جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

پل زمانخان

اگر شما نیز با شنیدن نام زاینده رود به یاد سی‌وسه پل می‌افتید باید بازدیدی هم از پل زمانخان در شهرستان سامان داشته باشید. این پل دیدنی در طبیعتی بسیار زیبا قرار گرفته و قدمت آن نیز به دوران ساسانیان باز می‌گردد. پل زمانخان با طراحی منحصربفردش حقیقتا مقاوم بوده و با اینکه تا کنون سه بار مورد بازسازی قرارگرفته اما همچنان کاملا قابل اطمینان است. همانطورکه گفته شد پل زمانخان در محیط طبیعی زیبایی واقع شده و از روی آن چشم‌انداز رویایی به اطراف خواهید داشت. همچنین امکانات تفریحی و اقامتی آن نیز این مکان را به فضایی ایده‌آل برای گردشگری تبدیل کرده است. امروزه امکان تجربه رفتنیگ از زیر این پل نیز وجود دارد.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

ماجرای ساخت پل زمانخان

در زمان‌های بسیار دور که عشایر مشغول کوچ و عبور از زاینده رود بودند کودکی درون آب می‌افتد و مادرش به همراه جسد کودک پیش زمانخان نفر ایل بیگی یکی از بزرگان ایل قشقایی می‌رود. مادر به زمانخان نفر ایل بیگی می‌گوید که ما تا کی باید شاهد غرق شدن فرزندان خود باشیم و پس از آن نیز این بزرگ ایل دستور ساخت پل را می‌دهد. او از تمامی مردم ایل قشقایی می‌خواهد که در ساخت پل همکاری کرده و به این ترتیب به سرعت پل زمانخان ساخته می‌شود.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

قلعه موزه چالشتر

ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی را در قلعه موزه چالشتر خواهید دید. اگر از علاقمندان به بناهای تاریخی باشکوه هستید باید بدانید که در این تور چهار محال و بختیاری از قلعه موزه چالشتر بازدیدی خواهید داشت. گفته می‌شود که مراحل ساخت این بنا در سال ۱۳۲۳ به پایان رسیده اما از سال‌ها قبل مورد استفاده بوده و به مرور به تکمیل شده است. مجموعه قلعه موزه چالشتر دارای بخش‌های مختلفی است که باید در ریزه‌کاری‌های هر کدام از این بخش‌ها عمیق شد. شما در هر کدام از ستون‌ها و سالن‌های این مجموعه نقاشی‌ها و حکاکی‌هایی را خواهید دید که بسیار زیبا بوده و ارزش هنری زیادی دارند. همچنین در ورودی قلعه موزه چالشتر نقش دو شیر در بالا، دو نگهبان در کنار درب ورودی و یک فرشته بالدار بر روی درب خودنمایی می‌کند.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

نقاشی‌ها در قلعه موزه چالشتر

اگر شانس حضور در تور چهار محال و بختیاری ما را داشتید در قلعه موزه چالشتر سری هم به اتاق‌های نقاشی‌ بزنید. در این اتاق‌های نقاشی‌، آثار زیبایی وجود دارد که در آنها نقوش گل و گلدان به همراه گل و بلبل دیده می‌شود. همچنین صحنه‌های افسانه‌ای از عشاقی مانند لیلی و مجنون و خسرو و شیرین نیز خودنمایی می‌کنند. حقیقتا باید در میان زیبایی‌های قلعه موزه چالشتر غرق شد.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

چشمه دیمه

برای هر ایرانگردی و علاقمند به طبیعتی بازدید از چشمه دیمه بسیار جذاب خواهد بود. این مکان در حقیقت سرچشمه زاینده رود است. امروزه در کنار چشمه دیمه امکانات رفاهی مناسبی برای استراحت وجود دارد و از آن به عنوان یک مجتمع تفریحی یاد می‌شود. شما می‌توانید در اطراف این چشمه به گشت‌وگذار بپردازید و از طبیعت آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

بهترین آب جهان

طبق پژوهش‌های انجام شده آب چشمه دیمه با مواد معدنی و املاحی که دارد یکی از بهترین آب‌های جهان محسوب می‌شود. بسیاری از مردم برای استفاده از خواص درمانی این آب به چشمه دیمه در استان چهار محال و بختیاری می‌آیند. همچنین باید بدانید که آب چشمه دیمه برای درمان بیماری سنگ کلیه بسیار مفید است.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

آبشار شیخ علیخان

آبشارها در هر کجای جهان که باشند طبیعت را پر نشاط‌‌ تر و شاداب‌تر خواهند کرد. آبشار شیخ علیخان نیز که در روستایی به همین نام قرار گرفته مکانی رویایی را ایجاد کرده است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار شیخ علیخان در اوایل فصل بهار می‌باشد. با اینکه همواره گردشگران زیادی از این آبشار بازدید می‌کنند اما این مکان هنوز هم بکر و دست نخورده است. آبشار شیخ علیخان حدودا به اندازه ۹۰ کیلومتر از شهرکرد فاصله دارد.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

تونل کوهرنگ

تونل کوهرنگ یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در استان چهار محال و بختیاری به شمار می‌آید. این تونل آب از سال ۱۳۳۲ مورد بهره ‌بر داری قرار گرفته و کاربرد آن هم انتقال آب از سرچشمه به رود اصلی بوده است. تونل کوهرنگ اکنون یکی از مکان‌هایی می‌باشد که هر ساله از اوایل اردیبهشت ماه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. اگر با تور چهار محال و بختیاری ما همراه شوید بازدیدی نیز از این تونل خواهید داشت که تجربه جذابی برایتان می‌باشد.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

دشت لاله‌های واژگون و گلستان کوه

دشت لاله‌های واژگون در کوهرنگ هر ساله هزاران گردشگر را به سمت خود می‌کشاند. اگر تاکنون تنها درباره آن چیزهایی شنیده‌اید با تور چهار محال و بختیاری همراه شوید تا زیبایی‌های آن را از نزدیک درک کنید. حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید این گل مورد توجه بسیاری از بریتانیایی‌ها بوده بطوریکه آنها لاله‌های واژگون را در باغ‌های سلطنتی انگلستان پرورش می‌دهند. اما شما این شانس را دارید که هزاران هزار عدد از این گل را در دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ تماشا کنید. در این مکان که فضایی به مساحت ۳۴۰۰ هکتار دارد تعداد زیادی لاله دیده می‌شود که فضایی روح‌انگیز را تشکیل داده است.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

خوانسار گلپایگان و ارگ تاریخی گوگد

حتما نام ارگ بم را به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان شنیده‌اید. اما ارگ تاریخی گوگد پس از ارگ بم از لحاظ بزرگی و عظمت در رتبه دوم قرار دارد. این بنا در حدود ۴۰۰ سال قدمت داشته و هم‌ اکنون در داخل آن یک هتل سنتی واقع شده است.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

بلندترین سکوی پرش بانجی ایران

اگر از آن دسته از افراد هستید که دوست دارید در سفرهایتان هیجان را تجربه کنید پرش از بلندترین سکوی بانجی ایران را از دست ندهید. شما می‌توانید با پیوستن به تور چهار محال و بختیاری پرشی مهیج از سکوی ۷۵ متری این مجموع داشته باشید. اما جالب است بدانید که این سکوی پرش بانجی کاملا طبیعی بوده این موضوع هیجان آن را دو چندان خواهد کرد.

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید