گردشگران است.هرچند که امکان انجام ورزش های هیجانی مانند جت اسکی و ویندسرفینگ (موج سواری با باد) نیز وجود دارد. اسب سواری بر روی تپه ها و دشت ها سرسبز منطقه هم انتخابی عالی برای دوست داران این حیوان نجیب است.

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

مکان ها تاریخی اطراف دریاچه سوان

اینجا تاریخ بر بلندای تپه ها معبد شده است تا نشانگر مذهب و فرهنگ این مردمان باشد.در نزدییک دریاچه، دو مکان تاریخی با بنا و چشم اندازی فوق العاده از سوان قرار گرفته اند، که می توانی خودت را با کمی پیاده روی در میان دشت ها به آن برسانی.
۱) معبد سواناوانک ( Sevanavank Monastery )
۲) معبد هایاراواناک ( HAYARAVANAK MONASTERY )

پوشش گیاهی و جانوری در دریاچاه سوان

در سال ۱۹۷۸ پارک ملی سوان، با هدف محافظت از دریاچه، کوه ها و دشت های اطراف شکل گرفت.این منطقه از ارمنستان، دارای اکوسیتمی استراتژیک و با ارزش است و دولت ارمنستان تمام سعی خود را برای حفاظت از آن به کار گرفته. این روزها، ماهی گیری تنها با مجوز ممکن است، ۱۶۰۰ گونه گیاهی و ۳۳۰ گونه ی جانوری نیز، تحت نظارت محیط بان های منطقه اند. داخل دریاچه ماهی غزل آلا سوان، ماهی سفید، ماهی قرمز و… وجود دارد و حیواناتی مانند گرگ، شغال، سمور، روباه و پلنگ ارمنی نیز در دشت ها و کوهستان های این پارک ملی زندگی می کنند.

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

دسترسی به دریاچه سوان

کافی است از خیابان خانجیان، یا کوریون به سمت شمال شرق برانید تا به خیابان هراتسی برسید. با ادامه دادن همین مسیر از شهر خارج می‌شود و پس از عبور از شهر هرازدان به سوان می‌رسید.
هزینه ها
تورهای دلیجان که از شهر ایروان حرکت می‌کنند با توجه به برنامه‌های متفاوتشان، قیمت‌های مختلفی دارند که معمولا از 20 دلار شروع می‌شوند. هزینه‌ی حمل‌ونقل تا سوان نیز، بسته به نوع خودرویی که کرایه می‌کنید، از 1000 تا 2000 درام است.
رستوران ها
در محوطه دریاچه غذاخوری‌ها و کافه‌های متنوعی در دسترس شماست. فراموش نکنید که ماهی ایشخان را هم امتحان کنید.

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

هتل ها در سوان

اقامتگاه‌های مختلفی در حوالی و نزدیکی سوان از مسافران پذیرایی می‌کنند. یکی از این هتل‌ها، هارسنگر است که روی تپه‌ای مشرف به سوان واقع شده و چشم‌انداز زیبایی به دریاچه دارد. این هتل تمامی امکانات رفاهی را دارد و علاوه بر آن تفریحاتی مانند اسب‌سواری، تنیس و سونا دارد. این هتل همچنین یک پارک آبی دارد که برای مسافرانش رایگان است.

سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید